Jump to content

25-50x eller 20-60x på 65mm swaro teleskop?


Kiwi

Recommended Posts

Skal ha meg zoom-okular på et 65mm HD teleskop, men er usikker på hvilket..

 

Har behov for så stor forstørrelse som mulig, som kan utnyttes. Har hørt at bildet kan bli litt mørkt på 60x på en overskyet dag. Da er kanskje 50x mer passelig? Har også hørt at 25-50 okularet er forbedret på flere områder - det slipper kanskje gjennom vesentlig mer lys?

 

Dersom noen har erfaring med begge hører jeg gjerne fra dere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 20x60 på mitt 80 mm Swarowski og er tilfreds med det. Jeg tror kanskje at du om du velger det andre vil du oppleve situasjoner der du i greit lys kunne ønsket deg 10x til. Om du i dårlig lys synes 50x er nok, så er det jo bare å skru ned.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertspesialisten oppsummerer det på en god måte: Skal du benytte scoopet til foto, velg 25-50 X wide. Skal du benytte scoopet til observasjon, velg 20-60 X.

 

"Dette vidvinklede zoomokularet egner seg bedre for fotografering med digitalt kompaktkamera enn 20–60x-okularet, og det har dessuten større synsfelt.

 

Okularet kan også brukes til å observere gjennom, men til dette bruk er det ikke like behagelig i bruk som 20–60x-okularet. Grunnen er at det lett oppstår vignettering (svarte felt i ytre deler av synsfeltet) fordi dette okularet er meget kritisk til plasseringen av øyet.

 

Er ditt bruksområde for teleskop primært observasjon (ikke fotografering med digitalkamera), anbefaler vi heller 20–60x S zoomokular."

Link to comment
Share on other sites

Ja, da går jeg rett og slett for 20-60x. Viktigste er å kunne betrakte et mål på lang avstand uten å bli sliten. Dessuten kan det alltids skrus ned.

Var av den oppfatning at lysgjennomgangen var bedre på 25-50x, men det er sikkert ikke så stor forskjell at det blir sjenerende - swarovski er tross alt i toppen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar meg selv: slutt å fokusere på lysgjennomgang. Det er ikke det som reduserer kvaliteten på bildet.

 

Det er hvor godt systemet er korrigert for abberasjoner som begrenser oppløsningen. Hadde produsenten oppgitt motular transefer funksjonen (MTF) er det mulig å si hvem som er best av de to okularene. Normalt koster det noe å få større zoomområde, men det er godt mulig at 20-60x er det beste innen det området den andre dekker, men det er ikke sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...