Jump to content

Type kule til gaupe?


janek kv59

Recommended Posts

Så lenge kula er ekspanderende og ikke av typen "hullspisskule beregnet for konkurranseskyting" så er alt tillatt, så lenge patronen leverer 980 joule på 100 meter. Populært kalt "rådyrkravet".

 

Far min driver med utstopping, og han sier de felste gauper har trengt langt mer jobb de site åra. Mange ser ut som de er skutt med "granatkaster", regner da med det er varmintkulers økende popularitet som har skylda. Skal du bruke skinnet for å henge på veggen, til klær eller lignende er det vanskeligere å få det pent om du bruker ei kule som gjør stor skade. Skal den stoppes ut kan det meste fikses, og da er slike kuler bankers.

Link to comment
Share on other sites

V-max ladningen din er godt lovelig. Bruker selv 40 v-max i 224 kal. Denne må ha litt fart for å holde kravet(rådyr,gaupe,jerv).

Skal være ekspanderende kule, og det er jo v-max`n i høyeste grad.

Fikk ei felling under forrige sesongs jakt. Fikk ikke gjennomskyting, og gaupa glei rett ned med NULL krampetrekninger.

Men kula satt jo der den skulle.

(På SNO/NINA sine papirer står ikke 40 v-max som alternativ).

Link to comment
Share on other sites

Ja varmint dreper gaupa. Ulempen med å lade den i en 308 er at den ikke oppnår høye hastigheter, slik at kula somregel alltid vil gå igjennom og lage et helsikkes hull.

 

Har selv aldri testet dette på gaupe, men alt av rev og til og med bever skjer dette med varmint i 308. Har skutt mye rev og bever med både 300 wm og 22-250 som oppnår svært høye hastigheter og de gangene kulen går igjen er det bare små utg. hull.

 

Personlig så tror jeg at jeg ville valgt en swift a-frame eller ttsx til gaupe i 308. Eller en annen kule som ikke ekspanderer for fort.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg at jeg ville valgt en swift a-frame eller ttsx til gaupe i 308. Eller en annen kule som ikke ekspanderer for fort.

 

Har oppfatning av at det er mindre motstand i ei gaupe enn f.eks rådyr, men tror nok også de er en del seigere. Hvis jeg skulle velge noe annet til gaupe enn alt annet (har mest tro på å bruke ei ladning til alt - viktigste er nok at den går godt...) ville jeg heller satsa på noe litt mer ekspanderende enn kuler lagd til dyr 10 ganger tyngre enn gaupa (dvs elg)

 

Men om man lader opp et eget parti ammo til gaupejakta, da er en optimist... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...