Jump to content

ES valp ut i fjellet 5mnd gammel på "rypeleting"!


msyncron

Recommended Posts

Hei.

 

>Tenkte nå å ta med unge lovende ut på en par timers tur i nærfjellet her. Slippe den for 1 gang. Selvfølgelig uten våpen etc.

 

Spm vedr tenkt situasjon, som er sannsynlig:

 

Hunden vil vel springe omkring, og etterhvert kanskje løpe seg inn i et kjerr og skremme ut fugler. Jeg befinner meg 40meter unna....hva skjer nå? hva bør jeg gjøre?

Er redd for å gjøre feil som blir vanskelig å gjøre noe med senere....

 

Håper på gode tips vedr dette....

 

Og hvor lenge kan jeg ha han ute, om føret er helt ok? Bør han ha en matbit i fjellet og i tilleg til de 2 vanlige foringene?

Link to comment
Share on other sites

Har en Gs som eg er veldig fornøyd med.

 

Det jeg har gjort er å ikke slippe i fjellet før eg føler at eg har et snev av kotroll.

 

Lærer hunden å jage fugl er det mer å ta innn igjen.

 

Hva som er mest riktig vet ikke jeg, det varierer fra hund til hund, me ta den med deg til et sted der du kan trene på tamfugl før du slipper den i fjellet. Har ikke angret på det jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette, så er det delte meninger, noen er livredde for at hunden skal støkke fugl, mens andre syns det er ok. Jeg har en pointervalp på 9 måneder, han har vært ute i skogen i hele høst, og han har støkket noe fugl, uten at jeg bryr seg så mye om det.

Om det skjer, så verken roser jeg, eller kjefter, bare går videre. Om bikkja har brukbart standinstikt, så kommer standen når bikkja er moden for det. Det er jeg trygg på med hunden min ihvertfall.

Om du har tenkt deg ut, så ta det rolig, ikke press hunden for mye. Ta ofte pauser, feks slipp i 10 minutter og 10 minutter hvile.

Link to comment
Share on other sites

Unghunder på 5 mnd er en stor fordel å slippe løs og komme i kontakt med kull så den får rampet seg ordentlig...dressur er alltid lettere å få inn når vi har vært konsekvente med det motsatte i tidligt alder.

 

Dressur er ikke noe en fuglehunder har særligt godt av...jakta får liksom en annen dimensjon...

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Der jeg går er d lite fugl,men den kan komme opp i noe...hvis den treffer rype så holder den nok ikke igjen uansett...æ synes bare d e greit å ta den med på fjelltur,så får vi se...det folk sier er at jeg må vente der hunden støkket fugl til den er tilbake,og skryte uhemmet av den...kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du skryte av den når den har støkket? Den har jo ikke gjort det riktig. Hund skal ha positive opplevelser med fugl, og det trur ikke æ det blir når "far" står å rope sitt/ligg/ro etc... Vent heller til våren med å gå i fugl, ta den med på tur i line/bånd under kontrollerte forhold. Blir morro for hunden det å:)

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt mange meninger om dette.

Jeg har valgt å trene dressur etc hjemme i kontrollerte omgivelser. Helt fra min KV var 9-10 uker har den fått lov til å skaffe seg erfaring i terrenget uten min innblanding. Det har utviklet seg til mange fuglesituasjoner etterhvert, og fra enkelte usikre støkk og klønete fuglearbeid i begynnelsen har den funnet ut av tingene selv. Man kan godt si jeg har latt den herje i vei. Det har vært en gjennomtenkt strategi og det er ingen tegn til at det har vært mislykket. I dag (10 mnd gammel) er standen fast, reisen sprek og aldri ettergang.

Min utfordring nå er en hund som sannsynligvis av pubertale og hormonelle årsaker fremstår som periodevis sinnsforvirret. Men det er kun hjemme, kun ved lek eller besøk hos naboen og forløpig aldri i fuglesituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Problemene ligger ikke i om hunden har kontakt med fugl, men hvilke erfaringer den opplever i denne forbindelse.

Du snakker om å gi hunden skryt i forbindelse med støkk - da skaper du feil assosiasjoner og fremtidige problemer i fuglesituasjoner.

Jeg ser også faren for at du forfølger kullet, og lærer hunden dette, hvilket kan gi ytterligere problemer.

 

Klarer du å skjule eventuell tilfredshet når hunden finner fugl ? Hvis ikke gir du den kanskje ubevisst ros for feil adferd.

 

For en dreven fører er ikke kontakten med fugl noe problem, da denne vet hvordan h'n skal oppføre seg i forskjellige situasjoner. Men for en som spør om dette på et slikt forum, vil jeg fraråde slike former for hastverk.

 

Hunden bygger tidsnok erfaring når den er moden nok til at du har all nødvendig dressur på plass hjemme. Da stiller du også med en hund som ikke har negative eller feil referanser fra kontakt med fugl. Du slipper å bryte ned feil erfaringer, og kan bygge positive erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Har en Engelsk setter hann 3år gammel nå.

Fikk hunden som 9mnd gammel uten at han hadde noe som helst erfaring med jakt,

Jeg har ingen erfaring med fuglehunder fra før.Tok med hunden på rypejakt fra førstedag jeg hadde den.

Hunden jakta og støkka fugl og av og til fikk jeg skutt rype i slike situasjoner.

Da hunden var med på jakt neste år begynte den å ta stand.Måtte bruke line på den for å roe ned i oppflukt.Nå er hunden 3 år og veldig sikker i stand.Kan enda gå litt etter hvis det er mye fugl i kullet.Han kan stå 15-20 min.Har gps sender på han.Er egentlig meget fornøyd med jaktkompisen min jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Ok..det hørtes veldig artig ut! Og bra for dere...dette med stand våkner vel av seg selv og er individuelt...jeg tenkte da evnt å vente til hunden kom tilbake til setet,og rose den for at den fant fugl...her er det mye meninger skjønner jeg...men det er vel slik det er...

Vedr innkalling. Har noen tips til hvordan jeg trener dette enklest mulig? Hjemme er sitt kommandoen pronto bra. Når jeg slipper på en åker kommer det tydelig fram at hun er en valp...da er det vanskelig å få henne inn ved navnerop etc...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dressur så er det skynd deg sakte som gjelder. Ting er ikke gjort på 1,2,3. Begynn å tren hunden het inntil deg, så når ting sitter så kan avstanden øke, kanskje 1 meter om gangen, så etterhvert når avstand ikke er noe problem, så er det å legge inn forstyrrende momenter.

Jeg ville ikke ha rosa hunden min om den støkker opp fugl. Når jeg går med hunden i skogen, så sier jeg stort sett aldri noe til hunden. lar han holde på med sitt.

Link to comment
Share on other sites

Ok...så om den finner fugl så skal jeg overse absolutt alt?! D høres nå litt pussig ut d og...noen sier jeg må vente på sete og skryte godt av den,så kommer standen av seg selv? Synes dette er vanskelif da det virker som om man gjør noe feil,blir det med hunden ut hele livet...

Link to comment
Share on other sites

beklager offtopic,

 

men dæven ta så glad jeg er for at jeg gikk for finsk spets når jeg leser alle disse stående fuglehund-trådene. hunden har stort sett blitt sluppet hver dag siden den var 8 uker gammel uten at jeg trenger å tenke på noe som helst slags jaktdressur. sålenge innkalling og en eller annen slags form for sitt eller dekk begynner å fungere så er det som trengs i boks. Klart, noe rypejakt blir det jo ikke med spets, men den jakter det meste andre da, alt fra mus til elg i størrelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Spets er ikke noe å ha med på tur ? så du ikke jeg skrev at jeg har med spetsen på tur hver dag ? :D Han er med samme om vi er i skogen / fjellet eller byen han. ikke noe problem med det, bare å passe på sosialisering med både folk og dyr fra første stund det, samme som med stort sett alle andre hunderaser :) ikke blir han borte i en eller annen defekt av en "stand" hvis han skulle finne noe fugl når vi er ute å tusler i skogen med familien eller noe annet ikke jaktrelatert også, gir klart og tydelig beskjed om hvor han er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, Einar,-ae, det er nettopp dette som er sakens kjerne.

 

Om man driter i hundens egenskaper og bare tar den med på tur, kan man få en hund som jakter alt mulig, og gir klar beskjed når den finner noe. Fremgangsmåten fungerer sikkert utmerket på de fleste raser. Om man har slike ønsker, kjøper man seg ikke en stående fuglehund.

 

Når det gjelder dressur :

Forsøk å ta så små skritt av gangen at dere aldri gjør feil. Det er ingen grunn til å f.eks. vise hunden at sittkommandoen ikke fungerer på 300 meter. Om du derimot viser hunden at sittkommandoen fungerer 1000 av 1000 ganger på en meters avstand, og aldri viser at den ikke fungerer på 300 meter, så gjør den sikkert det, etter de 1000 gangene på en meter. Kall det gjerne hjernevasking, shaping, eller å bygge gode vaner.

 

Legg på provokasjoner i situasjoner hvor du har mulighet for å korrigere hunden. Og øk provokasjonene gradvis.

 

Innkalling trener du hovedsakelig når hunden er på veg i mot deg.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med oppdretter nå og han var klar i sin tale. Han har en godt kjent kennel og er dommer på møre og i modt norge på jaktprøver. Som han sier det: Hvis man ikke har eldre hunder man kan lære av, så kan man godt la valpen på 5-7mnd få leke seg i fjellet på korte slipp. Trigge viltfinneregenskapene og la den boltre seg i sitt rette element, og la den være valp. Vedr stand så vil den komme av seg selv tidlig eller seint. ES linjene her er enkle å dressere, og evnt justering for ro i oppflukt kan rettes inn OM den er utolig når den fester stand...

 

Og, dette høres veldig greit ut. Er hunden fra gode linjer som er lett dresserbare og innehar generelt gode egenskaper, så tror jeg dette går veldig greit..;)

 

Dere skal få tilbakemelding, skal en liten tur ut i solskinnet i morgen. Slippe 15min, pause 10min etc...

Da blir det med en dreven GS dame...hvis den tar stand, min hund kommer opp og blir stående....KAN det skytes av en person da??

Link to comment
Share on other sites

Hun gikk kanonbra i fjellet i dag. Lite fugl,men fant 4 orrfugldokk med masse møkk i...holdt bra kontakt og var opptatt av hva den eldre gs tispa holdt på med. Lover veldig bra. Skiføret er helt konge i fjellet...vi var der bare et par timer vi da...det kan bli snakk om startpistol i slutten av feb. I følge oppdretter er dette ok når hun har vært i fugl. Men det er kun hvis hun fester stand.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Vi har ca 2-3t turer med innkall og pausr hvert 15.min. føret må være greit. I tillegg er det en del hunder i løypene før vi går av,og det synes hun er topp! :)...tror det er greit å gjøre d litt slik,for når steggen bynne å sol sæ i bjørkelien bli den enklar for hunden og utover feb-mars. Da e det greit at den har spronge litt av sæ t da..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...