Jump to content

Toppjakt - andre steder en Orsa?


spissmus

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng med jegere som har bestemt oss for å dra på toppjakt i Sverige. Dette er kanskje litt kort varsel, men vi skal prøve alikavel. Vi kjører bil og alle er lokalisert i Oslo omegn.

 

Jeg ble tipset om Orsa Besparningsskog av en kollega. Etter å ha pratet med Janne i Orsa, så er det bestilt jakt for 13 grupper (uvisst hvor mange per gruppe) men tydeligvis en god del folk.

 

- Er Orsa stort nok til så mange? Tror hyttene er fulle, hvordan er det med Lavo / telt i område der?

 

Siden da Orsa kanskje ikke er mulig, så ser jeg etter andre muligheter. Etter å ha lest litt på robsoft.nu og inatur.se så er det er noen andre områder i mellom Sverige. Et område som er nærmere er sør for Malung, Romamäk.

 

- Er det noen som er kjent med dette område?

 

- Har lest at det er lite med fugl i Sør Sverige i år? Stemmer dette?

 

Hvis noen har tips om andre områder send gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i Romamakk i Malung siden 1990.Og dessuten På Malungs Sødra og Malungs Vestra de siste 6 år.

I Romamakk var det veldig bra i 1992 og 1997/98 etter det har det vært dårlig til MIddels.I høst er det Veldig dårlig der, det var dårlig der forrige høsten også. Men da var det veldig bra på Malungs Sødra.Min erfaring er at skal man på Toppjakt så er det bedre i Fjellnære terreng.

Fuglen sitter ofte på bakken selv når det er mye snø på bakken i laverliggende skoger.Har et inntrykk av at toppjakten er bedre i Høyerliggende/ fjellnære skoger. Så bruk drilling eller kombi. Har gått på fugl i dokk mange ganger og da er det godt og ha hagleløp også.

Var i Malung forrrige helg og alt jeg så var 4 fugl på 2 dager, Snødybden var fra 10-70 cm.Ellers så har jeg hørt at det er bedre mellom Malung og Mora(Katbo)

Link to comment
Share on other sites

Denne siden er uansett fin for folk som vil over grensa:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjak ... -att-jaga/

 

Ellers er det veldig mange som drar til Orsa. Har vært der selv. Men har ikke inntrykk av at det er noe bedre der enn andre steder. Kan være greit å prøve noe nytt, og være mer alene. Nå er jeg kanskje blitt litt kresen med åra, men jeg hadde ikke reist til Orsa uten ei hytte å fyre opp i på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Uttalelse i et svensk forum:
Campingen i Sveg samt Dalsvallens stugby säljer dagjakt i samband med boende
dette betyr at du må være gjest der for å kjøpe kort.

 

 

Jeg har jaktet to ganger i Dalsvallen. Tre og to år siden. Var ikke noe problem å få kjøpt dagskort der uten å være gjestejeger da (om det er det det menes her), men det kan jo hende det har blitt endringer. Fant ingen fugl der da, men det kan jo hende det er bedre nå.

 

Bodde på campingen i Sveg første gangen (kjempeflott hytte) og i Dalsvallen andre gangen (hus. Ikke samme standard som på campingen, men helt greit, med strøm og vann). Det er for øvrig drøyt fem mils kjøring fra Sveg, og den siste mila er på smal veg. Tar fort nærmere en time i bil. Det andre stedet ligger i terrenget, så det er avgjort en fordel å bo der!

 

Ville tatt en telefon til turistforeningen og hørt i hvert fall. De er utrolig serviceinnstilte! :)

Link to comment
Share on other sites

Kjør til Vilhelmina i mellom sverige istan. Snakka med en kamerat i går, der bugne det av fugl . Stor og smått, alle skjøt fugl....de måtte faktisk være rolig med uttaket....Da var det 2-3 minusgrader, en del vind etc...men alikevel, de kom inn på nesten 100m på mange av de....

 

Mot normalt.......;) Men, det er artig når man lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...