Jump to content

Kaldrøyking av Rype.


Cola

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med kaldrøyking av rype?

Laget meg et røykeri for noen uker siden beregnet for laks.

Tenkte jeg kunne slenge med noen rypebryst neste gang jeg skal røyke.

 

Hadde vært fint dersom noen hadde erfaring med dette og kunne fortalt hvordan de gjore det.

Tenker da på hele prosessen med salting,tørking osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kaldrøkt rypebryst et par ganger. Nå er det en stund siden, men jeg mener å huske følgende fremgangsmåte til utskjærte rypebryst:

Tørrsalting i 3-4 tima (4 tima er nok max...) med grovsalt

Røyking i 4-5 tima

tørking til de er tørre nok. Jeg husker ikke hvor lenge de hang, men det er jo veldig avhengig av været. Man må følge med og ta dem ned når de er passe harde...

 

Anbefaler at du prøver deg frem med noen få ryper til du er fornøyd. Dette er i alle fall skikkelig snadder!

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

de skal være "passe harde"... :) de skal ikke være knallharde, det skal være litt svikt når du presser med fingrene. Hvis du kan biff-trikset med fingrene så skal de vel ha omtrent konsistens som når du holder tommel mot lillefinger. (hold tuppen av tommel mot tuppen av lillefinger og press med motsatt hånds pekefinger på tommelmuskelen... ) Jeg liker å ta de litt for tidlig en litt for seint, for hvis du skal fryse de tørker de litt i fryseren også.

Link to comment
Share on other sites

Her er ett tips til alle dere som liker å eksperimentere med forskjellige måter å tilberede fisk og vilt.

Smoking gun(navnet passer jo også bra her inne) er ett supert redskap for både hobby kokker og proffe.

Tar ikke stor plass, koster under 1000 lappen(husker ikke eksakt) og kan brukes på benken inne under vifta uten at det lukter over hele huset.

Har brukt den selv og kan anbefale produktet.(ikke forhandler, men kokk)

Denne brukes av mange proffe innen kokkeyrket verden over.

Er beregnet på minder mengder vilt og fisk(0-5 kg ca, avhengig av hvor mye smak man vil ha).

Maten kan legges i en pose og slangen stikkes inn,eller man tilsetter litt direkte over panna mens maten stekes.

Kos dere og lykke til hvis dere anskaffer en.

Perfekt julepressang/bursdag til hobby/proff kokken eller jegeren som har alt.

 

Lykke til.

 

http://gastronaut.no/_spesial/Forside/B ... FRfM0H.ips" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Selvfölgelig er det beste å bygge seg ett skikkelig anlegg som du skriver. Men det er nå slik at i dette landet så er det ikke alle som har en utedass, låve eller annet egnet sted å bygge seg ett bra röyke anlegg.

Hva med alle de som bor i en leilighet f.eks? Tror ikke naboer og borettslag blir så veldig glad for at du setter opp ett anlegg i bakgården, terrassen eller taket og fyrer skikkelig opp med sånn passe sur röyk og lar det dure å gå både titt og ofte.

Denne dingsen funker faktisk helt supert for lett kaldröyking av mat.

Si du har skutt ett par ryper, duer eller et dusin trost og bor i en leilighet i Oslo(eller annen by/sted) og har på litt salt og sukker og putter de inn i en pose. Fyr opp din Smoking Gun og stikk slangen inn i posen og gi fuglebrystene en passe dose röyk, lukk igjen posen en stund og fres opp i panna. Det smaker utrolig godt med passende tilbehör.

Men har du god plass og skal röyke större mengder/antall så trenger du redskap som er dimensjonert til det.

For matglade og interessert er dette ett morsomt lite verktöy som man kan "leke" litt med på kjökkenet.

 

Men å kalle dette for jalladritt, juks og fanteri blir helt feil.

Med våpenskapet fullt og null nye lisenser i sikte så kanskje kona sier ja til en Smoking Gun som ikke gjör annen "skade" enn

å gjöre deg stapp mett og slapp på sofaen etter ett bedre måltid.

 

Da jeg selv er jeger,skytter, kokk og sånn passe opptatt av stäsj, duppedingser og annen morro er dette ment som ett lite tips til dere andre her inne som deler slike interesser.

 

Lykke til med denne eller om du bygger deg et ordentelig anlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

sitter her og smatter på kaldrøkt rypebryst.Det ble veldig godt.

lakesaltet i 1,5 time og har røkt i ca 4 timer. Har nettopp kjøpt meg en røykovn fra Verdal kretsfengsel.Det er ett lite røykskap ca 60 cm høyt med en rødspritbrenner under.Kjøpte poser med sagflis beregnet på abu sine varmrøykere.

Kjøttet kan god henge ett døgn etter røykingen tror jeg. Har erfart dette på røyking av fisk at den skarpeste røyksmaken forsvinner og den blir litt mildere.

 

Men røyskapet var kjempebra og rypa smakte nydelig.Det er første gang jeg har røykt rype.

Har røykt mye fisk og reinkjøtt tidligere, men dette må gjentaes.

 

glemte å legge til at jeg skar brystet i 0,5 cm skiver og stekte i smør:)

Mvh

Frank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...