Jump to content

Optikk drilling kikkert/åpen rødpunkt


Desert-Beagle

Recommended Posts

Fant ingen helt passende gamle tråder, men det finner sikkert andre.

 

Det jeg lurer på er om opplyst dot er en vesentlig fordel til kjappe skudd med drilling. Jeg har brukt enten rifle eller hagle i 20 år, men har omsider kjøpt drilling og ønsker et godt sikte. Har mest lyst på Z6 1-6x24 men lurer fælt på om jeg bør bla opp det lille ekstra for å få en Z6i. Er det ev andre merker og modeller som er ca like bra?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Krieghoff med 1,5-6x42 i svingmontasje og synes dette er litt "mye" å dra på...med det menes at drillingen er nydelig å bære uten kikkert og med en forkjærlighet for litt postering i gammelskog er åpne sikter å fortrekke...Nå er ikke øynene mine hva det engang var, og åpne sikter er utelukket..

 

Jeg kjøpte Doctersigth III i MAK montasje og kan vel uten tvil si at kikkertsiktet blir liggende hjemme...heretter.

Link to comment
Share on other sites

M76, jeg hadde nylig en tråd angående minste varipoint siktet til Zeiss. Det ble perfekt på drillingen min i alle fall. Sjekk under optikk.

 

Hatt Docter Sight III, men det likte jeg ikke... Samler snø om vinteren, regndråper er helt drepen på sikte. Eller verre, om de blokkerer lysstrålen..

Følte også at det var et kortholdssikte.

Med 1,1-4 så skuter jeg glatt opp til 200 m med den.

 

Jeg synes Z6 ble for diger i okularet, men er et bra sikte det også!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er viktig. Prismessig er vel Varipointen omtrend som Z6? Drilling er vel det nærmeste en kommer kompromiss. Hver for seg er mange hagler bedre, og utvilsomt er mange rifler bedre enn hhv hagle og rifle-egenskapene til drillingen. Jeg ser muligheten for enda litt mer anvennlighet med 6x kontra 4. Mulig det har med å gjøre at jeg ofte har stor forstørrelse når jeg jakter med rifla

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Swarovski 1,25-4 med opplyst cirkeldot retikkel på min drilling. Jeg savnet bedre synsfelt og brukte aldri lyset , men retikklet likte jeg svært bra.

 

Jeg skiftet kikkerten ut med en Z6 1-6 uten lys men med samme retikkel , altså CD. Jeg er meget fornøyd og kikkerten står på i nær 100% av tiden , også når jeg skyter lerduer. Kompisen har samme drilling med samme kikkert bare med lys , tror aldri jeg har hørt om at han har brukt lyset.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområder avgjør om lys er fint:

 

Drilling er ofte et drevjaktsvåpen, og viltet kan komme fort. I en slik situasjon er lys å foretrekke siden man kommer raskere "på" målet. Dette gjelder i særklasse på lav forstørrelse hvor man kan skyte med begge øyne åpne og slik få et bedre inntrykk av avstand og fart på viltet.

Dersom man stor sett bare skyter på stillestående dyr så kan man spare seg de ekstra kronene..

 

1-6 og 1,1-4 med lys må være det nærmeste man kommer det perfekte siktet på en drilling.

Prøv begge, og se hvem som tiltaler deg best.

 

Jeg har titta gjennom begge merkene, og med forskjellige retikler. Endte selv med Zeiss ret 0.

Den hadde det mest behagelige synsfeltet med minst mørk ring rundt, den enkle prikken er finfin, også til lengre avstander, samt at den ble mer tiltalende montert på Drillingen..

Link to comment
Share on other sites

Har gått utallige runder med meg selv ang samme problemstilling. Trodde faktisk jeg hadde slått meg til ro med en Aimpoint Hunter helt til jeg så denne tråden. Etter nok en runde tror jeg nok at det blir en Swarovski z6i med CD-I retikkel.

 

Er det noen som vet om man bør ha "extended eye relief" modellen på en drilling (Krieghoff Trumpf)? Har ikke drillingen her for øyeblikket og tenkte jeg skulle handle i usa om 2 uker så jeg får ikke målt før jeg drar. Svar mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

I siste nr av JEGER står den en del om Zeiss compackt point og Docter sight 3. Interessant lesning. Mindre interessant ble det ikke av at det ble testa med MAK-montasje for feste i den fremre base på svingmontasje. Docteren frister mest av de to, først og fremst pga vesentlig lavere siktelinje enn Zeiss`en.

 

Jeg har aldri prøvd slike sikter men vil anta at det jevnt over er bedre enn kikkert ved fluktskyting og like godt som kikkert på 1 x opp til 80-100 m ? Dvs at feks Docter vil være vel så lurt som kikkert om bruksområdet for drillingen primært er kjappe hagleskudd og et og annet rifleskudd på moderate hold. Kikkerten (av god kvalitet) vil nok være best på presise skudd på lange hold og vil være mindre påvirket av regn, snø, direkte sol osv. Drillingens vekt og balanse vil jo også påvirkes mindre enn med kikkert. På den annen side ser det jo ikke bra ut med åpen aimpont på en drilling. Blir litt som bunad og caps.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...