Jump to content

Kan noen forklare meg?


Litago

Recommended Posts

2500,- for den lille matta er litt heftig ja.

 

Litago,

Den matta du skjøt på hjemme hos meg er 130x130, og kosta vel 1500,- i sin tid, Den har gått opp litt men er vel verdt pengene: http://www.bueutstyr.no/viewdetail/SKYTEMATTER-BLINKER/catparent-19307/Skytematter/catid-19312/Superbutt-Foam-matter-130cm/productid-25571

Ser jo at Humlekjær tar omlag halvparten for ei Egerton-matte, i forhold til XXL for den vasne McKenzie-matta.

 

Prisen på matter hos Humlekjær representerer nok det lavere skikt av hva de kan selges for, han skal selge til klubber som lett kan gå sammen og kjøpe 200stk av produsent, og prøve å tjene penger på det. Slik sett så er det en sammenheng mellom prod. kost og mattas pris.

XXL derimot skal selge til totalt uinformerte enkeltkjøpere, og kan bare kaste ut en pris og se om de selger noen. JEg tipper produksjonskost på den matta er halvparten av Egerton-matta, og levetiden tilsvarende.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil vel tro at halmmater ikke er optimalt for ditt bruk.

 

Mye bedre blinker og matter får du i diverse buebutikker,kjøp noe som egner seg også for jaktspisser.

 

Selv bruker jeg "tunnel gummi matter" som du ofte kan finne etterlatt der de har bygd tunnel.

Varer evig og stopper allt. Og gratis...

 

Selv har jeg skutt bue i årevis, jakter med bue "daglig 5 mnd i året" når jeg bor i utlandet og har lagt både utstyrhysteriet med super compound buer og hightech jaktspisser bak meg..

 

Jakter de siste to år utelukkende med en recurve fra Hoyt (Dorado),uten noe annet utstyr enn ei filt pilhylle og nockepunkt. Buen er på 50 pound med min dralengde, og ja det faller både gris ,rådyr og småvillt på mine jaktturer. Bruker vanlige carbonpiler ,fast tobladet jaktspiss på 125 grains .

 

Det å jakte å trene med enkelt utstyr er en så mye større glede enn tidligere...og så mye mere funksjonellt i fellt. Treffer en sirkel på 20 centimeter mere enn 9'av 10 ganger på 20 meter og det holder lenge for jakt....

 

Ja dette var mitt lille hjertesukk for enkelt bueutstyr og desto mere trening....

Link to comment
Share on other sites

+1 Gullhaug!

Men det går ut over treninga når det er 20-30 forp.... kuldegrader ute. :twisted:

 

He, he, he...

Er helt enig. Har en prima utendørsbane, men det blir for kaldt på denne tiden, om enn ikke mer enn 8-9 kuldegrader.

Har enda ikke funnet noen skyteklubb her i NordJylland som jeg kan skyte innedørs i, så jeg skritta opp lengste avstand som jeg kan skyte innendørs i 2. etg. hos meg selv, og kom frem til 26-27m (jada, jeg har et stort hus). Da ble pluteselig hverdagen så meget letter å overkomme, når jeg kan skyte på 25m innendørs hos meg selv. Må bare få ordnet meg med en innedørsmatte.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke funnet noen skyteklubb her i NordJylland som jeg kan skyte innedørs i, så jeg skritta opp lengste avstand som jeg kan skyte innendørs på loftet hos meg selv, og kom frem til 26-27m (jada, jeg har et stort hus). Da ble pluteselig hverdagen så meget letter å overkomme, når jeg kan skyte på 25m innendørs hos meg selv. Må bare få ordnet meg med en innedørsmatte.

 

T :)

 

Jeez, bor du hos dronning Margrete eller....

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

2500,- for den lille matta er litt heftig ja.

 

Litago,

Den matta du skjøt på hjemme hos meg er 130x130, og kosta vel 1500,- i sin tid, Den har gått opp litt men er vel verdt pengene

 

K

 

ja jeg likte den matta di men vil den holde når jeg skrur opp til 60lbs?

og som noen sier det ville vært greit og hatt noe som tålte jaktspiss

og ikke er det noen nye tuneller på vei rundt meg enda heller

 

planen er og bruke den så ofte som mulig

Link to comment
Share on other sites

ja jeg likte den matta di men vil den holde når jeg skrur opp til 60lbs?

Ingenting som holder like lenge på 70lbs som på 50 eller 35... Den matta brukes av flere klubber og i god stand stopper den alt. Min er 5 år gammel og bærer preg av en del piler, bare ungene som skyter på midten nå...

Problemet med halmmattene er ofte at en skyter i stykker stativet, pilene stopper, men ikke før spissen står ut på andre sida. Selv recurven min skyter "gjennom" 75% av mattene til KBS, og er det stativ bak da, så klyver man lett en 1 1/2" x 3" som stativet er laget av, - det er jo en av grunnen til at "buejegere" med 70# machobuer ikke alltid er like populære hos bueskytterklubber.

Jeg innbiller meg også at skummattene tar bedre vare på pilene, de stoppes jo ikke på langt nær like brått. Nye Egerton halmmatter er harde, og jeg har aldri opplevd at spisser/inserts har løsnet i skummatta, mens det har skjedd flere ganger på halmmattene.

Halmmattenes fordel et at de tar mye mindre plass (fint når en skal stable vekk 60stk) og er mye lettere å sette ut og ta inn.

 

Matter/klosser som tåler jaktspisser er som regel vesentlig dyrere, og oftest såpass små at de ikke er hensiktsmessige for begynnere, det blir bomming såsnart en drøyer holdet, og tro meg - det gjør man.

Ser ikke den store hensikten med å skyte så himla mye med jaktspisser, jeg har ei bøtte med sand jeg skyter jaktspisser i om jeg må teste at de flyr ordentlig - men når jeg vet de gjør det, så vet jeg det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...