Jump to content

Beagle


bukkaerik

Recommended Posts

Hvis du lurer på om tiden strekker til: La vær å kjøpe. Min erfaring er at det er en herlig, men aktiv hund som krever sitt, ellers så kan den bli stressa. Har en snart 2 år gammel tispe. Går minst en time hver kveld, samt jakter med henne 2,3,4 dager pr uke i sesongen. Ettersøkstreningen gikk som en lek. Vi gikk til 1.premie blodspor på 9de treningsporet, og fersksporet gikk greit med 8 poeng, etter å ha spora råbukk et par ganger i sommer.Stilte hu ut i sommer, og det ble en rød sløyfe . Før Jul ble det 1.premie på jaktprøve også. Første forsøk :D

En annen ting. Beagle'r er matvrak!! Så jeg er knallhard med dietten, skjønt den er ganske lett å regulere på en så liten hund, hu veier kun 12 kg.

Link to comment
Share on other sites

Send meg en pm vis du vil ha valp fra langedals. Har masse refferanser til kull som han har hatt. Kompis har en 7 mnd gammel valp fra han nå å den jager 2 timer nå både hjort å rådyr. Skall ha kull i mars. Finner litt om han på facebook vis du søker opp svein olav odden fra nissedal.

Link to comment
Share on other sites

Enig Ranger. Det er slett ikke bra når de jager så mye i ung alder. Faren for kontaktløse jaktidioter er da overhengende. Sjøl syns jeg at jeg har vært heldig med preginga. Nå var nok min noe seint i gang. Første los kom da hu var 9 mnd, men da kom det mye også :lol: . Så jeg sørga for å ha noe snadder i sekken, og da virker det som hu skjønte at etter en time eller to, er det lurt å returnere til pappa. Så har jeg da gjerne prøvd et slipp til. Dermed kan jeg jo håpe på at hu ikke får negative tanker om å komma til pappa å kobles. Funka fint sålangt i hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke alltid velge hvor lenge enn skal jage, men enig i at det er i overkant til valp å være... den legger av etter 2 timer å tar baksporet hjem igjen. Har skutt 5 rådyr for den i høst. Var en større repotasje om kennelen i November utgaven av JEGER. Så var bare ett tips om kennel hvor det er meget høye stattistikker på jagende å premierte kull med masse refferanser. Jeg hadde selv valp derifra for 4 år siden, jaget første premie rådyr rundt 12 mnd gammel. Men grunnet flåttbitt måtte den avlives 18 mnd gammel da den fikk hjernehinnebetennelse.

Link to comment
Share on other sites

Odden har bra linjer ikke no tvil om det og han er en utrolig trivelig fyr.

Men personelig hadde jeg aldri brukt en så ung valp så mye. Jeg vil ha di over årt før jeg driver di inn. Dette pga helsemessige årsaker som beinbygning og slikt. Det er en grunn til at trekkhundfolket ikke belaster hundene sine før di er helst over 15 månd.

Men følg med på di som har tidlige jagere og kjører på sjelden disse hundene holder mange år.

Link to comment
Share on other sites

Enig Ranger. Det er slett ikke bra når de jager så mye i ung alder. Faren for kontaktløse jaktidioter er da overhengende.

Ja, og så er faren stor for skader bikkja kanskje må slite med resten av livet. En hund er ikke ferdig "skrudd ihop" i kroppen før den er 1 til 1,5 år gammel. Og hvis en valp ikke har skjønt at baksporet er rette veien hjem så kan den bli pisse redd når den mister eller legger av drevdyret, og ikke fatter hvor "far" kan være... Én sånn opplevelse kan ødelegge hunden som jakthund for alltid.

 

Det kan være lurt å IKKE skyte dyr for en hund/valp når drevtida er lenger enn den bør være. Må man hente bikkja (Astroens iboende forbandelse) fordi den ikke finner veien hjem sjøl, så risikerer man å få en hund som senere ikke returnerer baksporet sitt etter endt drev. Tren innkalling, dette BØR være på plass før bikkja jager skikkelig. Da kan man få hunden koblet etter passe langt drev.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her:) blir nok en valp på mg til våren, trenger all info eg kan få siden eg er ny på dette me jakthund.noen plass eg kan lese mg litt opp på dette me trening? Sjønner at ann må vær mye i skogen, mn det er ikke noe problem for eg har en gard som ligger midt i jakt området mitt:)

Link to comment
Share on other sites

Legger ved denne fra en annen tråd. Beagelen er ikke så forskjellig den i ung alder:

 

det var sagt i tråden her om vanndrivende til dreverne.. ja det har du heilt rett i å det kan vi takke hunde eieran for! har hatt 5 drevere siden 92 å to av de fikk ødem å det var takket være meg selv pga at de ble kjørt for hardt på rådyr i ung alder men etter en lengre samtale med en meget dyktig smådyr spesialist skjønte jeg hva jeg gjorde feil. allerede når de var 10-12 mnd fikk de jage lange loser på 2-3 timer å det toler ikke de indre organene til dreverene flest pga underutvikling iforhold til resten av kroppen... så når jeg jager inn en valp i dag blir det gjort på hare å det for å få de mere spor nøye å da kommer farten ned å du får en bedre driver..

 

Dette er nok noe mange bør tenke på.. Skummelt å la unge hunder slippe helt løs..

Link to comment
Share on other sites

Ja så lenge du syntes det er greit å gamble 50/50 med hunden så helt greit. jeg legger ned så utrolig mye arbeid i hundene at jeg ikke tar den sjansen. Men tenkte det var ok og gjøre nye hundeeiere oppmerksomme på dette.Helt ok å drive hunder tidlig men vær ops på rådyrloser hvor det kan gå både fort og langt.ps jeg har 2 hunder.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner god hva dere vil ha frem her men i mine øyne er ikke 2 timer los 1 dag i uken å blod trimme/trene en valp. Valpen jager i 2 timer, legger av å tar baksporet fint hjem igjen. Gjør du dette 4 ganger i uken hele høsten med 2 timer los hver eneste gang så er jeg helt på linje med dere.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis han var på linje med deg stian,men han har snudd og det var en kjedelig lærepenge. Unghunden jaga 1 times tid 1 gang i uka og alt var vel,men så plutselig etter noen loser så dro den ut å jaga 3 timer og eieren blei bekymra og kjørte for og se og fant hunden sittende og hoste og pusta som en hval. Fikk sikkert tak i et dyr som bare tassa rett foran og hadde god kontakt hele tida og da tok jaktlysta over. Hunden er i bruk i dag,men må være på vakt for lange loser hele tida og dette har dukket opp flere ganger når jaktløsta tar overhånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har jakta såpass mye med forskjellige individer av forskjellige raser at jeg undres kraftig over de som sier at den rasen jager så lenge og det individet jager så lenge. Det varierer selvsagt veldig utfra forskjellige variabler. Mange kortbeinte raser jager, etter min erfaring, ofte lengst i 1,5-3 års alderen, og det er selvsagt rådyr det er snakk om. Rådyr er like lett å jage som det er for oss tobeinte å finne kjøleskapet i huset, så der er påholdenhet et moment. Etter mitt syn er ei god rådyrbikkje ei som legger av når rådyret drar av gårde, men den kan gjerne jage fem timer om dyret ikke er støkket av mennesker og ringer. Noen hunder har denne evnen, andre ikke.

 

Når det gjelder hare kan det være morsomt også med kortbeint, selv om det blir litt Paralympics i forhold til støver. Selv har jeg Beagle og syns Drever og Dachs er for treige i forhold til Beaglen til at det blir gøy. Støveren løper i ring rundt Beaglen, så en kan bare ane det som foregår når en rask Dunkerhanne har kontroll og drar på. Det må oppleves. Hare kan nesten ikke sammenlignes med rådyr. Hare er krevende, rådyr er lett. På mange måter vil jeg si at dessverre er harejakt blitt for mye hundesport. Det er så mange gode harehunder at de som ikke har greie på det og ikke har opplevd det, ikke fatter den kvaliteten mange harebikkjer innehar. De fleste ønsker lengst mulig harelos, selv om de er hareJEGERE, og ikke bare hundesportfolk.

Link to comment
Share on other sites

[Når det gjelder hare kan det være morsomt også med kortbeint, selv om det blir litt Paralympics i forhold til støver. Selv har jeg Beagle og syns Drever og Dachs er for treige i forhold til Beaglen til at det blir gøy. Støveren løper i ring rundt Beaglen, så en kan bare ane det som foregår når en rask Dunkerhanne har kontroll og drar på. Det må oppleves.

 

:trist: Hmm, klarte ikke å dy meg, har beagle selv, så jeg følte meg litt truffet der ja. Var på 2 dagers jaktprøve i fjor med beaglen, og det var en støver kar som dømte oss. Han var mektig imponert over hastigheten, og hvor nær beaglen lå haren, rundt 1 min pluss/minus. Snittfarten i lå omtrent som en dunker han hadde vært med tidligere i samme terreng. (Det går saktere med beagle, men ikke så mye.., Den helga ble det (vinterprøve) full tid, med tre tapsfrie loser. Og vi så harene mange ganger.....

Fornøyd med beagle. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...