Jump to content

Singel / double action revolver


Target

Recommended Posts

Double action heter egentlig spennavtrekk på norsk, da er det kanskje enklere å forstå. Man kan spenne hanen og trekke av med samme avtrekksbevegelse. Single action krever at man først spenner hanen.

 

(I følge mitt snart hundre år gamle leksikon, heter revolver omdreiningspistol på norsk)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes egentlig tre typer revolveroppspenning:

 

Single Action (SA): Hanen spennes manuelt før man tar avtrekk

Double Action (DA): Som over men hanen kan også spennes med avtrekkeren (skuddet går når hanen er oppspent)

Double Action Only (DAO): Hanen kan ikke spennes manuelt, man er nødt til å spenne hanen med avtrekkeren (skuddet går når hanen er oppspent)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel både DA og DAO revolvere å regne for like klassiske som SA revolvere. Jeg kan ikke i farten huske noen perkusjonsrevolvere med DA eller DAO (Alzheimer light), men fra man begynte med patroner har det eksistert både DA og DAO revolvere omtrent like lenge som SA revolvere. Engelskmennene var veldig tidlig frampå her.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Kilder sier 1851, dvs. perkusjon (og helt korrekt DAO). Jeg kom ikke på den første Adamsen i farten, den jeg normalt tenker på er patentert 1867 og er kamret i .450 sentertent. I tillegg kom det umiddelbart diverse andre kreasjoner utover siste halvdel av 1800 tallet fra bl.a. Webley, Enfield og Tranter. Jeg tror Remington var først ute med DA i USA (1859), Colt og S&W kom vel etter på slutten av 1870 tallet. Franskmennene og belgiserene ble med på leken ganske kjapt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...