Jump to content

Løp og tønne


Len

Recommended Posts

Jeg lurer litt på om avstanden mellom løp og tønne på min revolver. Jeg har hørt fra folk som står ved siden av meg på skytebanen at de merker det spruter litt ut fra siden. Når jeg kikker nærmere på revolveren kan de se ut som om det er noe mellomrom mellom tønna og løpet. Hvor mye avstand er normalt?

Link to comment
Share on other sites

På mine Smith-revolvere er avstanden mellom løp og tønne 0,15-0,2mm. Eg meiner at toleransane på Smith ligg mellom 0,003-0,006", utan at du treng lese det som fakta.

 

Har du sjekka om kammera timer godt, altså at tønna låser på rett plass før hanefall? Ein revolver som timar dårleg kan sprute ganske kraftig, sjølv om avstanden mellom tønne og løp er OK.

Link to comment
Share on other sites

Vel Junell om du dobbler (.006 -.012) er du på hva S&W har sagt er akseptabelt. Det er vanligvis svært bra med .006 på en DA revolver, FA har ca. .002. DW Super mag ene kom med justering shims på .002, men de vanlige hadde .006. Sideblåst kan også komme av feil timing og kan da i tillegg gi sprut fra kula om det er riktig ille.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som om jeg får ta den med til en børsemaker. at det kan være dårlig timing kan sikkert også stemme. det er jo tross alt en 31 år gammel python :wink:

 

Endret: Jeg sjekket avstanden og den er ca 0.12 mm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, for en Python, kan det også være noe annet. Min første Python, ble levert tilbake til forhandler. Den hadde svært trangt løp (.353") og sylinderåpninger tett på .360.- Den var direkte ubehagelig å skyte med, for mye av blåsten slo bakover. Fikk en ny, som også hadde ganske trangt løp, men litt større og litt mindre åpninger. Avstand mellom løp og sylinder på begge, var under .006". Erstattningen har jeg ennå og i god stand, til tross for mange 1000 magnum skudd. Har imidlertid en annen, som jeg kjøpte brukt, den har stor slark i lengde og derved mye åpning ved skudd avgang (samme er det forøvrig på en DW, der fjærer sylinderen bakover i skuddet)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Åpningen skal måles når du holder inne avtrekkeren etter å ha tatt avtrekk.

 

Handen på en Python skal presse sylinderen litt fremover idet skuddet går dersom den er riktig stilt inn. Sylinderen skal da også stå som pinn-i-kuskit (for de urbane: altså dønn fast). Dette er Colt sin sylinderlåsing, den foregår i bakkant av sylinderen (i motsetning til bl.a. S&W som ikke har noen).

 

Angående timingen, sjekk at låsebolten faktisk har falt inn i hakket på sylinderen idet skuddet går - ingen selvfølge på en Python. Sjekk dette på hvert kammer ved å ta langsomme DA avtrekk. Hvis du er høyrehendt, ta avtrekket med høyre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok rett at åpningen skal måles som Hipshot beskriver, men er det mye slark, vil sylinderen fjære bakover når kula beveger seg framover, det klarer ikke avtrekkers possisjon å hindre. Da blir det i praksis åpningen med sylinder i bakre stilling, som avgjør hvor mye blåst det blir. Men for å hindre subbing mot løpet ,må det være klaring med avtrekker i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...