Jump to content

Savage 110 BA 338


anette

Recommended Posts

Advarsel: Er ansatt i firma som selger den aktuelle rifla.

 

Nå ligger det allerede en tråd om akkurat denne rifla aktiv på forumet idag.

 

Ligger forøvrig masse info på web'n spesielt fra USA på denne rifla som har vært særdeles etterspurt over dammen, rett og slett pga prisen.

 

Jeg hadde en lenger samtale om akkurat denne med ett par av gutta på Team Savage i november - de mente" an experianced shooter should keep the bullets within .5 MOa out to 800y". De pleier å vite hva de snakker om- og så snart det blir anledning skal vi få sendt en til test i både blader og til en ganske kapabel kompis for en liten videoblogg.

 

Av den informasjonen jeg har klart å finne i farten er at rifla uten tvil foretrekker 300grs kuler, framfor 250gs kuler. 285 grs Hornady AMP virker også til å fungere svært godt.

 

Det negative jeg har klart å finne er

* Enkelte har klart å få funksjonsfeil med Accutriggeren i fabrikk setting på ca 1,5#. Sikrere inngrep på + 2# (ca 1kg).

* Jeg har også lest at enkelte har trøbblet med å få montet skinna korrekt. Mye alu som skal festes med bare 4 skruer og har tydd til litt beddemasse mellom kassen og bunn av skinna. Vanlig triks som flere av oss har brukt for å lage litt ekstra tilt til andre våpen.

* Fra SC har det vært enkelte som klager over hylser som kleber i kammerne ved hjemmelading. Grunnene har både vært problemer med hardhet i Hornady hylser, litt manglende fjerning av fett og smultringer av karbon ved bruk av Retumbo, og sist men ikke minst dårlig rengjorte løp. Her hjemme har vi heldigvis både bedre gjennomsnittlig kjennskap til hjemmelading og er generelt litt mer oppegående når det gjelder lading. Mye av ladningene fra over dammen er alt annet enn optimale for kaliberet. I 338 Lapua har vi hatt ekstremt gode erfaringer med Re/Rhino 25 bak 300 grs Scenar/Matchking. ROE's spenstige skyting på 1400m med SSG 08'n var med den kombinasjonen.

 

 

Dessverre har ikke vært anledning til å selv teste denne, både grunnet mangel på tid og våpen - da våpnene som har kommet til Norge har vært bortbestillt lenge før de har vært innenfor grensene.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer en sånn opp til en kompis av meg, og den skal testes og sammenlignes mot 338LM bygget som jeg bruker i dag.

Skal bli spennende å se hva den er god for. Avtrekk på 1 kg, er litt i tyngste laget om man virkelig skal finprikke på lengre avstand. Jeg har selv 900 gram på min Rem 700, men Jewell avtrekk er på vei, og da blir det ned mot 500 gram, som jeg liker.

Det blir en fin vår i år :)

Link to comment
Share on other sites

7" serier på 1000 yds skutt fra lasteplan og med 10X kikkert..

Blir beskrevet i oppsummeringen som "exceptional value"

Om det er standarden på den rifla er det i såfall meget respektabelt av ei rifle rett ut fra esken.

Da er det bare løp og kjøp

 

Meeeen jeg ville ventet til rifla faktisk er testa i felt og ikke i tunell, før å si det slik, før jeg evt kjøpe ei. Men det er meg da.

 

7" serier er rimelig tight på 1000 yds uansett førstørrelse på sikte.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått mail fra en kunde lokalisert svært nære Castor som skjøt serier bedre enn det, rett og slett så bra at vi ikke har turt å bruke dem til noe fordi folk tror en juger.

 

0,5 Moa er hakket bedre enn 7" på 1000y - men en skal være rimelig heldig med forholdene (og ha mer enn litt peiling) om en skal klare å repetere slike resultater gang etter gang.

 

Skal forøvrig bli artig å se hva Knut erik kommer fram til når de får testet kompisens BA utover våren

 

Som en liten digresjon hadde jeg en litt artig opplevelse på hytta til en kompis i Pennsylvania for 5-6 år siden. På tidspunktet fikk de Hart til å bygge endel 1000y rifler for seg i 300 Wby. Konseptet var at de skulle kunne selge en 1000y rigg for en hyggelig pris der en kunne få bra fabrikkammo som en kunne ta med seg rett ut å skyte laaangt med. Federal lagde og lager Gold Match ammo med 190grs MK som skjøt styggbra i de aktuelle riflene som var Rem 700 Mag, Hart 28" Palma profil og Mcm Mchale stokk.

 

Fabrikkskytteren fra Hart skjøt flere 6" 5 sk serier på 980y med riggen uten at det virket som det var noe spesielt. Vi andre hadde mer enn nok med å holde skuddene innenfor pappen som var ca 1x1m

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en 110 BA i 330 Lapua Magnum.

Ut i fra at jeg ikke har erfaring i fra andre rifler så vet jeg egentlig ikke hva min oppfatning av rifla har å si, eller kansje er jeg helt nøytral og at det betyr noe?

 

Litt svada:

Min attraksjon mot BAn er litt "gutteaktig" og "vil ha en slik" tanke. Men er genuint interesert i skyting som sport og jakt.

Har lenge drømt om våpen som DSR 1 og våpen fra Accuracy International, men har liksom en som gir meg "svarte" blikk i fra sofaen når jeg kiket på disse.

+ at jeg egetlig trodde slike rifler ikke gikk å få tak i.

 

Når jeg så BAn hos Jakt Depoet tok det ikke lang tid før valget var gjort.

 

Hyggelige og loviale ansatte der var flinke til å vise meg hva jeg trengte til ladeutstyr sikter o.l. (ikke til deres fortjeneste bare, flinke folk).

 

Fakta:

Som nybegynner i både lading og magnum rifler for ranghold, så var spenningen stor når jeg lå alene med BAn på standplass og finger avløste accutriggern.

Så litt press på avtrekker og ....BOOOM!!!!! snø , rim og istapper løsnet rund i skuret og dalte sakte mot bakken mens ekkoet av 338LM drønnet i heiene.

Skudd nr 1 hadde falt.

Nå 2 uker etter har jeg skutt 153 skudd.

Er storfornøyd med rifla. Har plukket den fra hverandre. Enkel , men genial og veldig bra laget. Accutrigger er litt spesiell hvis du ikke kjenner den.

Jeg ble litt skeptisk med en gang, men tror dette er noe man vil savne på andre rifler.

 

Har til nå kun skutt på 300m og da klarer jeg samlinger på 5 cm på kansje 3-4 skudd og så en slenger. Men det er etter min følelse jeg som er begrensningen.

Har skutt i -10 til -20 = mirage(varmt løp) + er grønn + kaldt som faen.

normal_Blink_1.jpg

Test med 300gr og 285gr

 

Til nå er min dom på Savage 110 BA :

Knallgod rifle til langhold. Hvorfor bruke 5 ganger så mye?

Til jakt : litt ugunstig ?, men går hvis du vil, og du vil treffe. Vil du ha mosjon samtidig så er den et +.

Vedlikehold : Enkel og grei. robust og du fikser alt selv med en umbracosett i tommer ,litt våpenolje, pussestokk og litt solvent.

Tror jeg er borte før denne. :-) Vel faen heller jeg vil ha denne sementert fast på gravstøtta faktisk.

Askene mine skal stappes ned i løpet foran en 300gr og avfyres ut over fedrelandet. :-)

 

Så mitt råd er : Vil du være lykkelig så løp å kjøp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men når får Savage ut finger'n og lager denne for oss som henter våpen på hjelpemiddelsentralen :mrgreen:

 

Vel du får prioritere riktig da vet du. He he.

Mat eller rifle .

Og så må du vurdere mat eller ammo + sted å bo.

Med hylser til 23 kr stk. krutt til 500 kr pr. kg og prosjektiler til 8 kr stk. så svir det å kjøpe selv for oss trofaste bidragsytere til trygdesystemet.

Om rifla koster 10k 20k eller 50k spiller liten rolle når 10 fabikkladde skudd koster opp mot 1000 kr.(avhengig av type)

Ved å lade selv tror jeg at jeg kan klare meg med 15,- og muligens 12,- pr skudd avhengig av antall ladinger pr hylse.

Vel ment altså. :D . Rifla er ikke det værste.

 

Dagens blinker :

normal_Blink_2.jpg

normal_Blink_3.jpg

Imponerer kansje ikke men er gjort på 300m i -17°C i snøfokk.

Første er 7 skudd med 285gr SMK og da konkluderer jeg med meget god presisjon. De 3 som ødelegger merket jeg godt.

Mirage i fra lyddemper minusgrader , kald finger ++ = utolmodig skytter. Prioriterte kronografering i dag. Men er fornøyd med reultatet.

Resten av hullene er laget av litt div ladinger på 300gr Lapua Senar.

250gr Lock Base blåste over blinken i 940 m/sec. :-)

285gr lå i snitt på 841 m/sec (88gr RL 25)

300gr lå i snitt på 833 m/sec (87gr RL 25) 840m/sec (89 gr RL 25)

 

Har tro på helt tett samling på 300 når jeg selv mestrer å klemme av i rett tid.

Mer trening trengs, men det er merkbar forbedring og det er morro.

Tenker nå ikke mer over rekylen og hva jeg kaller rekylskrekk. (rykking ved avtrekk)

 

Her er den med demper.

normal_2012-02-01_12_18_45.jpg

normal_2012-02-01_12_19_00.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel du får prioritere riktig da vet du. Mat eller rifle .

 

Vel, tror nok du missforstår "kraftig" med hva jeg mener ang hjelpemiddelsentralen?

I er både fast jobb, og medeier i firma som er i våpenbransjen.

 

Det med hjelpemiddelsentralen er noe jeg blir "mobbet" for av "dårlige" venner fordi jeg skyter links. Og de mener da at jeg må på hjelpemiddelsentralen for å hente linksvåpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Hei ! Jeg har en sånn en og har hatt den en liten stund, og er veldig fornøyd ! Rifla leverer varene den ;) Tung som pokkern å jakte med, (11,4kg fulladdet med kikkert og demper) og litt "grovt" bygd, ikke veldig thight i bevegelige deler, men alt i alt er jeg veldig fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...