Jump to content

Kan man 'reparere' feillagred ammo?


Woff

Recommended Posts

:wink: Jeg har kommet over et parti med 9mm ammo hvor noen FÅ skudd i dette partiet

har tatt skade av for fuktig oppbevaring.. Dette er Gecko kremlott og jeg vil gjerne gjøre det som er mulig for at de fleste av skuddene fungerer...

LAR det seg gjøre å 'reversere' en gammel fuktskade? Kjærringråd? :mrgreen:

 

(Jeg MÅTTE jo spørre dere!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg reparerte en gang i tiden slippammo fra krigens dager i .303 britisk.

De hadde korrosive tennhetter og spredde over hele hundremeterskiva. Jeg kjøpte kuleutdrager til pressa og helte ut og kontrollveide kruttet. Jevnt og fint, tørt og tilsynelatende i orden. Gjorde noen tester med å bytte kompnenter enkeltvis. gammel hette, nytt krutt, gammel kule: skyt, observer lad ny hette, gammelt krutt, gammel kule, osv ad nauseam...

I mitt tilfelle var det tennhettene som var synderen. Kruttet var i fin stand, så jeg ladet om hylsene med nye hetter, kontrollveide hver tiende originalladning og puttet tilbake originalkula.

Plutselig hadde jeg svært anstendige samlinger med tanke på alder og tilstand på børsa.

 

Høres ut som det er hettene dine som kan spille deg et puss. Gode resultater er alltid verdt endel arbeid, så prøv davel?

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for BRA tips og råd trombone! Jeg får se hva det blir til, de må uansett

ligge 'på lager' en god stund enda, da det er så MYE som stjeler tiden nå i sommer...

Vinterkveldene derimot, innbyr til mye sånn kos...... Takker :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...