Jump to content

Noen som kan hjelpe meg med lading av V-max til 223


Finskstøver`n

Recommended Posts

Jeg lader ikke selv, og har ikke utstyr til dette. Har derfor prøvd å få kjøpt ferdig ladet V-max eller Berger til 223, men ingen forhandlere jeg har spurt/sjekket på nett har dette annet en for hjemmeladere :(

Det synes jeg er veldig synd, for noe av tanken med nettopp dette kaliberet er jo effektiv jakt på kråke, rev ol. :?:

Et par av de jeg har spurt om slik ammunisjon har til og med sett på meg som den reneste "gangster" som skal ha slike eksplosive kuler :shock: Er ikke noe av poenget med disse kulene å sikre effektiv/human avlivning selv med et litt dårligere/uheldigere skudd?

 

Noen som kan hjelpe meg med å få tak i noen ferdig ladede V-maks eller vet om noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammunisjon kan du få tak i da? Det er ikke noe magisk med v-max. Det er en hurtigekspanderende kule, i likhet med mange andre. Tipper du finner noe annet som kan benyttes. V-max er ikke noe mer gangster enn de fleste andre ekspanderende kuler i .223

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig. Det er nettopp det som er poenget her. Trenger ikke gangster faktor for meg, men skulle gjerne hatt patroner med V-maks, Berger eller lignende høyekspanderende kuler, fordi det er de som "gjør jobben" på vilt som kråke, rev ol.

Mitt problem er jo at jeg ikke får tak i disse. Vet du om noe tilsvarende jeg får kjøpt ferdig ladet da?? Veldig takknemlig om noen vet om noen. :D

Link to comment
Share on other sites

Hardt å få tak i ammo til 223 her hvor jeg bor, men på den lokale knipa har di Winchester cpx1 tror jeg den heter. Funker som snus på reven ihvertfall. Har tatt 5 stykker nå på 2 helger. 1. Skudd å det er kveld. Beste jeg har brukt til nå.

Får meg ladeutstyr nå så kan bli artig å se hvordan f ex vmax funker.

Link to comment
Share on other sites

Federal Powershok og S&B blyspiss er en helt annen type amo og er beregnet for matvilt. Disse har derfor en helt annen virkning i dyrekroppen en de kulene jeg er på jakt etter. Tanken med V-maks og lignende er en "eksplosjon" inne i dyret slik at en unngår all unødig ettersøk. Disse kulene kan dessverre ikke brukes til matvilt, da det ikke vil være noe mat igjen.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...