Jump to content

Rottefellabindinger - 75 mm?


ko-stens

Recommended Posts

God gammeldags Rottefella ER vel 75mm :wink: Vær dog obs på at hvis du har "nyere" 75mm sko for telemark og/eller fjellskiløping og skal pare disse med "gammeldags" Rottefella så kan det være tungt å få lukket bindinga, da sålene gjerne er tykkere på denne typen sko enn de var på skisko før i tida.

 

Rottefella Super Telemark er i praksis bare en litt kraftigere dimensjoner klassisk rottefella-binding med litt mer "høyde" under bøylen.

Link to comment
Share on other sites

Har Super Telemark 75 mm bindinger i dag, men vil gjerne ha med vaier bak. Oppdaget det litt plutselig at jeg hadde glemt litt info... :oops:

 

Her er de jeg tenkte på: http://www.rottefella.no/Produkter/Telemark/Chilli/

 

Skoene jeg har er for øvrig helt vanlige Crispi fjell/telemark lærstøvler. Disse:

http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-mountain-fjellskistovel-25072.aspx

 

Litt mer edit: Skal "bygge om" et par gamle slalomski, Fischer RC4 Racingski fra 1987, 190 cm lange, til jaktski, og har derfor tenkt å pensjonere mine Åsnes Sondre telemark/fjellski fra 1994. Vil derfor ha stødig og solid binding.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem, de passer fint. Har hatt den løsningen, men kutta ut pga at systemet ble for stivt å gå me. Gnagsårene kom etter hvert. Måtte slakke wieren mye for å gå greit me den og da mista jeg stabiliteten. Det finnes gode alternativer det du får begge deler. Lett å ta wire av og på. Ha den i sekken på tur opp og sette på når man trenger mer stabilitet.

 

Skal finne en link oppdaterer når jeg har den om du er intr.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde vært det beste, men finnes det!? Har tittet rundt, men finner ikke. Har til og med prøvd forsvarets vaiere (kaller det det jeg...) for å se om de passer på super telemarkbindingene, men den gang ei. Slike vaiere får en ikke til bindingene mine, har jeg hørt. Da må det bli noe "nymotens" greier... :wink:

 

Og oppdater meg, ja! :)

Link to comment
Share on other sites

Chilli er 75mm de og. Det er vel 75mm som er standarden ganske enkelt. Med mindre en beveger seg over på New telemark norm, eller hva det nå heter, muligens.

 

Er formålet kjøring, eller gåing? Skal du gå ville jeg ha beholdt de du har. Er tyngre å gå med vaier bak hælen.

Jeg har Chilli på noen gamle kjøreski og Riva 2 på de brede fjellskia, samt et par Super telemark m/vaier i en, eller annen skuff. Jeg er ikke i tvil om hvilke som er best å gå med. Likevel kasta jeg jeg Super telemarken av fjellskia og flyttet Rivaene dit når de ble arbeidsledige på kjøreskia pga. Chilli-innkjøpet. Forstå det den som kan :?

Link to comment
Share on other sites

Den Voile-bindinga hadde i hvert fall et veldig god rykte på seg for noen år siden. Patetenten er jeg i hvert fall ganske sikker på er bedre enn Rottefella sin combi-løsning, siden vaieren er "hengslet". Rottefella sin er vel heller ikke i produksjon lenger så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Voile bindingen det linkes til, og det er desidert den bindingen som øker kraftigst i salget om dagen. Vi selger mye av den!

 

Rottefella supertelemark er ute av produksjon for flere år siden, og voile sin patent gruser den uansett! 8)

 

Chillibinding ville jeg holdt meg langt unna. Den er gammel og for lengst utdatert. Jeg har prøvd den på en helgetur på lånte fjellski og det var grusomt. :evil:

 

Skal du ha fjellskibinding er det ingen som slår 3pin cable. Der har du mulighet til å hekte av hælkabelen, og jeg har aldri hørt om noen tilfeller hvor den har røket. Det var et stort problem med Wiren på supertelemark.

 

Skal du ha en telemarkbindind til toppturbruk anbefaler jeg noen av de nye patentene hvor du får løsnet hele bindingen sånn at den kun henger på en hengsel i front. G3 og voile har fine løsninger der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde faktisk akkurat den kombinasjonen du har tenkt. Cilli og samme sko. Dette ble som sakt for stivt å gå med over tid. Du har en veldig stiv og stabil binding, mens skoen blir forholdsvis myk i forhold.

 

Problemet kommer når skoen begynner å komme på det høyeste når foten er bak. Da er fjærene i kabelen strekt og presset på skoen blir stort. Når dette gjenntas mange ganger blir det hardt å være hæler.

 

Festene til kablene i fjærene er ett svakt punkt de ryker litt for ofte! Vært borti det noen ganger, men da me plastsko på toppturer. Med stive sko funker det å gå med disse bindingene.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Chillibinding ville jeg holdt meg langt unna. Den er gammel og for lengst utdatert. Jeg har prøvd den på en helgetur på lånte fjellski og det var grusomt. :evil:

 

Skal du ha en telemarkbindind til toppturbruk anbefaler jeg noen av de nye patentene hvor du får løsnet hele bindingen sånn at den kun henger på en hengsel i front. G3 og voile har fine løsninger der.

 

Blir ikke disse unødig tunge for mer ren gåing? Og vil de ikke fungere dårlig med en forholdsvis lengdemyk sko?

Edit: Nå så jeg at du skrev til topptur ja. Da har du nok helt rett.

 

Når det gjelder Voile sin så er jeg ikke i tvil om at det er ei super binding, men den er vel en minst like gammel konstruksjon som Chilli. Jeg mener bestemt Voile hadde ei kliss lik binding, med akkurat samme navn, allerede på 90-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt deg å se om du finner noen "gamle" rottefella 412 bindinger, dette er vel tidlig riva modell men strammingen er i front. Disse er stabile, men greie å gå med. Men de er ikke i produksjon lenger, så du må finne noen brukte. Jeg tror jeg betalte kr 75 for mine siste.

Link to comment
Share on other sites

Om Voile hadde samme binding for mange år siden er godt mulig! Jeg har ikke sett den før for 3-4 år siden når vi tok de inn på butikken jeg jobbet på da. Samtidig endte Rottefella produksjonen av sin Supertelemark.

 

Den går ganske langt tilbake ja. Jeg husker at jeg hadde lyst på den en gang i tida, men den var tuklete å få tak i også hadde jeg jo strengt tatt bindinger på alle skia. Dyrt var det vel og for en student og, og jeg har ikke studert siden i 2000, så da fantes de nok i hvert fall.

 

@Småviltjeger: Det er Rottefella Riva (1). Den het vel egentlig bare Riva, men har vel blitt omtalt som Riva 1 etter at Riva 2 kom på markedet.

Link to comment
Share on other sites

@Småviltjeger: Det er Rottefella Riva (1). Den het vel egentlig bare Riva, men har vel blitt omtalt som Riva 1 etter at Riva 2 kom på markedet.

 

Takk for kjapt svar!

Er disse bindingene noe folk gidder å betale for eller er det "søppel"?

De sitter på et skipar jeg ikke bruker. Skiene har endel riper (godt brukt) så tviler jeg får noe særlig for dem...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Riva 1, den på bildet, er helt klart min favoritt til turski det skal gåes med. Veldig synd

de ikke er å få lenger. Har de på ett ski par og skulle gjerne ha ett sett med bindinger til.

Hvis noen kommer over brukte eller ett gammelt lager er det bare å slå til.

Skiene de står på er vel Åsnes Utha :) .

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Dette: http://www.oslosportslager.no/produkt/3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx, er noe slik jeg har lyst å prøve. Så Rottefella Chili er ikke like bra som denne har jeg forstått?

 

Har ikke lyst å kjøpe nye egentlig, for det med slalomskiene er bare noe jeg har lyst å prøve før jeg evt sender dem i containeren. Står feks Chilibindinger på Finn.no til 300,- ama, men om det ikke er dugendes... Er jo mest turer i terreng, som feks på toppjakt, jeg har tenkt å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

som sagt, på fjellski er det ingenting som slår 3pin cable.

 

Jeg vil faktisk påstå at 75mm har gjort comeback pga 3pin cable.

 

 

Kabelen kan hektes av og du har solid gåkomfort med null press på helen.

Når du skal hjem igjen er det av med fellene (ja selvsagt har man Åsnes ski og disse smører man ikke. Kortfeller ruler) og på med hælkabelen!

 

Plutselig kan hele turen nytes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe slalomskia blir tunge å gå med, men det finner du ut om du prøver.

Har Super Telemark-bindingene dine "ører" til vaier så kan du få vaieren og strammeren til mine super telemark.

Hvis ikke så kan du godt få låne hele bindinga for å teste det.

Med forbehold om at jeg finner de igjen får jeg vel si :wink:

Link to comment
Share on other sites

De åsnes skiene dine må være veldig utslitt med tanke på at du vil bytte dem ut me ett par gamle alpinski. Alpinski er ikke noe serlig å gå på. De mangler spenn så smurning forsvinner fort. De er heller ikke retningsstabile. De blir vonde å gå med når det er hardt underlag. Fine om det er mye kjøring og bakker. Lange turer bortover, nei takk.

 

Ville da heller vurdert truger, men det blir jo en helt annen sak.

 

De bindingene fra sportslagret er de samme son jeg linka til ja. Disse vil du bli fornøyd med. Om slalomski prosjektet blir dårlig, så flytter du jo bare bindingene over på ett mer egna skipar. Bindinger kan flyttes "uendelig"

Link to comment
Share on other sites

Åsnesskia er langt fra utslitt. De er egentlig veldig bra enda, men jeg synes de bærer dårlig i litt løs snø. Tenkte kanskje slalomskiene bærer bedre da de er mye bredere. Ellers smører jeg ikke skiene. Bruker langfell. Da tar jeg meg frem i loddrette fjellvegger omtrent, så det er jo greit. Men jeg kunne nok tenkt meg noe som bærer litt mer, samtidig som jeg kunne tenkt meg noe mer "solid" i ulendt terreng, spesielt når jeg går i sidehelling. Synes også Åsnesskiene er litt lange og uhåndterlige når jeg skal gjennom tetter eller over grøfter. De er 205 cm.

 

Nå har jeg aldri prøvd bindinger med vaiere, så vet ikke hvordan de er uten. Det er ører på bindingene, men å få tak i slike vaiere er vel ikke mulig. Har ikke funnet noen i hvert fall. Forsvaret sine passer ikke, men en kan jo kanskje prøve å file litt... Men, Jeffrey, om du har noen til overs, skal du ikke se bort fra muligheten til å bli kvitt dem! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sånt terreng du driver å roter i ja. Da trenger ikke skalomskiene å være ett dårlig valg, tunge blir de nok da, men forsøker verdt. Truger som jeg nevnte blir jo helt håpløst. Men bindingene i linken er nok det beste alternativ. Men husk så lenge du bruker de skoa blir de uansett det svakeste leddet.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville saumfart noen loppemarkeder og kjøpt et par eller flere Riva 412,I,II eller III bindinger. Til lærsko og allraundbruk er det den beste bindingen jeg har brukt. Vaierløsningen gjør at den ikke blir for stiv å gå med samtidig som den gir mye stabilitet. Bindingen tåler ikke stive plaststøvler, da slites vaierfestene på siden og flikene som holder skotuppen fast i bindinga. Det var kanskje derfor bindingen ble tatt ut av produksjon???

Ser at noen betegner denne bindingen som "søppel". Jeg er ikke enig. Til jaktski med lærsko er dette en ultimat løsning. Synd at den ikke er i produksjon. Jeg har sikret meg noen eksemplarer og reservedeler for en billig penge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det siste året hatt ski med Super-Telemark , Voile 3-pin cable , og Chili.

Voile 3pin gruser de andre hardt! 3-pin er fantastisk å gå med uten wire bak. Omtrent som en BC binding. Super telemark gir mer løpftemotstand synes jeg. Smekk på wirene og de er stokk stive som Chilli bindingene. Plutselig var det skiene som begrenset nedkjøringen og ikke bindingene. :D De er det perfekte kompromi for 75mm fjellskibinginger synes jeg.

 

Voilebindigner får du alltids solgt igjen til en god pris tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

spesielt når jeg går i sidehelling.

 

Men, Jeffrey, om du har noen til overs, skal du ikke se bort fra muligheten til å bli kvitt dem! :wink:

 

 

Vær obs på at såpass brede, og trolig tunge, ski kan være slitsomme å kante, noe en jo ofte gjør i sidehelling, med lave lærstøvler.

 

Da får vi se om vi får til noe. Bindingene befinner seg hos mine foreldre i Ottestad og dit regner jeg med at jeg skal i morgen. Jeg kan gjøre et søk da så får vi se hva som dukker opp.

Jeg er helt sikker på at de som mener Voile m/kabel er bedre har rett, men om du tar over vaierene mine så får du jo prøvd om prinsippet fungerer helt uten kostnad. Og skulle det virke lovende kan du jo heller oppgradere etter hvert om du ønsker det beste.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jakter nok ikke der, nei. Har ruslet i Braskereidfossområdet og i Østby, et par ganger i Etnedal og i Sverige. :)

 

Men om du finner dem igjen, si fra, så kan jeg jo prøve og se hvordan det fungerer! :)

 

Skulle egentlig vært i Sverige denne helga, men det ble utsatt til neste. Kunne evt prøvd dem der da.

Link to comment
Share on other sites

Grøfter er det for så vidt nok av de fleste steder, men siden jeg jeg mener å ha fått med meg at du jobber på Jønsberg så fikk jeg kraftige assosiasjoner til de vestre områdene i Grøtbekklia. Der er det grøfter der :shock: Mange av dem ville være et helvete å forsere på ski.

 

Jeg gir beskjed hvis jeg finner de i morgen, så tar vi det derfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...