Jump to content

Klær til den kalde revejakt.


Blaser_308

Recommended Posts

Det blir fort kaldt når man sitter å lokker på rev. Har i tillegg et åte liggende ute i skogen. Det blir mye tid sittende og vente på en liten stol midt i skogen uten ly fra hus/låve. Siden man sitter og komprimerer luftlagene på bakparten blir det fort kaldt der. Noe som igjen kan føre til mye styggdom, og smerte, samt sitting på pute :D . Har ikke lyst til det gitt :!::!::!::wink:

 

 

Slik jeg har gjort det til nå, er som følger. Har tykk longs, så tar jeg reisdyr skinnet over stumpen, før den hvite Jegma dressen trekkes på. Men når jeg går ender den gjerne ned i det ene beinet etterhvert. Får ikke samme varme av å legge skinnet på stolen før jeg setter meg.

 

Noen som har ordnet seg andre løsninger :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo enkelt.

Jerven duk(finnes nå i kvit utgave). To fot på rifla som er høy nok til sittende skyting.

Har du i tillegg ett reinskinn under ræva og lårene berges du nok bra.

Utfordringen med denne løsningen er vel støy fra jerven duken.

Link to comment
Share on other sites

Vadmel og x-antall ullpledd !

Godt forttøy (diskutert i andre tråder) og reinskinn på utsatte områder som f.eks rumpe, lår og under skosåler.

 

På hodet ville jeg valgt en BF i f.eks pels. Ansikte og hals kan dekkes med finnlandshette og et godt tykt ullskjerf. Polvotter/pelsvotter på hendene !

Link to comment
Share on other sites

Før i tia satt jeg mye ute og posterte etter reven,og jeg tror man må"like"å fryse litt for å drive med denne jaktformen,for det skal godt gjøres å sitte musestille og samtidig være god og varm over tid når det er mange minus.

I tillegg til mange lag gode klær brukte jeg slike små firkanter av liggeunderlag som man får kjøpt for å sitte på. Jeg stappa ett par innenfor varmedressen på baken,noe som hjalp godt.De ligger også stabilt under vandring. Hadde jeg flere la jeg gjerne en både foran og bak på overkroppen også innenfor dressen for ekstra isolasjon.

I dag finnes det sikkert noe strømdrevet du kan bruke til å varme rævva med :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker fleecepledd over beina og sitter på reinsskinn. Ellers er det å kle seg i ull. Passer også på å ikke bli svett på tur til post. Føler egentlig at dette er å jukse litt, men det blir riktig godt og varmt: Jeg har en Fenix lommelykt som jeg stapper innafor klærne, den varmer riktig godt og gir en fin go'lunk i skrotten.

Ellers er rådet med sitteunderlag fordelt på kroppen kjempebra! Far min fortalte at de ofte brukte aviser under klærne for å holde kulda ute på kalde vinterdager slik rett etter krigen, men blir vel litt støyende på revepost...

Link to comment
Share on other sites

Dun som mellomplagg blir aldri feil og er undervurdert til jakt. Mange som produserer lette dunjakker (som også tar lite plass).

Finnes også noe forskjellige dunbukser som kan brukes til mellomplagg.

Ser XXL har en dunjakke fra Helly Hansen;

http://www.xxl.no/klaer-herre/friluftkl ... re-1074335

 

Eller denne:

http://marmot.com/products/zeus_jacket?p=216,303

 

(Har ikke erfaring med de aktuelle plaggene selv.)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Sitt på beverskinn om du har muliheten til det. Det prøvde jeg under elgjakta i fjor og det er helt hærlig :D . Ellers bruk ull som nevnt over her flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en genial bukse: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/jaktklaer ... se-1072956" target="_blank

 

Den er ikke spesielt dyr i forhold til ytelsen.

Den er enkel å ta på seg selv om du har på deg fullt jaktutstyr, noe som gjør at du kan ta den av og på som du føler for det.

Dette er en bukse som opprinelig kommer fra USA, XXL har tatt patent på denne buksa og lagt den inn i sett eget sortiment....

Den er helt støyfri og er utrolig varm. Du skal være ganske bra frossenpinne før du fryser i denne buksa :D

Link to comment
Share on other sites

ikke at jeg vet så mye om hvordan revejakt foregår, men tar endel bilder av nordlys osv , så blir jo noe "postering" sånn sett. så bekledning og kulde vet jeg litt om (Bor for tiden i Alta, og er flere turer med godt under -20 :smile: )

 

kle på deg nok tøy til at du ikke blir svettende under gåturen, ta gjerne med deg ett ekstra ulllag til skift når du kommer frem og bytt det innerste laget hvis du går med fler (evt kan du bytte om på plassen, ta det innerste og bytte med det du har utenpå der igjen). Den helly hansen dunjakken som ble linket til oppi her fungerer perfekt under skalljakke! for å holde deg varm på føttene så er gode ullsokker innerst fint, har selv strikket ett par som går opp over knærne for å dekke mest mulig, så har jeg på ett par dunposer til føttene (http://www.xxl.no/villmarksliv/sovepose ... -l-1037329) så har jeg ett par fotposer utenpå der igjen hvor jeg har kjøpt ett sitteunderlag og klipt til som såler, fungerer vanvittig bra.

På hendene så skal jeg ikke si så veldig mye, ettersom foto så går det meste automatisk når man har satt igang, noe som er litt værre med jakt ser jeg for meg ;-) Men hold deg varm, gjerne ha ett par varmeelementer i lommen, både for hender og tær, tar liten plass og koster rundt 20,- for paret (jeg drar aldri ut på tur uten disse i tilfelle noe skulle skje eller skulle fryse).

 

hodet; kanskje noe av de viktigste å holde varmt, en god BF i pels er kjøpt, og angrer så absolutt ikke! litt for varm til å gå med, men den plassen den tar er den gull verdt!

Reinskinn er godt og varmt og isolerer bra, kombinerer du det med ett vanlig sitteunderlag for enda mindre varmetap så burde du holde deg varm i lange tider.

 

På buksefronten så kjører jeg en vanlig goretex skalljakke med en ullboxer og 2 lag ull mellom der (samt lange deilige ullstrømper).

 

På kropp så har jeg alltid med to dunjakker, en The North Face Himalaya Parka, og en Helly Hansen Verglas for å ha under der eller under skalljakken når jeg skal være i noe aktivitet. Når jeg går på ski eller går til stedet jeg skal være så kjører jeg på med en Goretex skalljakke og ett par lag ull, alt ettersom.

 

Vil ikke si at jeg fryser lett, men skal inrømme at jeg har hatt ett par kulde netter før jeg lærte meg bekledning. og aldri igjen håper jeg!

 

- Markus O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...