Jump to content

Utstyrsliste til Afrika


hilux master

Recommended Posts

Hei

skal til afrika til sommer`n, min første tur :D

her hjemme jakter jeg bare elg stortsett

 

Men jeg har søkt litt rundt på nettet og sånnt, men finner liksom ikke noe særlig over hva man trenger å ha med nedover

 

så lurte på om dere som har hvert på turer har noen lister som dere ha brukt og hva dere syns er viktig å ha med?

Prøve å lage en liste til slutt over det som er viktigst å ha med seg ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri vært på jaktferie i Afrika, men har dykket en del både der og andre plasser.

Det er veldig viktig å ha med et godt reiseapotek.

 

Mageregulerende tabeletter.

Spriservietter

Malariapiller (test disse ut før du drar, enkelte har ville bivirkninger)

myggmiddel/myggnett.

Plaster

Solkrem

osv osv osv.

 

PS: går du på reseptbelagte medisiner, så få legen din til å skrive ut papirer på engelsk til deg.

PS PS: ta gjerne med dobbel dose av disse og legg de på to ulike steder,så om en dose blir fratatt deg, så har du en ekstra.

 

Til sist: Dollar til å bestikke/betale personer.

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker på er det du normalt ville ha tatt med på elgjakt også. God kikkert, inngåtte støvler, 2 langbukser og 2 shorts, t skjorter, ei langerma skjorte, flere par gode sokker, kniv, nok ammo (dersom du ikke leier våpen), ei god fleecejakke til kalde morgener og kvelder.

Husk at det som regel vaskes klær hver dag, så du trenger ikke ta med så mye.

Det viktigste her er sko/støvler og god kikkert. Ikke kjøp nye støvler. De må være inngåtte.

Link to comment
Share on other sites

De fleste områder i Sør-Afrika er Malariafrie, skal du til Kruger eller nord øst i Kwazulu anbefales malariatabletter kjøp da Malarone.

Klær når det er sommer her så er det vinter i RSA da kan tempen variere mye på natt og dag, men 2 sett med kaki klær i en nøytral farge, i varm jakka type fleece er smart, undertøy for ca tre dager, i de fleste camper er det daglig vask av klær, ett par gode joggesko, og ett par jaktstøvler (du trenger ikke gore tex)

Personlig medisiner ta med ett sett i Toalettsakene dine og gjerne ett sett i håndbagasjen, har selv med medisiner i håndbagasje har alldri blitt spurt eller har hatt problem med dette.

Idoform kan være greit å ha med seg

 

Før du drar bør du gjennomgå ett vaksinasjonsprogram med stivkrampe, hepatitt B, Polio, og kanskje kholeravaksine,

Sannsynligheten for å bli smittet er liten, og maten man spiser der nede er like trygg som maten her hjemme.

 

Noe stort reisaapotek trenger man ikke utover det man vil ha til egenb pleie som solkrem og slikt, husk at du er der nede på vinteren, det er da lite fluer og slikt, slanger og skorpioner er også lite aktive i denne tiden på året.

 

Kontanter ja, ta med kontanter gjerne US dollar og RAnd, disse bruker du IKKE til bestikkelser. ingen hverken politi eller andre skal bestikkes, det er det svære posters som forteller deg.

Men disse pengene kan være fine å ha med seg til å kjøpe seg en burger eller Cola og sånt, betal med kreditkort da får du best kurs, kanskje smart å avtale en faktura på trofeene du skyter så slipper du å ha med deg tusenvis av kroner (USD) i lomma.

Forøvrig så er PH og camppersonalet behjelpelig med det meste.

det er også mu,ig å stoppe underveis å handle ting du kommer på at du trenger.

 

Våpen

Ha med deg Våpenpasset og våpenkort som stemmer overns med det våpenet du har med deg, fyll ut SAPS 521 på forhånd md SVART penn, og alldri signer før politiet der nede er ferdig med papir arbeidet, Vær klar over at det normalt er gebyr for å sende våpen, og flere og flere flyselskaper vegrer seg for å ta med ammo, BA er en versting hold deg langt unna det flyselskapet, Lufthansa South African Airways er suverene.

Sjakke dette med ammo og våpen med det flyselskapet du skal dra med er det noe problemer så letter du børa med å la PHen skaffe ammo til deg der nede du klarer deg lenge med en 20 pakning. Sjakk at passet ditt er gyldig minst 3 mnd eter at du kommer hjem.

 

Ellers ønsker jeg deg god tur..

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke allverden med klær, men gode støvler,caps og solkrem er bra å ha.

Og ikke minst lykt..Det blir raskt mørkt der. Ha gjerne en god hodelykt samt en liten en til i reserve.

Hodepinetabletter er greie å ha med på tur og.

Og neste gang jeg drar skal jeg også ha med Camelbacksekken min

Link to comment
Share on other sites

Dette skulle vel dekke det meste!!lykke till :thumbup:

1 par gode joggesko med god såle eller ett par lett jaktstøvler.

Lett jaktbukse i farge grønn/sand/camo

1 varm jakke bør være lett.

2 t skjorter i grønn/camo/sand

2 bokser shorts.

2 skjorter grønn/camo

1 shorts grønn/camo

Jakt caps eller hatt.

Fritids klær til bruk i campen etter jakten.

Fritids sko/sandaler til bruk etter jakten.

Badebukse.

 

DIVERSE.

Videokamera.

Foto kamera med stor minnebrikke.

Solbriller.

Liten lommelykt.

Solkrem og aftersunkrem

Kniv .

Håndkikkert fra 8-10+

avstandsmåler.

 

TOALETTSAKER.

Tannbørste.

Tannkrem.

Sjampo,

Deodorant.

Barbersaker.

Litt plaster.

Sårsalve.

Idoform/Imodium.

 

Husk at det er daglig vaskeservise i campen og derfor trenger dere ikke ta mye klær med.Legg skitne klær på gulvet og de vil være vasket og strøket når dagen er over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

avstandsmåler er vell ganske greit å ha med seg?

Vurderer veldig å ta med meg buen også, veit ikke om det er noen her som har erfaringer med buejakt i afrika?

Me reiser til Sør Afrika i dag, på buejakt. Ingen restriksjoner eller papirer som må signerest før du reiser, på buen. Send ein e-post til outfitteren du skal jakte med og spør om du kan jakte med bue der. Ingen vits å ta med buen hvis dei ikkje har noen erfaring med buejakt i den campen. God tur og lykke til med jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...