Jump to content

Våpen til grågåsjakt


Stihl Crazy

Recommended Posts

Er på utkikk etter ett våpen til grågåsjakt og har lyst til å høre hva andre mener er fornuftigt å innvestere i m.h.p kaliber osv. Kan ikke bruke hagle pga støy mot naboene og det må være ett våpen med lydemper. Har lyst til å ta vare på kjøttet så det er en fordel at fuglene ikke blir sundskutt. Jakta foregår stort sett som postjakt der jeg ligger inne i ett lite telt og skyter de ute på ett jorde på alt fra 30 til 150 meter. Det jeg muligens hadde tenkt på er: 22 WMR, 17 HMR, 22 HORNET eller 223 Rem. VIs noen har noen ide om dette eventuelt også merke på rifla, kikkert, lydemper og tofot så er det bare å "fyre" løs. Er ny med dette med jakt og har derfor brukt mye tid på å lese diverse våpentester o.l. men har ikke noe særligt praktisk grunnlag og hadde derfor sat pris på andre sine synspunkt. :D

Link to comment
Share on other sites

Fristet til å si at du må styre unna de minste kalibrene du velger, spesielt de kjappe, dersom du ikke vil ha gåsa sundskutt. .223 er et bra valg, men hadde du gått opp til 6,5 eller .30-kaliber kan du tryggere bruke helmantel med minimal kjøttødeleggelse. Men av de du nevner er .223 det beste alternativet, med ekspanderende kule. Gåsjakt foregår ofte på vindfulle steder og vindavdriften på 150 m er da betydelig på de kalibrene du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Oi.. her har du utrolige mange veier å gå, merke på våpen? tja.. vil ikke legge føring for noe der helt sikker noen i forumet her som syns at det de eier selv er verdens beste. :lol: Her får du hva du betaler for....

 

Kaliber derimot bør du helle over på en 223 eller faktisk 6,5x55, 22LR er bare å glemme over 70M for krum kulebane og tåler lite vind. Det gjør forøvrig alle finkaliber, derfor er min mening å gå opp litt i kaliber. Skjøt selv gås i fjor på 250m med 6,5 og det gikk knakande godt...velg ei god kule i med type helmantel og du har skaffet deg en fin samarbeidspartner til denne type jakt.

 

Hvis du velger feks 6,5x55 har du våpen til alt i Norge, tenk på det? Med lyddemper finnes det ikke rekyl i dette våpenet! så ikke vær redd for det. Velger du 223 kan du jakte på alt til og med rådyr. Går du under dette kan du jo bare skyte spurv omentrent.... ha det litt i bakhode...

 

 

Lykke til;-)

Link to comment
Share on other sites

22LR er bare å glemme over 70M for krum kulebane og tåler lite vind.

 

Støtter denne! I mine yngre år prøvde jeg å skyte ei gås med .22 LR på omtrent nevnte avstand, men hørte bare klasket og plystringa da kula prella av fjærpansringa! Ikke rart dette ikke er lov å bruke på gås... :oops: Men nå nevnte ikke trådstarter 22 LR heller da.

Link to comment
Share on other sites

22LR er bare å glemme over 70M for krum kulebane og tåler lite vind.

 

Støtter denne! I mine yngre år prøvde jeg å skyte ei gås med .22 LR på omtrent nevnte avstand, men hørte bare klasket og plystringa da kula prella av fjærpansringa! Ikke rart dette ikke er lov å bruke på gås... :oops: Men nå nevnte ikke trådstarter 22 LR heller da.

 

Nei vet at det ikke er lov, bare en tekstfeil. (er forøvrig en hel tråd om 22 LR) Men om det er en mage ller HMR eller hva så det ingen god løsning i mine øyne. alt for følsøm for vind osv.. og så må man jo tenke på at man har svidd av ca 5-10000 kroner på noe som man bare kan bruke på gås, rev? hmm.. til ettertanke... Når jeg jakter gås løser jeg inn bukkekort også, skyter det som kommer :D Jakter jeg rådyr er gåsekortet også i lomma... fin kombijakt som snart starter!!1 jiiiippi!!! :mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg valgte kaliber for stort småvilt, og ellers småviltjakt på hold utover vinterjakt på rype så valgte jeg 6mmBR.

Jeg liker 6mm de har litt bedre utvalg i jaktkuler enn 22kalibrene, og man får litt tyngere kuler med mindre vindavdrift.

Personlig ville jeg ikke valgt et typisk storviltkaliber som 6,5x55 eller lignende selv om de fungerer utmerket på gås.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Er klar over at 6,5 ganger 55 er ett mye mer andvendeligt våpen en 223, grunnen til at jeg har lurt litt på om jeg skulle velge dette kontra 223 er lyden. Har fått opplyst at det smeller en god del mer av en 6,5 enn en 223(begge med lydemper) og har ikke lyst til å vekke naboene, tidlig om morgenen. Hadde i utgangspunktet tenkt å velge ett av disse " vanlige" kalibrene pga pris og tilgang på ammunisjon iverfall dersom dere der ute mener at de er brukende

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med gåsejakt og rifle, tilsier at alt mindre enn 6,5mm må bruke en eller annen form for ekspanderende prosjektil. Så jeg har kuttet ut finkaliber på gåsa, og tatt i bruk 6,5en igjen.

De siste årene har jeg brukt Lapua sin S-341 kule (se link) med godt resultat. Denne har jeg ladet til 930m/s, den er rundneset og god, og gir god skuddeffekt i gåsa. BC er ikke god (250), men den slår alt av finkaliber, som er brukandes.

Spisse kuler i 6,5 bør du holde deg vekk fra, de plystrer i de fleste tilfeller rett gjennom, uten den store virkningen, gåsa dauer den, men først etter 5-10 sek med flukt, eller ca 200 meter ut på sjøen/naboens hage.

 

http://www.lapua.com/index.php?id=853

 

Rifla du skal velge er Tikka T3 i rustfri utførelse, med en leupold kikkert 4-12X40/50. 2fot og demper.

Da får du en presis og god rifle rett ut i fra eka, uten fordyrende opprasjoner hos børsemaker for bedding og avtrekksjobb :lol:

 

Kan også legge til at jeg har skutt ca 20-25 gås med 22WMR (magnum) denne med demper, på hold under 100 meter, legger den gåsa i bakken like bra som hva som helst, hvis man bruker HP ammo.

Gjorde en liten test med naboen, som bor ca 250 meter unna, og han hørte ingen forskjell om jeg brukte 6,5en eller 22WMRen, så smeller gjør det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Er klar over at 6,5 ganger 55 er ett mye mer andvendeligt våpen en 223, grunnen til at jeg har lurt litt på om jeg skulle velge dette kontra 223 er lyden. Har fått opplyst at det smeller en god del mer av en 6,5 enn en 223(begge med lydemper) og har ikke lyst til å vekke naboene, tidlig om morgenen. Hadde i utgangspunktet tenkt å velge ett av disse " vanlige" kalibrene pga pris og tilgang på ammunisjon iverfall dersom dere der ute mener at de er brukende

 

Dette med smell kan jeg bekrefte at du ikke hører forskjell på en 6,5x55 og .223 med demper, har begge kalibrene selv med samme demperne på og ingen forskjell! Naboen vil ikke våkne av de smellene.... et eksempel på dette er at jeg skjøt en kråke fra min datters soverom med 6,5x55 (for å si det slik, hun er godt vant med våpen og uregelmessige skytetider :) ) om morgenen mens hun sov, bare satte vinduet på gløtt og klemte til, død kråke og ungen sov som bare det...

 

223 har et raskere krutt og er temmelig kvass i smellen mens 6,5 er grovere.. med demper spiller det ingen trille...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med gåsejakt og rifle, tilsier at alt mindre enn 6,5mm må bruke en eller annen form for ekspanderende prosjektil

Amen! Jeg har skutt noen gås med 50gr Rhino i .223, og bortsett fra at den kula er ekstremt følsom for vind gjør den en glimrende jobb i fuglen. Jeg vet ikke om noen .223 fabrikkammo som produseres i dag og som jeg vil anbefale brukt på gås. I år håper jeg å få testet 75-grainskuler på gåsa, nettopp på grunn av vindavdriften på de lettere kulene.

 

Hvis du lader sjøl, kan .223Rem være et bra alternativ. Hvis du ikke lader sjøl, vil jeg faktisk anbefale 6.5x55 (sa han som bruker .223Rem på gåsa!)

Link to comment
Share on other sites

Dette med smell kan jeg bekrefte at du ikke hører forskjell på en 6,5x55 og .223 med demper, har begge kalibrene selv med samme demperne på og ingen forskjell! Naboen vil ikke våkne av de smellene.... et eksempel på dette er at jeg skjøt en kråke fra min datters soverom med 6,5x55 (for å si det slik, hun er godt vant med våpen og uregelmessige skytetider :) ) om morgenen mens hun sov, bare satte vinduet på gløtt og klemte til, død kråke og ungen sov som bare det...

 

223 har et raskere krutt og er temmelig kvass i smellen mens 6,5 er grovere.. med demper spiller det ingen trille...

 

Ok men fortsetter litt med lyden allikevel. Har muligens tilgang til ei carl gustaf i 308 vil den smelle mer enn ei rifle i 6,5 eller er dette med riflesmell noenlunde likt enten det er 30-06, 6,5 eller 308?

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Til gåsa anbefaler jeg følgende kaliber og kuler:

 

6,5x55 ladd med denne kula http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=142377

 

I .30 cal (308 win, 30-06 osv) anbefaler jeg denne kula http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=625365

 

Men i begge disse tilfellene er avhenging av at du lader selv, eller har noen nært som kan lade til deg.

Uansett kaliber, styr unna helmantlede kuler som er spiss, velg KUN butte kuler til gåsa (helmantel).

 

Du kom ikke med noen prisklasse, så rifle er et stort begrep....

 

Noen eksempel..... :

 

Tikka Tactical i 223 eller 308 win

Tikka T3 i f.eks. 6,5x55

Diamond Hunter Flexi i 308 win

 

Jeg har et par kompiser som er like frelst som meg når det gjelder krutt og kuler.... Den ene har Sauer i 308 win, den andre ei Tikka T3 laminat ss i 6,5x55. Begge er dempet, men saueren har demper som bygger en del nedover løpet og ikke så mye framfor. Tikkaen derimot har en demper som bygger bare fremfor løpet. Faktisk så er det minst lyd fra saueren i 308 win. Den høres faktisk ut som en 22lr dempet.

 

Phuhh,..... He he Håper du fikk litt info ut av dette. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Til gåsa anbefaler jeg følgende kaliber og kuler:

 

6,5x55 ladd med denne kula http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=142377

 

I .30 cal (308 win, 30-06 osv) anbefaler jeg denne kula http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=625365

 

Men i begge disse tilfellene er avhenging av at du lader selv, eller har noen nært som kan lade til deg.

Uansett kaliber, styr unna helmantlede kuler som er spiss, velg KUN butte kuler til gåsa (helmantel).

 

Du kom ikke med noen prisklasse, så rifle er et stort begrep....

 

Noen eksempel..... :

 

Tikka Tactical i 223 eller 308 win

Tikka T3 i f.eks. 6,5x55

Diamond Hunter Flexi i 308 win

 

Jeg har et par kompiser som er like frelst som meg når det gjelder krutt og kuler.... Den ene har Sauer i 308 win, den andre ei Tikka T3 laminat ss i 6,5x55. Begge er dempet, men saueren har demper som bygger en del nedover løpet og ikke så mye framfor. Tikkaen derimot har en demper som bygger bare fremfor løpet. Faktisk så er det minst lyd fra saueren i 308 win. Den høres faktisk ut som en 22lr dempet.

 

Phuhh,..... He he Håper du fikk litt info ut av dette. ;)

 

Hei igjen, valgte bevist å ikke antyde prisklasse rett å slett pga at jeg er så usikker på hva jeg skal velge, men har lurt litt på tikka, eller noe deromkring dersom det blir riflekjøp

Link to comment
Share on other sites

 

Hei igjen, valgte bevist å ikke antyde prisklasse rett å slett pga at jeg er så usikker på hva jeg skal velge, men har lurt litt på tikka, eller noe deromkring dersom det blir riflekjøp

 

Vell, da har du jo egentlig en del fine våpen og velge i.

 

Selv har jeg ei Diamond Hunter Flexi, 308 win...

 

rifle.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...