Jump to content

finnes det egne valpekurs for jakt hunder/dachs


ersa

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vest-Agder dachshund klubb eller Aust-Agder dachshund klubb arrangerer nok kurs for deg til våren. For min del så tror jeg at det må bli et ringkurs, dersom jeg skulle finne på å melde meg på ei utstilling nå i vår. Det er nok like mye eier som hund, som trenger ringtrening.

Sjekk hjemmesidene deres på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Vest-Agder dachshund klubb eller Aust-Agder dachshund klubb arrangerer nok kurs for deg til våren. For min del så tror jeg at det må bli et ringkurs, dersom jeg skulle finne på å melde meg på ei utstilling nå i vår. Det er nok like mye eier som hund, som trenger ringtrening.

Sjekk hjemmesidene deres på nettet.

 

Skal du stille ut den barteløse ribbede kyllingen din altså Hultin? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg skal hente valp til lørdag. har tengt og melde med på valpekurs, men jeg bare lurte på om det fantes eget kurs for jakt hunder eller eget kurs for Dachs?

 

Vil nok ærlig talt vært skeptisk til egne kurs for jakthunder. Ofte gamle gubber som ikke helt har fått med seg hva positiv trening er som holder sånne. Uten å skjære absolutt alle over en kam da;)

 

Men som sagt over: Et helt vanlig valpekurs er det du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier som de over her. Valpekurs er generell trening som sitt, ligg, innkalling (kjempevikig!) og andre ting man bør jobbe med for å få en grei hverdag med hunden. Fokuset er at det skal være gøy, lage en god relasjon mellom hund og eier og ikke minst motivere til mer jobbing. Vi går på valpekurs nå med vår PBGV, og vi har det kjempegøy - både hund og eier. Hun blir nå 4 mnd, og kursholderne anbefaller å vente med valpekurs til hunden er rundt den alderen. Før dette må valpen få være valp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal etter planen hente meg jaktspringer til påske. Valpekurs for den har jeg tenkt å ta på det nye senteret til NJFF på Flå. Regner med at det er mest bare jakthunder på det kurset, og at instruktøren også driver med dressur av jakthund.

Valpekurset er for meg mest en anledning til sosialisering av hunden, og en oppfriskning av ting jeg har lært før. Men jeg regner med at det også kan være nye ting å plukke opp i en slik setting, relevant for videre jaktdressur.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan hende at jeg var litt utydelig i svaret til ersa. Selvfølgelig vil jeg oppfordre deg til å oppsøke valpekurs. Om det er kurs for jakthunder eller bare som turkammerat, er revnnede likegyldig. Sosialisering er tingen. Grunnen til at jeg skal på ringkurs med mr. barteløs, er at dette er noe som jeg føler et større behov for å ha fokus på. Om bikkja mi ikke kan rulle rundt og så på to så gjør det ikke noe. For meg holder det at jeg kan blåse den av i los/på tap eller når den foter.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ble litt nysgjerrig. Hvilken kennel er det du skal hente valp i fra?

Har selv en ESS fra kennel Streamside (Wenche Farestad og Knut Framstad på Siggerud). Har i 10 år brukt henne til litt jakt. Både skutt rådyr, hare og fugl for henne. Hun er godkjent ettersøkshund og synes dette er moro. Når du kjøper en Working Spaniel, så får du enda mer fart. Veldig gøye hunder å arbeide med. De er ekstremt lærevillige, kontaktsøkende og viltskarpe(EES). Disse egenskapene får du nok i bøtter å spann av.

Lykke til!

Hultin

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

God kveld i stova, pipyat!

Det er kanskje ikke helt en selvfølge å stille ut mr. barteløs, men vurderer sterkt å stille. Om han blir trukket for manglende barter, så bryr jeg meg ikke noe om det. Skulle han få en smultring for dette, så har jeg ihvertfall fått konstantert at det er for lite hår under nesa. Kunne jo ha vært moro å fått ei en 2. premiering i det minste. Du da? Blir det å ribbe dotten for utstilling;;;;))) Tok du den?

Ps! Hvordan går det med hundehuset. Du må sende noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

He he he. Insinuerer du at bikkja mi er en lurv? Han er ribbet som en hanekylling nå, og klar for utstilling :)

Må nok ha litt ringtrening med han her, han er en liten banditt... Han tror omtrent man dekker på til han når man eter frokost, han er oppå bordet før du rekker å si working spaniel...

 

Skal holde deg oppdatert på hundehuset, litt i tenkefasen fremdeles :)

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig. Hvilken kennel er det du skal hente valp i fra?

Har selv en ESS fra kennel Streamside (Wenche Farestad og Knut Framstad på Siggerud).

Jeg har min jaktspaniel Western fra kennel Fantin. Hun fyller 4 år til våren, og da passer det med ny valp. Det blir en tispe til fra samme kennel. Bruker hunden til småviltjakt, men den har også vært mye med på hjortejakt. Går i tillegg en del jaktprøver med henne.

Link to comment
Share on other sites

Neida, ingen baktanke med kommentaren min )))):::) Du er ihvertfall heldig som kan ribbe bikkja for hår, mens jeg må lime på noe. Vet ikke hva som er best, eller verst jeg.

 

Dersom du ikke har hastverk med hundehus, så bør du følge godt med på finn.no. Du kan være heldig å få hundegårder helt ned i tusenlappen i følge en kammerat av meg som følger med litt. Det går ann å kjøre en liten tur for det.

 

Skal du stille bikkja til våren, eller?

Hultin

Link to comment
Share on other sites

Sjå canis.no der finn du to gode bøker:

"100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad

"Nesearbeid for hund" av Anne Lill Kvam

som eg vil anbefala.

Elles er Turid Rugaas ein internasjonal tungvektar i alt om hund.

Dressuren for hund er lik for alle hundar, jakt hund som anna hund.

Klikkertrening er enkel og god.

Til sportrening vil eg rå deg til å leggja andre spor enn blod i starten.

Link to comment
Share on other sites

hehe:P stemmer det gitt :) masse kos med Max hjemmer nå ja! Ligger og sover inntil samboern min nå. Enten er det full fres, ellers så er det helt dødt. Sover tungt og snorker :lol:

Jeg sov jo med han i natt da. Han i bure, og jeg på gulvet inntil buret. Men han hylte en del før han sovnet. Noen som vet hvordan man kan få bukt med det? Så han slipper å være redd når han skal i buret for natta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...