Jump to content

G 98/40


Grimner

Recommended Posts

Sitter her med familiens tyskermauser og finner at ikke er den tysk og ikke så veldig mauser heller.

Fra 1943, jhv på kammeret, sluttstykket har et serienr, resten har et annet. Norsk løve på siden av kammeret. En og annen tysk ørn. Pen stokk i noe som ligner på valnøtt, men preget av bruk.

Eneste jeg vet om børsa er at den har flere elger på samvittigheten.

 

Er dette noe samlere kan ha moro av?

Link to comment
Share on other sites

Fikk anledning til å prøve en slik en for noen år siden. Det aktuelle geværet var lite brukt, og mekanismen var fint brunert og polert. Sluttstykkegangen var glatt. La merke til at bakre låskassebro var delt, en detal jeg ikke umiddelbart satte pris på. Kan forledes til å tro at mekanismen da kan være noe svakere enn en M98?

Link to comment
Share on other sites

Prinsippielt er dette en Mannlicher-Schønauer med M98-magasin produsert i all hast pga prekære behov for Grøfaz.

 

Jeg har sett ei fin customtifle på denne mekanismen. Tror montasjene til Steyr/MS kan tilpasses til denne børsa.

 

Beveren Sport har en "sivil fetter" med spolemagasin til salgs: http://beverensport.no/default.pl?showProduct=4228&pageId=245

Link to comment
Share on other sites

Disse våpnene ble bl.a brukt til å bygge Kongsberg Fangst og Redningsgevær M48.

Skjefte er 2 delt som på Lee Enfield.

Sluttstykke har løst hode.

Vi som jobbet på Kongsberg Våpenfabrikk i 70 årene fikk kjøpe komplette slike rifler uten sluttstykkehode for kr. 10,00 + MVA.

Dette ble på den tiden Kr. 12,00.

Dr ble registrert som Deko våpen-

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bilder og antagelig en rettelse: dersom 41 på kammeret betyr hva jeg tror, så er den fra 1941 og ikke 1943 som tidligere sagt.

 

https://plus.google.com/photos/11468556 ... 8445351393" target="_blank

 

 

Kalstad: skjønner hva du mener med glatt sluttstykkegange. Legger til at med sikringen på, er det null bevegelse.

 

 

Vet ikke helt om denne skal selges - det kommer an på prisen i forhold til å eie en børse som i grunnen virker helt grei - en pris som jeg ikke har peiling på. Hvis noen ønsker seg denne, får de gi konkrete bud.

 

Kr. 12,00 er for lavt :)

Link to comment
Share on other sites

Kalstad: skjønner hva du mener med glatt sluttstykkegange.

Det aktuelle våpenet jeg prøvde hadde en sluttstykkegange som får en til å tenke litt i retning Krag-J.

 

Husker at poleringen og brunereingen var av høy kvalitet. Kan det ha vært et oppusset og rebrunert våpen, eller evt. et offisersvåpen jeg håndterte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...