Jump to content

Kaldrøyking av kjøtt og fisk


tolands

Recommended Posts

Hei

Jeg er nybegynner i faget. Har røykt noe kjøtt og pølser, men har tenkt å røyke noe torsk, men har ikke snøring på hvordan prosessen er. Kan noen gi meg noen tips.

 

Laget meg et røykeri. Laget meg ei ramme av tre 1*1*1.8meter. Kledde den med grønn presenning. Bruker bålfat i bunnen som jeg fyrer opp i. Fungerer veldig bra.

 

Håper,å få en masse gode tips her.

Link to comment
Share on other sites

Her er ett tips til alle dere som liker å eksperimentere med forskjellige måter å tilberede fisk og vilt.

Smoking gun(navnet passer jo også bra her inne) er ett supert redskap for både hobby kokker og proffe.

Tar ikke stor plass, koster under 1000 lappen(husker ikke eksakt) og kan brukes på benken inne under vifta uten at det lukter over hele huset.

Har brukt den selv og kan anbefale produktet.(ikke forhandler, men kokk)

Denne brukes av mange proffe innen kokkeyrket verden over.

Er beregnet på minder mengder vilt og fisk(0-5 kg ca, avhengig av hvor mye smak man vil ha).

Maten kan legges i en pose og slangen stikkes inn,eller man tilsetter litt direkte over panna mens maten stekes.

Kos dere og lykke til hvis dere anskaffer en.

Perfekt julepressang/bursdag til hobby/proff kokken eller jegeren som har alt.

 

Lykke til.

 

http://gastronaut.no/_spesial/Forside/B ... FRfM0H.ips" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke røkt annet enn Laks og Makrell av fisk.

Om du skal røyke torsk tror jeg vel det ikke er så stor forskjell fra Laks.

 

Her er framgangsmåten min:

 

Råvare:

Fisk laksen selv eller kjøp oppdrettslaks. Sløye den og lage 2 fileter. Vær nøye med å dra ut beina i filetstykkene.

Laksen bør være minst 2,5 kg. Kjøper du ferdig fileter bør hver filet veie minst 400g.

Skyll dem godt og legg dem på en rist med skinnsiden ned.

Salting:

La de bli litt tørre før du begynner. Det er nok om du “dytter” med litt kjøkkenpapir.