Jump to content

Valgets kvaler. Børsemaker eller ikke?


storm

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg har komt inn på Børsemaker vg2 ved Gauldal vgs, om jeg takker ja vell å merke...

Tidligere i år fikk jeg vite at jeg måtte fjerne Børsemaker vg2 fra søknaden min, da jeg ikke kunne kryssgå fra Teknikk og industriell Produksjon vg1 :roll:

Og da slo jeg egentlig fra meg tanken om å bli børsemaker...

MEN; i går fikk jeg beskjed, perr internett (vigo.no), at jeg er tilbudt skoleplass der alikavell :shock:

Da fikk jeg nesten bokstavlig talt hakeslepp :lol:

 

Men jeg er også tilbudt skoleplass her hjemme (Haram vgs) på Produksjon og Industriteknikk vg2, samt lærlingslassen som Indusrtimekaniker hos Aker Brattvåg er bankers...

Så derfor er jeg i tvil :? Bankers "fremtid" her hjemme eller utfordringer ved Gauldal :?:

 

Jeg digger å vedlikeholde våpen, lade egen ammo, skyte, osv. Men jeg digger også å mekke...

 

Det jeg egentlig (skal) spørre om her er:

Er det gode muligheter til å få lærlingsplass :?:

Blir det god lønn (som ferdig fagarbeider) :?:

Vil det vere verdt å ta sjansen :?:

 

En annen ting er at om jeg takker ja til plassen som Børsemaker, har jeg kun litt over 1mnd til skolestart :shock: (med tanke på hybel og slikt)...

 

PS: har frem til Fredag 18 juli til å bestemme meg...

 

 

Edit: Ops... :oops: jeg var tenkt å plassere denne tråden Off Topic, men der kom den ikke...

Om dere moderatorer syns den passer bedre der, så bare flytt den. Men nå passer den egentlig ganske bra til Børsemaker og prosjekt da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det samme hva du velger, de fleste studenter utdanner seg jo i alle slags retninger og bytter meninger hver gang søknader skal sendes, er jo greit å ta både børsmaker og prod industri- ett år fra eller til under studier er ikke mye med tanke på at du skal arbeide i 40 år, ikke fy om du kommer til å gjøre kun èn ting i 40 år 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du blir rik (i kroner og øre) av en børsemakerutdanning, men har du virkelig lyst synes jeg du skal hoppe i det!

Tror ikke du vil ha noe problem med å få jobb i Brattvågen om du kommer med børsemakerfagbrevet, dreing og fresing er likt samme hva det skal bli til slutt.

Link to comment
Share on other sites

:) Her ville jeg råde deg til å velge fornuften og lønna framfor et veldig givende alternativ...

Det er tross alt pengene du utdanner deg for! Og de er nok sikrest i den 'kjedelige' utdanningen.

Jeg ville nok selv ha drømt om børsemakerutdannelse og jobb, men det er nok ikke så tett mellom de GODE ledige jobbene som børsemaker, beklagligvis!

Har du MULIGHET kan du jo få med deg børsemaker etterpå? Og TRIVES du med yrket ditt, varer det nok livet ut ja!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Slik jobbmarkedet er nå bør det ikke være noe stor risiko å velge en børsemaker utdanning. En vil mest sannsynlig greit få seg jobb innenfor tilsvarende fagretninger (verktøymaker-maskinarbeider o.s.v.). Men snur jobbmarkedet og blir vanskelig vil normalt arbeidsgivere prioritere dem med mest mulig relevant utdanning (for den jobben som tilbys). En skal ikke ignorere denne faktoren i dag - etter all sannsynlighet er vi nå på vei ned i en mindre eller større bølgedal. Selv om høy oljepris helt sikkert vil kompensere for noe av fallet.

 

Men det er også andre ting å tenke på. A være børsemaker betyr i mange tilfeller at en blir selvstendig næringsdrivende. Og dette krever mer en å være flink med fres og dreiebenk. Det betyr også at en må kombinere inn kundebehandling (stadige telefoner), Økonomi, logistikk o.s.v. En driver rett og slett en butikk. Det vil også kreve en del investeringer i starten. Så rik vil jeg tro en ikke blir med det første. Men ser en på det langsiktig og har litt talent for mer en maskinarbeid vil en får det til. Det virker på meg som mange børsemakere sliter med at flyten i driften ikke er så oversiktlig og bra som den burde være. Gir utslag i missfornøyde kunder som må vente lenge. Så en børsemaker som ved hjelp av f.eks IT kan bedre dette og gi kundene en forutsigbar leveringsdato samt pent arbeid vil etter all sannsynlighet gjøre det bra. (alms er et eksempel på et konsept som funker etter min mening).

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker hvordan jeg sleit med å skulle gjøre ”det riktige” valget. Alle snakka om hvor viktig det var, og hvor avgjørende det var, akkurat hvilket valg man tok. Som Clakz, og Cheifen er inne på så betyr ikke et år eller to i på en skole at du har banka framtida di for resten av livet.

Hvil du angre på det året på børsemakerlinja?. Hvis den lærlingplassen hos Aker er bænkers, så er den kanskje det til neste år også? Du vil ha et hode med kunnskaper ingen av de andre der har.

Jeg ville valgt det jeg hadde mest lyst til, og forsøkt å holde de andre mulighetene åpne.

Hvis det er børsemakerlinja du har lyst på så gå for det. Det er ingen som tvinger deg til å bli selvstendig næringsdrivende børsemaker etterpå. Mulighetene for en ”mekkeutdanning” forsvinner ikke. Det er viktig å huske på at det er en viss risiko med å gjøre hobbyen sin til levebrød. Det kan hende at det blir i meste laget, men det er ingen grunn til ikke å ha kunnskapen.

 

Det er tross alt pengene du utdanner deg for!

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Utdanning handler om å få kunnskap og dyktighet inn i hode og hender. Kunnskap som gir deg selvfølelse og glede med det du skal drive med. Jobben tar en vesentlig del av livet, så å basere seg på at man skal bruke ca 80000 timer av livet på å gjøre noe kjedelig som skaffer penger til å kjøpe greier du kan bruke på de få timene som er til overs.. Pengene er viktige, men det er ingen grunn til å ikke forsøke å få betalt for å ha det moro.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Lønna er nok uhyggelig viktig den Reinhard. Men det å like seg i jobben er vel kanskje viktigere.. For å sitere meg selv i forrige innlegg: "Og TRIVES du med yrket ditt, varer det nok livet ut ja!!!!"

Jeg tror stqrm har fått mange gode råd her, som bør leses og vurderes. Det er ikke lett å prøve å gi råd til en du ikke kjenner (godt nok) om hvordan vedkommendes fremtid bør se ut..

Jeg ville nok tenkt litt på lommeboka i starten her.. Ting som å bo hjemme mens du går skole...

Mulighet til jobb / fast jobb..

 

Som Reinhard også sa: "Det er viktig å huske på at det er en viss risiko med å gjøre hobbyen sin til levebrød."... Dette er vel verdt å tenke litt over... Noen liker det, andre ikke. Jeg har prøvd, og funnet ut at det jeg jobber med er IKKE greit å fortsette med som hobby etter 'arbeidstid'! Det blir til at hobbydelen etter jobb blir mer et 'ork' og ikke så gøy.

 

Hvis du derimot ikke trives hjemme, og ser fordelen i å komme til et annet sted / miljø / klassevenner og ser fordeler av å være sjef over eget liv... må jo dette være en vektig grunn til å velge det andre alternativet....

 

Hvis du kan velge begge derimot.... :)

 

Skjønner HVORFOR du spør om dette ja! Ta et KLOKT valg og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare gi deg ett råd, å de er å ta plassen på gauldal vgs. jeg har selv gått på børsemaker linja å angrer ikke ett sekund. De med lerlingeplass er ikke no problem, du kan bare ta lerlingetiden på skolen. Da slipper du med ett år som lerling istede for to år vist du skulle vært i en bedrift. De er mange som tar svennebervet som børsemaker som havner i en vanlig mekanisk bedrift.

Link to comment
Share on other sites

ok....

 

hva kan du dra med deg som fra børsemaker utdanninga til en eventuell mekke utdanning?

og omvendt...

 

hvor lang tid vil de begge ta å gjennomføre?

har du tenkt å ta almen påbygning?

osv...

 

mulig jeg bare gjør ting værre men.. da har du ivhertfall stillt spørsmålene

Link to comment
Share on other sites

Vist du har godt børsemaker utdanninga å kommer på en annen mekanisk udannelse så har du mye kunskap som alerede er på plass.vist du ser på selve svenneprøven til børsemaker faget så sjønner du at utdannelsen inneberer mye forskjelig. mi brukte jo samme lerebok som de som går vk1 maskinarbeider.

Link to comment
Share on other sites

Ta den utdanninga du har lyst på, ikke bry deg om fornuft nå!! Gjør det du har lyst til, da kommer resultatene og med det jobbene etterpå. Mye bedre å ha det artig de årene man skal bruke på utdanning, en å lide seg gjennom noe man ikke har lyst til. Framtidige arbeidsgivere ser jo litt på om utdanninga er relevant for de arbeidsoppgavene han skal ha gjort, men om du kommer med relevant utdanning og dårlige resultater (pga at du har lidd og kjeda deg gjennom år og dag) så ser arbeidsgiver at denne mannen har ikke skjønt hva han driver med. Men om du kommer med gode resultater fra ditt fag så ser arbeidsgiver at dette er en kvikk fyr som man kan lære de småtingene som trengs...

 

Dessuten trenger vi flere oprative børsemakere!!

Link to comment
Share on other sites

Få deg en offshore jobb etter utdanningen også jobber du som børsemaker når du har fri. I nordsjøen jobber du 2 på og 4 uker fri med god lønn, så har du de 4 ukene som børesemaker og tid til å gå på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter lang tids grubling, så kom jeg til at jeg, i år, skal gå Vg2 Produksjon og Industriteknikk her hjemme...

Men neste år kommer jeg nok til å søke på børsemakerlinja på nytt, om jeg da fortsatt ønsker det da :wink:

 

Takker for alle innspill :D De var til stor hjelp :!:

Link to comment
Share on other sites

Skal du bli børsemaker ,,og ikke mauser M98 ombygger ,,,,, ,,reis til Ferlach,London eller Birmingham . Dessverre tror jeg det er lite nyttig å lære i Norge. En Norsk børsemaker utdanna hos Scheiring hadde vært bra. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skal du bli børsemaker ,,og ikke mauser M98 ombygger ,,,,, ,,reis til Ferlach,London eller Birmingham . Dessverre tror jeg det er lite nyttig å lære i Norge. En Norsk børsemaker utdanna hos Scheiring hadde vært bra. :mrgreen::mrgreen:

 

jeg vet ikke å mye greie du har på dette men jeg har vært med på leonardoprosjekt med en børsemaker klasse fra ferlach. jeg var først tre uker hos de og året etterpå var de på støren hos åss. de jeg lerte nede i ferlach kunne jeg fra før. de mi skulle var å bygge opp en mauser til jaktrifle. når de rundslipte kassen forran ble de gjort for hand på en vanlig baandsliper, de var de sveiseren på skolen som gjorde.(de var egen sveiser på skolen) så skulle mi lodde på siktene. da tilpasset mi selv men den østeriske læreren lodda. de fikk mi heller ikke lov til. året etterpå når de var hos åss. viste jeg de åssen de lagde gjenger i en dreiebenk. de hadde de ikke lært. så kan ikke si at jeg er serlig inponert av børsemaker utdanninga i ferlach nei. de de gjør på skolen der nede kan alle få til vist de er litt fingernemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...