Jump to content

Barnes TTSX


Veidemann1

Recommended Posts

Takk for det:)

 

Da er det bare å kjøre igang da:)

 

Men har hørt at man ikke skal bruke lik ladning på tsx og ttsx på grunn av trykket?

Har du vært borti noe av dette?

 

 

Det er bare tull. TSX og TTSX er samme kula, henholdsvis uten og med plasttupp. Barnes selv anbefaler samme ladning. Linken ligger her på kammeret et sted.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en produsent anbefaler det, så er det mest sannsynlig trygt. Hvis produsenten er amerikansk er det vel enda tryggere, for der borte overlater de lite og ingenting til fantasien eller tilfeldighetene. Regner med at det snart står advarsler på offentlige toaletter om at man ikke skal spise det brune i do i den tro at det er en sjokoladeskål.

 

Jeg kan imidlertid tenke meg at det du egentlig burde ha hørt er en advarsel om å ikke bruke samme ladedata til TSX/TTSX som til gamle Barnes X. Den var jo ganske så forskjellig fra de nye kulene. Den gamle hadde ikke riller i kuleveggen, og vil dermed mest sannsynlig ha vært ganske mye tyngre å få gjennom pipa. Konsekvensen av det ville dermed være at man trengte mindre krutt for å oppnå det samme trykket. Dette tilsier for så vidt at ladninger for den gamle kula burde være trygge for de nye.. Men ikke omvendt.. Ja ja.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet noen som skal prøves i helga.

Men et lite spørsmål, når jeg ladet disse ble dem komprimert, er dette noe som går utover trykket?

Fulgte ladedataen som sto i ladeboka utgave 6.

Har ladet opp en ladning med 47grains norma 204 og en på 48grains og patronlengden er satt til 82cm.

Håper på svar

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet noen som skal prøves i helga.

Men et lite spørsmål, når jeg ladet disse ble dem komprimert, er dette noe som går utover trykket?

Fulgte ladedataen som sto i ladeboka utgave 6.

Har ladet opp en ladning med 47grains norma 204 og en på 48grains og patronlengden er satt til 82cm.

Håper på svar

 

47-48 grain N204 er vel i minste laget for 150ttsx i 30-06??

Er vel 57-58 grain du mener?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull. TSX og TTSX er samme kula, henholdsvis uten og med plasttupp. Barnes selv anbefaler samme ladning. Linken ligger her på kammeret et sted.

 

Her er et bilda av ttsx og tsx: tsx-og-ttsx.jpg

 

Det er bare tull, å bruke ladevekten for TSX til en TTSX. Det blir høyere trykk på TTSX kula, fordi den er lengre enn TSX.

 

Så jeg ville gått ned ca 2 gr i ladevekt viss du skal bruke samme ladning ;)

Link to comment
Share on other sites

Patronlengda i seg selv kan da ikke innvirke på maksladningen? Hva om du klipper av plasttuppen, er ladningen plutselig grei da? Lengde er jo kortere...

 

Jo patronlengden har mye å si. Om jeg har 2 kuler i la oss si 150grain i 30 kaliber. Den ene kula er 25mm og den andre er 27mm setter jeg begge kulene til 84mm patronlengde vil den ene kula stikke 2mm dypere i hylsa og ta merevolum av hylsa og øketrykket.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ttsx ca 2mm lengere enn txs så patronlegnden burde også bli ca 2mm lengere pga plast tuppen.

 

 

Ja er det ikke det jeg skriver kanskje? Kanskje noen burde gå og legge seg så de klarer å lese rett :?::?:

 

Jeg sier ikke noe om at dere skal lade de til samme lengde?

Link to comment
Share on other sites

vi lader begge. det viser seg at kulene tar i bommene på samme sted, dvs måler man friflukten med en tsx kan man bare legge til de mm plasttuppen er. Kulen stikker da like langt ned i hylsa på begge = likt trykk.

 

Har du målt maksimal patronglengde på begge kulene med pussestokk metoden?

På bildet, så ser det ut som det ikke er bare plastuppen som er forskjell, men litt på formen også, viss du ser nøye etter

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at dersom man setter de til samme lengde så vil det kunne påvirke trykket. Det er ingen grunn til å sette de til samme lengde.

 

Ja fordi "Slask1" sier han har fulgt ladeboken sin lading av TSX og ladet TTSXen til samme lengde. Da sitter den kula dypere i hylsa enn TSXen og vil gi høyeretrykk/mindre hylsevolum osv.

 

Er du med nå?

Link to comment
Share on other sites

Ja, den TTSX'n er litt spissere, forskjelden er så liten at feilmarginen på pussestokkmetoden er større. Barnes kulene bør ha 1,3mm friflukt. Men har ikke målt med annet en elektronisk sjyvelær. Må huske på at selv TSX kulene varierer noe i lengde, de er ikke helt like i tuppen.

Tror heller ikke det spiller noen rolle om col varierer fra 1,3-1mm.

Link to comment
Share on other sites

Jo patronlengden har mye å si. Om jeg har 2 kuler i la oss si 150grain i 30 kaliber. Den ene kula er 25mm og den andre er 27mm setter jeg begge kulene til 84mm patronlengde vil den ene kula stikke 2mm dypere i hylsa og ta merevolum av hylsa og øketrykket.

 

Poenget mitt var at patronlengden, isolert sett, ikke kan brukes til å anta noe om maksladning. Jeg er enig i at trykk og maksladning varierer med settedybde for den aktuelle kule. Jeg er derimot ikke enig i at kortere patronlengde (uavhengig av kuletype) automatisk fører til høyere trykk. Det er flere parametre inne i bildet; materiale, bæreflate, coating osv. De to kulene i eksempelet ditt har mangelfulle opplysninger. Vi vet kun kaliber, vekt og lengde. Meget mulig vil den lange kula gi høyere trykk, men det trenger ikke være sånn. Det kan til og med være motsatt. Hvis den korte kula står hardt i mot bommene, har stiv mantel, kort bæreflate og er ucoata mens den lange kula har lang friflukt, myk mantel, lang bæreflate og coating... Jadda, det er satt på spissen. Men det belyser poenget mitt.

 

Ble nysgjerrig på hva Barnes egentlig sier om saken, så jeg slo det opp. Se: http://www.barnesbullets.com/informatio ... uidelines/

 

"Loading Guidelines

 

1. What load data do I use for the Tipped Triple-Shock and Maximum Range X Bullets?

Answer. We recommend using Triple-Shock X Bullet data from Barnes Reloading Manual Number 4 or the Technical Section of Barnes Bullets website.

 

2. How accurate is the Triple Shock?

Answer. In testing we have found the Triple Shock bullet to be very accurate. For another test on the accuracy of the new Triple Shock- check out the July, 2003 issue of Shooting Times and Rick Jamison’s article on ” New Loads for an Old Favorite – The .270 Winchester .

 

3. Where do I seat the Triple-Shock, Tipped TSX and MRX bullets?

Answer. We recommend seating these bullets .050″ off the lands {rifling} of your rifle. This length can be determined by using a “Stoney Point Gauge” or other methods. You do not have to seat the bullet at, or on one of the annular rings."

 

Kort fortalt kan en bruke ladedata for TSX når en skal lade TTSX og MRX. Anbefalt friflukt er 0,050" / 1,27 mm. Ergo blir patronlengden ulik, ettersom plasttuppen stikker lenger fram.

 

Patronlengde er egentlig et "tullemål", det er jo friflukten vi er interessert i. Barnes er jo inne på det også, med sin anbefaling av Stoney Point Gauge e.l. F.eks. denne: http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... rator-Body For de uinnvidde så er det et verktøy til å sette fast på et skyvelære for å måle patronlengde fram til det punktet på kula som tar i mot kuleskråninga i løpet. En har da ulike bøssinger til hvert enkelt kaliber. Disse er brotsjet på samme måte som fremre del i et kammer. Forresten bruker jo kulesetterdia noe av det samme, den dytter ikke på kuletuppen, men et stykke nede på kula.

Jeg vil derfor tro at TSX og TTSX kan lades med samme innstilling på kulesetterdia(?) -for å oppnå lik friflukt og ulik patronlengde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...