Jump to content

rolling block spørsmål


Meteormann

Recommended Posts

hei holder fortsatt på med 45acp prosjektet mitt og har fått tilbud om å kjøpe en gammel kongsberg rolling block hagle vil denne holde for trykket en 45acp har?

hvor evt kan jeg finne andre enkeltskuds løsninger untatt baikal?, frister jo helt greit med en rabit og rook type rifle i å begynne ut ifra

Link to comment
Share on other sites

Den gamle 8x58 RD (dansk rolling block) med svartkrutt utviklet ca. 800 bar eller ca. 12000 psi, så det kan jo være en pekepinn.

De tåler sikkert mer enn det, men noen eksakte tall har jeg ikke i farta.

 

Edit: Googlet litt og fant en side der det bl.a. er en tabell fra Norma som sier at max. trykk er 1950 bar eller 29660 psi og det skulle holde plenty til 45 acp om børsa er i god stand. http://dutchman.rebooty.com/8x58rd.html

Link to comment
Share on other sites

har tittet litt på de også, men må få begynt på 45 prosjektet, har hatt løpet liggende alt for lenge nå, den rolling blocken jeg har fått tilbud om er i kal 16 en kongsberg hagle, tenkte jeg skulle ta turen å se på den imorgen om jeg blir noe klokere.

 

en engelsk martini cadett rook rifle hadde vært morro den, men da ville jeg hatt den i et annet kaliber, 22 hornet eller noe annet passende kanskje 7.63 mini whisper:P bassert på 30 mauser hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...