Jump to content

kaliber 223


åtejeger89

Recommended Posts

Skjøt mitt første rådyr i fjor med 223 (var invitert på jakt i Danmark) Dansken som satt i tårnet med meg var mildt sagt skeptisk til "den lille kulen", tror ikke han er så skeptisk nå lenger. Fattern skjøt rådyr samme dag med 6,5, rådyret hans la seg ikke noe fortere. Brukte hjemmeladd Winchester solid point 64grn kule (eller var det 62?). Kort oppsummert jeg vil ikke være skeptisk til å bruke 223 på rådyr i fremtida på tross av tilgang på grøvre skyts, 223n ble valgt till Danmarksturen da det er denne børsa jeg skyter best med.

Link to comment
Share on other sites

223 er i minste laget til hjort, holder i hauer til rådyr.

 

223 er bedre til rådyr enn 30-06 er til hjort.

 

I Østerike er 22 Magnum nok rådyr.

I Storbritania er 243 nok til hjort.

På grønland skytes rein og moskus med 222.

I Amerika gjør alle som de vil :forvirra: Mange bruker 223 på whitetail & muledeer= norske unghjorter.

 

Det er ikke hullet i løpet som dreper, det kula. Dårlige kuler kan gi dårlige resultater, gode kuler gjør jobben :!:

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv KUN .223 til rådyr, og siden vi kun jakter opp til rådyr vi 3 kompiser som jakter sammen

så har også de to andre gått over til det etter hvert.

 

.223 holder i massevis til rådyr, gir bra falleffekt og fine slakt.

Den har også svært liten rekyl, noe som ofte gjør deg til en bedre skytter.

Ingen grunn til å knipe igjen øynene og snu seg halvveis bort i påvente av å få bank

av ei alt for grov rifle, sliken del desverre innrømmer at de nesten føler de gjør.

 

At den også har en ganske rett og fin kulebane teller også som et pluss for en del av oss!

 

Tørr jeg påstå at .223 er den perfekte rådyrpatron? :overrasket:

Tja, er redd jeg erter på meg en del da.

Men for MEG er den det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

223 Holder i massevis, men du må jo treffe der du skal da, men det gjelder jo alt. Fordelen med 223 og lette kalibre er jo at du gjør nettopp det...Treffer der du skal! Snill rekyl og flat kulebane gjør det lett å treffe, samt at en øvelses skyter langt flere skudd vanligvis i slike kalibre :D

 

Har selv skutt 2 voksne rådyr på drøyt 100m med 223, begge skudd satt i hjerte/lunge regionen og fluktstrekningen var ikke for mange metrene :wink:

 

Slaktene var heller ikke "fæle" slik enkelte maser om. Dette har med egnet kulevalg å gjøre. Brukte selv Federal Fusion og Norma Oryx. Begge gjør jobben på en god måte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig, og et veldig godt poeng det Finskstøver`n tar opp der!

Kjøp ikke billigpatroner eller billig-kuler til jakt for så å gi ammunisjonen skylden

for at der blir stor skade på slaktene og at dyret ikke faller i smellet!

Billig ammo til jakt er helt supert, og finnes i mengder til .223

men til jakt er det "skikkelig" ammo som teller.

Det gjelder jo forsåvidt alle kaliber, men er ekstra viktig i høyhastighetskalibre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...