Jump to content

Valg av fjellpulk - hvor stor pulk trenger jeg?


Target

Recommended Posts

God dag

 

Jeg er ute etter en Fjellpulk men er usikker på størrelsen. Har bestemt meg for Fjellpulken da jeg har gode erfaringer med deres barnepulk.

Fjellpulken kommer i en rekke lengder og den jeg har vurdert som mest aktuell er 144 cm lang. MEN den kommer også i både 154, 168, 188 cm.

 

Nå kunne man jo kjøpt den største men den koster fort 3 store mer enn 144 cm.

 

Har noen erfaringer om hvilken størrelse som er mest anvendelig? Bruksområdet blir kortere turer, maks en uke, men jeg trenger plass utstyr for hele familien, dvs. to voksne og to barn.

 

Se for øvrig en grei oversikt her: http://www.fjellsport.no/catalogsearch/ ... =fjellpulk" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det du skal gjøre er å finne frem det utstyret du skal ha med på den lengste turen du skal ha, og ut fra det beregne volumet på utstyret - samt vekt. Og ut fra det vil du kunne anslå hvilken pulk som passer. Hvis du får vekt mer enn 150 kg, så bør du vurdere hva som er viktig og mindre viktig å ta med - for skal du trekke en såpass tung pulk selv over lengre tid, skal du være rimelig godt trent på forhånd for å klare å gjennomføre det. Prøv å dra et par bildekk i en times tid, så får du en liten forsmak - det er tungt. Av egen erfaring så ville jeg gått for den nest største - passe stor og romslig, og stabil sideveis og stor bæreflate om man går utom løyper. En annen fordel er at det er flere festepunkter til drag i front av pulken (tror det er 3 om jeg ikke husker feil). Husk at du kan pakke godt i høyden, bare det tyngste er lavest ned.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag blir 2x Fjellpulken Veteran (X-Country 144). Den er ikke for kort, har god bæreflate og veier bare 5 kg.

 

For to voksne og 2 barn på overnattingsturer bør dere voksne ha hver deres pulk. Da vil kreftene vare lenge og litt ekstra stæsj kan medfølge.

Blir for unødig slitsomt med en blytung pulk og en utslitt "hest".

Alle sammen forøvrig med liten tursekk på ryggen for av/på med div tøy og mat+drikke etc.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har tre pulker, en barnepulk med transporttrekk, en gammel trepulk og en acapulka på 120 cm. Den siste er nokså dyr, men er helt suveren å pakke og trekke. Men, uansett viljen pulk jeg velger er den full og for tung. Hvis pulken er for høy er det lett at den bekker, ihvertfall på mine turer. Barnepulken min er den eneste som ikke gått rundt, men den er tung i djupsnø. Acapulkan er litt bredere enn 144 pulken, men den bekker ganske lett den også! Men det er bare å hive seg i det! Det finnes en del pulker på finn.no fra tid til annen, og det skal mye til å slite ut en slik. Husk feller under skiene! Jeg trekker med en ryggsekk funker perfekt til meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...