Jump to content

Løshund på Elg


Engø

Recommended Posts

Nå har jeg kommet i en alder som gjør at jeg har lyst til å begynne å tenke konstruktivt rundt valg av en hund som skal være løs etter elg. Jeg har to alternativer som jeg har tenkt ut selv som jeg tror kan være sikre kort i starten i forhold til elg, og det blir Grå og Jämt.

 

Jeg har lyst på å ha muligheten til å ha en hund jeg ikke trenger å bruke band på nesten og lurer da på om det er dressuren som gjør det uansett hvilken rase, eller er det noen som egner seg bedre enn andre?

Jeg har lyst på å kunne slippe hunden rett ut av bilen, og at den følger meg uten band til der vi skal begynne å gå inn i "støkken" fra uten at han begynner å søke på egenhånd, til jeg sier ifra, men dette går sikkert på dressur og.

Jeg har lyst på en hund som får elgen til å stå, helst, men går det ann å kombinere med at det beveger seg under 120km gjennom skogen går det også. Og at jeg kan ha muligheten til å f.eks. smatte hunden av losen.

 

Vet dette kanskje var litt spesielt, og vet at mye kommer ann på dressur. Men her er det folk inne med så mye erfaring så tenkte jeg kunne spør dere om det var noen hunderase og hvilken kjønn som kan egne seg til dette? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det finnes så mangt som kan jakte elg, med mer eller mindre flaks. Men skal du ha noe som er sikrere enn gjennomsnittet ville jeg satset på jamte eller Norsk grå. Noen får til "hunder" av alt de får mellom hendene, men det vil nok gå litt mer av seg selv og ha en større sjanse for å få en god hund om du velger overnforstående raser.

Har selv ei jamttispe og er fornøyd. Har noen kompiser med laikaer, og der vil jeg si at det ikke er så stor sjanse for å få en god hund. Men skal bikkja brukes på alt som beveger seg i skogen er laika et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok tatt en titt på Jamt ja....

 

De er lette og prege og jager godt, sikkert delte meninger om det men det menes att jamten er utrolig flink til og få elgene til og stå i uttaket.

 

en som kjenner veldig godt til Jamt, og har/hatt en jamthanne sm gjorde akkuratt sånn du beskriver. Han og hunden er med i en av elgjaktfilmene til Clausen.

 

Jeg ville tatt en tlf til han og snakket litt med han.

 

Halvor Sveen i Rendalen... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på å kunne slippe hunden rett ut av bilen, og at den følger meg uten band til der vi skal begynne å gå inn i "støkken" fra uten at han begynner å søke på egenhånd, til jeg sier ifra, men dette går sikkert på dressur og.

Vel en god hund har vel alt luktet elgen fra inne i bilen om den er nær nok. Så en litt ivrig hund har klart for seg at det er elg i nærheten i det den har beina på bakken og nesa i friluft. God dressur er da nødvendig for å holde den i sjakk, men de fleste ville vel være fornøyd med å jakte på dyr som allerede er der enn å traske avgårde for å finne en annen.
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar! Bor på Østlandet så har vært strømløs en stund :roll:

 

Mulig det er en annen hundtype, men har sett et par filmer der hunder gjør som beskrevet over, bl.a Halvor Sveen ;)

 

Min far hadde jämt tidligere og det er det jeg har mest lyst på av de to. Han brukte kun band når han skulle ha han av et spor eller noe lignende, ellers gikk han uten. Det var en hund som var veldig glad i å jage elg :)

 

Da blir det vel å kontakte Halvor kanskje etterhvert også :roll: Har sett på film av han hvor han bruker jämten sin og det ser gromt ut :) Ekte kontakt mellom hund og eier :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha en hund som holder kontakt med deg og holder seg i nærheten av deg til dere finner en elg, er det kanskje lurt å ta med laika i vurderingen også. Den har enda en fordel - mange av dem er naturlig sky for ulv, og kommer inn til eieren hvis den merker at det er ulv i området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...