Jump to content

hvordan få nok fart på 140 grs accubond i 6,5.


braddenauto

Recommended Posts

Ladninga til Kjella virker frisk, ikke i kruttmengde, men i fart - vil tro den er på kant med CIP standarden iallefall selv om den ikke gir synlige trykktegn. Enhver lader uansett så hardt han tør, eller gidder.

Min erfaring, og mange andres, med 6.5x55 og 140grs kuler tilsier N570 for aller mest fart. Kanskje starte på 52grs? Jeg får 900m/s med 55.5grs med 139grs matchkuler, så jaktkula vil kanskje gi det med et grain mindre, 54ish gjetter jeg vil gi ladninger som er godt og vel trygge uansett årstid, og gi maksimal fart.

Problemet med 570 er uansett ikke trykk, men å få plass til kruttet - å helle sakte gjennom et langt rør hjelper, men en må finne seg i at det knaser når en trøkker ned kula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Knasing ved kulesetting er bare fint. Skal utrolig mye knasing til før det gjør noe. Jeg har ladet patroner der det har vært avtrykk av kruttkorna i blyet i bunn av Swift A-frame, og andre der kula har krabbet ut av hylsa igjen før jeg rakk få gi den en krymp. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ladninga til Kjella virker frisk, ikke i kruttmengde, men i fart - vil tro den er på kant med CIP standarden iallefall selv om den ikke gir synlige trykktegn. Enhver lader uansett så hardt han tør, eller gidder.

Min erfaring, og mange andres, med 6.5x55 og 140grs kuler tilsier N570 for aller mest fart. Kanskje starte på 52grs? Jeg får 900m/s med 55.5grs med 139grs matchkuler, så jaktkula vil kanskje gi det med et grain mindre, 54ish gjetter jeg vil gi ladninger som er godt og vel trygge uansett årstid, og gi maksimal fart.

Problemet med 570 er uansett ikke trykk, men å få plass til kruttet - å helle sakte gjennom et langt rør hjelper, men en må finne seg i at det knaser når en trøkker ned kula.

 

K

Har du testet 140 grain Nosler accubond i 6,5x55 med URP/Rhino 17 krutt?

Hvilke kriterier legger du til grunn, siden du tror att den er for hardt ladd?

Link to comment
Share on other sites

kjella, jeg antar at han legger til grunn at du har en unormal høy hastighet i forhold til kulevekta. Å lese trykktegn er ikke enkelt- om en ikke har strekklappmåling- og kan å bruke det. Men når hastigheten kommer langt over normalt i forhold til tilsvarende kulevekter- ja så er som regel trykket også tilsvarende høyere en normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...