Jump to content

Swarovski Z6i vs Zeiss Diavari


Skaubjønn

Recommended Posts

Er i tenkeboksen i forhold til nytt kikkertsikte for jakt og langhold. Skal ha med lysprikk, topp optisk kvalitet på linsene, forstørrelse i området 3-12 og utvendige justeringstårn (target turrets), og 1cm klikk.

Det blir noek enten Zeiss Diavari 3-12x56, eller Swarovski 2.5-15x56 (ny modelle med tårn, kommer i september). Swarovskien kommer på drøye 20 lapper, Zeiss på drøye 16. Swarovski har bedre synsfelt, bedre zoom, både lavere og høyere forstørelsesområde, og er dyrere... Men virker kjempebra! http://www.swarovskioptik.at/index.php? ... %2F%20Z6i# Er det noen som har forsøkt Z6i og kan gi brukererfaringer? Hvordan er optiken i forhold til Zeiss?

Link to comment
Share on other sites

Har nylig kjøpt en Z6i i 2-12x50. Har ikke fått testet denne så mye enda naturlig nok, men jeg må si at det utvidede synsfeltet kom mye mere til sin rett, enn hva jeg hadde trodd tidligere.

Retiklet, 4A-I, og innstillingene/justeringene på lyset er helt enkelt super. Lett tilgjengelig. Jeg synes det er fordelaktig å ikke ha medforstørrende retikkel. Zoomen er rå.

 

Har mye "besøk" borte ved skytematta mi på skytebanen, som skal studere Z6èn litt, og jeg hører veldig mye "hmmm..." fra tidligere hardbarka "Zeissfolk". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn - jo, har sjekket ut litt, men bare litt, siden vi har har lite av mørke netter her på sommeren, men jeg vil påstå at Swaro er bedre, i dis/tåke-aktig vær, og fullt ut på høyde med Zeiss i skumring.

Totalt sett vil jeg påstå at Swaro er bedre, grunnet bedre synsfelt.

 

(PS - det var en ihuga Zeisspatriot, som fikk meg til å kjøpe denne, etter at han selv hadde skiftet ut på dobbelrifla si.)

Link to comment
Share on other sites

En ting Zeiss vinner den konkurasen soleklart er at nye Victory serien har LotuTec belegg på linsene!

 

Har sammelignet disse kikkertene mye da jeg selv har Zeiss V og en kompis en Z6I, Swarovski Z6`n er ekstrem var på montering, blir fort skyggelegging i kantene på kikkerten-et stort minus!

Og som de fleste andre Scouh produkter er denne kikkerten overpriset så det holder. Kjøper ikke en kikkert til 20 tusen som dugger og ikke har et belegg som vannet preller av på...

 

Dette er min oppfatning etter en god del sammelingninger, hva skumrings verdier og lys gjennomgang angår er det ingen ting som skiller disse slik jeg ser det.

Er du i tvil så sett enZ6 på 12 ganger forstørring og det samme med en Zeiss Victory så ser man fort hvor lett det blir skygge i kantene på Swarovski`n.

 

 

LotuTec belegget til Zeiss er konge, i fjor høst var det morro med regn i skogen :D

 

Lykke til med valget av topp-optikk, mitt forslag er Zeiss Victory!

Link to comment
Share on other sites

Bever`n.

 

Zeiss sitt nye coatingsystem funker sikkert fint, og jeg har ingen motforestillinger til Zeiss på generelt grunnlag. Men den skyggeleggingen du snakker om på Swaro`n, den har jeg sett lite til. :wink:

 

edit - PS - jeg handlet min Z6i, i USA, og kom unna med drøyt 14K.

Link to comment
Share on other sites

Denne skyggeleggingen er et kjent optisk fenomen som kalles vignettering. Ikke overaskende at Z6 har dette, da den har flere linsegrupper:

 

Wikipedia[/url]"]Optical vignetting

This type of vignetting is caused by the physical dimensions of a multiple element lens. Rear elements are shaded by elements in front of them, which reduces the effective lens opening for off-axis incident light. The result is a gradual decrease of the light intensity towards the image periphery. Optical vignetting is sensitive to the aperture and can be completely cured by stopping down the lens. Two or three stops are usually sufficient.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...