Jump to content

1911


watchdog

Recommended Posts

Hvis vi snakker om 1911'r og det kan vi vel gjore :D Alle der hjemme i Norge sier STI er den beste 1911'n, bla bla bla. Og jeg har alltid sagt at det maa vaere en grunn til at STI ikke er "combat proven" da sier folk det er fordi den er saa dyr...bullshit. Det er masse special forces personnel som bruker 1911 i stedet for Beretta 92F (M9) som er standar her (US). Og de har kroner i budsjettet til de feteste M4 typene og sniper rifler til oppimot 100 000: saa det kan ikke vaere grunnen. Og jeg har alltid sagt at Springfield 1911'ne er de beste som feks. Tactical Operator. Og naa har jeg sjekket masse priser i gun stores, shows og snakket med gutta i US Army Special Forces (Green Berets), Delta Force (CAG) og 75th Ranger Regiment. Og det sier seg selv at naar Springfield koster det samme som Kimber, STI, SVI osv. her og gutta bruker enten Springfield'n el. Kimber saa er det bare tull og kjope STI'n.

DOG

Link to comment
Share on other sites

Til konkuranse så burde jo våpenet være så tight og treffsikkert som mulig.

hvis du heller litt sand i en sti, så vil du nesten garrantert få mateproblemer.

 

Med mer spillerom mellom slide og pistolgrep, tåler våpenet mer "dritt" inni.

Glock f.eks bar et par 0,5cm ører som holder på plass sliden, derfor kan den øses inn med møkk.

På en 1911 er sliden heleveien i kontakt med pistolgrepet.

 

I f.eks ørkenområder som afghanistan og Irak (og alle blackops operasjonene som vi bare får nyss om, i land de HVERTFALL IKKE HAR NOE Å VÆRE I) er det sykt fin sand som trenger inn i våpen uansett. Dette er et svært kjent problem og f.eks de fleste m16/m4 variantene sliter faktisk med dette :)

 

Sidearm brukes jo uansett sjeldent på avstand over 5m, og da trengs ikke våpenet å være så supertight og treffsikkert som et konkuransevåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Så, konklusjon, om du vil konkurrere eller koseskyte kjøper du noe tight og presist sivilt noe, som ikke nødvendigvis tåler (eller trenger å tåle) 15 runder gjennom hinderløypa og en tur i en sandblåsingstank før man skyter.

Om du vil ha et angreps/stridsvåpen, glem det. Sett deg helt rolig ned i stua og hiv ett og ett "Soldier of Fortune" inn på peisen til det går over.

Link to comment
Share on other sites

hvis du heller litt sand i en sti, så vil du nesten garrantert få mateproblemer.

Tja, nå står jeg sjelden og heller sand i våpnene mine, men jeg har klart å miste Rangemaster'en i sanda under et feltstevne. Den matet og avfyrte like godt etterpå. :)

 

Men selvfølgelig enig i at STI, SVI og mer custombygde 1911/2011 ikke er stridsvåpen, men konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

De folka du nevner er allergisk mot MIM = innmaten i Kimber må byttes ut. Jeg har en mistanke om at Kimber (som Glock) har svært gunstig innbytteordning og gunstig salgspris dersom det er den rette kunden = de ser reklameverdien. Rimelig sikker på at sivilt salg har dekket kostnaden ved å lage spesial versjoner til div politi avdelinger.

 

Springfield brukes som basis hos flere storheter innen custom 1911 = det er trolig et godt grunnlag for videre arbeid (det samme gjelder Colt).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke saa peiling paa Kimber, det er nok riktig. Men det er USMC som buker Kimber, de andre jeg refererte til sverger til Springfield. Jeg plukket opp en Springfield Champion Operator i dag og den er tight som...vel veldig tight :D Har jo skutt med STI'er paa banen og i felt, skyter ikke noe bedre samlinger med disse. Og da gaar jeg for combat proven any day. Jeg beklager hvis jeg hores cocky ut i mine utalelser. Og jeg kan ikke diskutere annet bruk av vaapen enn det som er lov iht. Nosk lov, noe helt annet her i US. Og tjenestevaapen kan jeg heller ikke si noe om, selv om man er proff og bor i et land hvor dette er verktoy paa jobben.

45new2-L.jpg

DOG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...