Jump to content

hvilken DFS feltpatron?


høggern

Recommended Posts

nå skyter jeg opp siste rest av min feltpatron gjennom 1,5 år. å når jeg er på LS må jeg hamstre litt ladekomponenter til å lade feltammo til nesteår

 

tidligere har jeg brukt følgende patroner i 6,5X55

7 gram scenar, ladet til 920-960 msek, avhengig av pipe og temperatur. flat kulebane, litt mye vindavdrift.

9 gram scenar, ladet til 830-860 msek, avhengig av pipe og temperatur. lite vindavdrift, ganske flat kulebane.

 

begge disse patronene har sine fordeler og bakdeler. jeg heller mest mot å lade 9 grams kuler igjen, pga at vind er det som er vanskeligst å bedømme. noen som har innspill. begge disse patronene er brutale mot pipa, så det er så sinsak. det går litt løp til feltskyting ;)

 

hvilken kule?

hvilket krutt?

osv

 

og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har jeg ladet med 7 gram Lapua og N-19 til ca 960-970 m/s.

Det har jeg vært veldig fornøyd med. Nå er vi jo ikke så vant med kulde her på sørvestlandet, men vind har vi en del av.

Såvidt jeg husker hadde denne kombinasjonen mindre vindavdrift enn f .eks fabrikkladet Norma DL felt.

Ellers har jo nå Lapua kommet med en feltpatron med 8 grams kule(Silver Jacket) ladet til 890 m/s.

Jeg brukte denne litt i vinter, men kronograferte den aldri i løpet mitt.

Tor Harald bruker forøvrig denne til både bane og felt. Men så skifter jo han løp oftere enn de fleste.

Jeg tror jeg kommer til å bruke denne kulen neste år. Må bare se om jeg har et løp som det er litt igjen i så tåler denne ladningen. Jeg har ikke bevilget meg å kjøpe et eget løp kun mtp felt. Det er som regel "utskutte" baneløp så blir brukt.

Når det gjelder 9 grams kuler har jeg ikke brukt det på mange år. Husker vi ladet med RP-15 til ca 840-850 m/s. Det jeg husker best er hvor utrolig tungvint det var å lade med det kruttet. Det klebet i kruttmålet osv. Mitt tips: sjekk ut 8 grams Lapua Silver Jacket.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har testet litt forskjellig:

2 år skutt med hornady A-max 9,1 g ladd til ca 900 m med n-15. veldig god ammo i vind og på lange avstander, men litt kraftig rekyl for hurtigskyting spesielt på kne, ( type 35-40 sek serier som vi får på ØM)

Byttet derfor til 8 g scenar ladd til 870-890 m/s laadd med NC 96m, god ammo med mindre rekyl men fløler at denne gir litt mindre treff spesielt på lengre hold. Gir ingen fordeler på lengre hold eller i vind. (mine erfaringer i 2 år)

 

På søndag stiller jeg i trøgstad med ny kreasjon.

årets ammo er 8,4 g golden target med 46 grs n-19 dett gis ca 880 ms. håper denne gir noe mindere vindavdrift på de lengre holdene og ikke så stro rekyl som på hornadyen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

9,1 grams A-max i 900msek? uffe det hørtes brutalt ut....

 

Hiver meg på her. Den var fresk...

 

Selv går det i 130 grs DL i samme hastighet. Har laget treffvindutabell for alle feltfigurer på alle tenklige og utenklige hold for denne kula i denne hastigheten. Blir "krise" om jeg må fire på hastigheten: Mye arbeid å lage en slik tabell.

Link to comment
Share on other sites

9,1 grams A-max i 900msek? uffe det hørtes brutalt ut....

 

Hiver meg på her. Den var fresk...

 

Selv går det i 130 grs DL i samme hastighet. Har laget treffvindutabell for alle feltfigurer på alle tenklige og utenklige hold for denne kula i denne hastigheten. Blir "krise" om jeg må fire på hastigheten: Mye arbeid å lage en slik tabell.

10msek hastighets tap pr 1000 skudd du skyter.... ;)

å ikke glem hastighetstap pga lavere temperatur ;)

Link to comment
Share on other sites

9,1 grams A-max i 900msek? uffe det hørtes brutalt ut....

 

Hiver meg på her. Den var fresk...

 

Selv går det i 130 grs DL i samme hastighet. Har laget treffvindutabell for alle feltfigurer på alle tenklige og utenklige hold for denne kula i denne hastigheten. Blir "krise" om jeg må fire på hastigheten: Mye arbeid å lage en slik tabell.

10msek hastighets tap pr 1000 skudd du skyter.... ;)

å ikke glem hastighetstap pga lavere temperatur ;)

 

Så sant, så sant! Er ikke helt god han bak kolben heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe.

har skutt felt med både 6,5 og 308. '

har i 6,5 brukt alt fra 9,3 grams kule i 770msek, til tilsvarende kule nesten 100 msek raskere, å i tillegg har jeg vært innom 7 grams kuler i 950 msek.

i tillegg har jeg skutt 308w med 168grs kuler i 800-840msek, 150 grs kuler i 850-880msek, 155 grs kuler i 840-850 msek, og med "nato"....

å konklusjonen etter å ha prøvd alt dette......

det som ligger bak kolba er avgjørende for suksess....;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
De siste årene har jeg ladet med 7 gram Lapua og N-19 til ca 960-970 m/s.quote]

 

Jeg har brukt samme hastighet og kule med NC 96 M i fem seks år nå. 7 gram scenar er lett å få til god presisjon med og kulebanen er meget god. Vindavdriften er akseptabel. så hvidt jeg har fått med meg stemmer den gamle tommelfingerregelen for vind på 7 gram i denne hastigheten så jeg trenger ikke noen tabell. (vind i m/s) X (avstand i hundremeter) /2 = (hel)knepp. Dette passer rett inn i min hovedlleveregel. Make it simple.

 

Ellers leser jeg og hører at 8 gram eller 8,4 gram ladet til 900 m/s + skal være bra med god kombinasjon av kulebane og vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter 30 år med feltskyting og masse prøving/feiling, har jeg svært god erfaring med 8 gr. Lapua, N19 krutt(47, 5 grain) som gir ca. 925 m/s, og har gått over til å skyte med 2 mm stolpekorn. Da blir avstandsbedømmelsen enkel, og min erfaring er og at jeg skyter bedre samlinger med dette enn med hullkorn. Man må lage egne tabeller som er tilpasset figurene. Jeg har skutt meg inn på 100m i underkant av figuren og legger til riktig antall knepp for å kommer i sentrum av de forskjellige figurtypene og varierende avstander. Jeg holder altså toppen av stolpen i underkant av figuren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...