Jump to content

Sauer 202, Mauser 03 eller Heym SR21?


dirdal

Recommended Posts

Skal snart kjøpe meg ei rifle, og vet ikke hva jeg skal gå for. Det står mellom Sauer 202 XT, Mauser M03 Extreme og Heym SR21 synth. Lurer på om noen av dere har anbefalinger å komme med? Evt pluss og minus om de forskjellige riflene. Tenkte å kjøpe i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør at valget står mellom akkurat disse? Hvilken type jakt skal den brukes til?

 

Har selv en 202 men liker ikke (les: misliker virkelig) stokkformen til Sauer (har GRS på min = totalvekt 5-6+ kg avhengig av utstyr). Liker sikring og avtrekk på 202, men synes den er tungvint å bytte løp på (noe jeg gjør ofte, og vil kunne gjøre på banen/jakt og være trygg på treffpunkt). Liker du Sauer sin XT-stokk og ikke skal bytte løp spesielt ofte er Saueren en fin rifle, presisjonen er jo som regel meget bra. Har ingen erfaring med de andre utover grafsing i butikk.

 

Bruker nå selv min 202 nesten utelukkende på bane og skal vel på sikt bare ha en pipe til den. Har byttet til Blaser som jaktrifler - rifler jeg ikke føler det minste for, men som helt enkelt er forbannet praktiske på veldig mange måter. Så lenge ingen andre kommer opp med et system som er mer fleksibelt i praktisk bruk blir det nok bare Blaser på jakt fremover for min del.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er enkelt og greit at jeg har vært og grafset litt i butikk jeg også. Har hørt at Sauer lager meget bra våpen, men XXL anbefalte Heym. Har ikke hørt om mange som bruker Heym, og det finnes heller ikke for mange tester av denne riflen på nett. Likte veldig godt den helstøpte stokken. Mauseren vet jeg også lite om, men har hørt mye bra om denne også, i tillegg til at den er i noenlunde samme prissegment.

Har også sett på Blaser i butikk, men kan ikke si at jeg er overbegeistret for rettrekker systemet. Praktisk, helt klart, men vil helst ha en "vanlig" boltrifle. Løpsbytte er essensielt for min del. Planen er stort sett å jakte elg og hjort, kanskje rein også om jeg får muligheten til dette. Har tenkt å kjøpe meg et annet løp i et lettere kaliber i tillegg.

 

Men, jeg er åpen for andre våpen også. Hadde tenkt å bruke rundt en 20 000 ,- på rifle, så kommer demper i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Heym er børser med tettere toleranser, børsemaker tilpasset sluttstykke mm der andre har CNC med noe mere slark. SR21 har 3punkts (M70) type sikring. Lette presise børser.

M03 er mitt personlige valg til systemrifle, enkelt å bytte løp/kalibergruppe og sikte. God vekt, stødig børse man kan gå med patron i kammeret uten at den er spendt opp.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Heym SR21, vel å merke med trestokk i kaliber 30-06. Har hatt eendel andre rifler før uten å ha kjennskap til Blaseren og Mauseren i eget eie. Presisjonen i Heymen er helt rå og "tar" det meste av ammo uten særlig utslag. Vekta er lav. Rekylopptaket er det beste jeg har vært borti i 30-06 og uten merkbar munningsvipp.

Rettrekkere kan en jo mene hva en vil om men selv VIL jeg ha ei boltrifle som jeg VEIT funker og ikke en masse dilldall som kan si takk for seg midt i jakta milevis fra nærmeste børsemaker.

Systembørser ser jeg på som en tungvint måte å bytte børse på.. Kjøp to forskjellige og ta med deg den du skal jakte med 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig der Thon ang. rettrekkere. Valget blir vanskelig, ser ut til at jeg bare må satse på en av de, alle skal jo være bra rifler. Virker som eigere av disse riflene er fornøyde med kjøpet sitt. Vekt spiller jo også en rolle da, og også pris på kikkertmontasje. Har forstått det slik at prisene på feste til Mauser, Blaser og Heym er relativt dyrt i forhold til Sauer.

Takker for svar alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva er det som gjør at valget står mellom akkurat disse? Hvilken type jakt skal den brukes til?

 

Har selv en 202 men liker ikke (les: misliker virkelig) stokkformen til Sauer (har GRS på min = totalvekt 5-6+ kg avhengig av utstyr). Liker sikring og avtrekk på 202, men synes den er tungvint å bytte løp på (noe jeg gjør ofte, og vil kunne gjøre på banen/jakt og være trygg på treffpunkt). Liker du Sauer sin XT-stokk og ikke skal bytte løp spesielt ofte er Saueren en fin rifle, presisjonen er jo som regel meget bra. Har ingen erfaring med de andre utover grafsing i butikk.

 

Bruker nå selv min 202 nesten utelukkende på bane og skal vel på sikt bare ha en pipe til den. Har byttet til Blaser som jaktrifler - rifler jeg ikke føler det minste for, men som helt enkelt er forbannet praktiske på veldig mange måter. Så lenge ingen andre kommer opp med et system som er mer fleksibelt i praktisk bruk blir det nok bare Blaser på jakt fremover for min del.

 

Ser du skriver at du misliker stokkformen på sauer 202. Kan du utdype det litt mer på hvorfor du gjør det? Har aldri fått muligheten til å skutt med en slik og ser at stokken har en slags forhøyet rygg. Er ikke denne ideel ift. å få rett plassering av øyet ift. kikkertsiktet? I så måte fungerer den vel som en forhøyet kolbekam?

 

Andre med tanker rundt kolben på sauer 202?

Link to comment
Share on other sites

En kompis kjøpte ny Sauer i år, og han er veldig fornøyd. Jeg har Mauser og er kjempefornøyd. Blaser-eierne er så fornøyde at de har opprettet en diger tråd om hvor superfornøyde de er. Poenget er altså at du sannsynligvis kommer til å bli fornøyd uansett. (Bortsett fra at jeg har en nagende mistanke om at Blaser-folket egentig er litt skeptiske og derfor har laget den "kjempefornøyd"-tråden sin nettopp for å forsikre og støtte hverandre i tvilen om de egentlig kanskje gjorde noe dumt når de ikke valgte noe annet.)

 

Det eneste du kan gjøre, er å gå i butikken og klå og så bestemme deg.

 

Hilsen Mauser M03-eier, som IKKE trenger en støtte-tråd, fordi jeg VET at jeg har kjøpt det rette, et våpen som ALLTID sier pang, UANSETT, som laget UTEN plast.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver at du misliker stokkformen på sauer 202. Kan du utdype det litt mer på hvorfor du gjør det? Har aldri fått muligheten til å skutt med en slik og ser at stokken har en slags forhøyet rygg. Er ikke denne ideel ift. å få rett plassering av øyet ift. kikkertsiktet? I så måte fungerer den vel som en forhøyet kolbekam?

 

Andre med tanker rundt kolben på sauer 202?

Stokken er ikke på langt nær høy nok til å fungere bra for meg med store kikkertsikter. Selv om den ser oppbyggd ut er det nok like mye en effekt av at den reelt er "nedbyggd" bak før kolbekappen. Opplevde ikke kolben som høyere enn min S&L Classic og min Blaser R93 Proff føles subjektivt høyere (kan ikke sammenlikne direkte nå som 202-stokken er solgt). Kinnhøyden var fin til de faste diktene på 9,3-løpet mitt... Nå liker jeg god/fast kinnkontakt da, jeg kjenner flere som skyter bedre enn meg med lavere stokker og bare litt kontakt mellom stokk og hake. For meg fungerer ikke det. Det er en grunn til at jeg har brukt først KKC og nå GRS xflere for å få til passformen som jeg vil.

 

Jeg synes også forstokken var for smal/tynn å holde i. Samtidig var den så myk at den bøyde seg mot løpet ved anlegg mot grener og liknende. Da var jeg i hvert fall ikke trygg på den i regnvær etc. Der er GRS'en som sitter på nå dønn stabil.

 

Kolbekappen var hard, jeg hadde på den tiden en S&L i omtrent samme eit der jeg har ettermontert en Pachmayr Decellerator kappe. Med S&L'en merket jeg aldri noe når jeg skjøt, men opplevde å bli øm i skulderen med 202'en etter 20 skudd med 6,5... 9,3x62 med tunge kuler ble da sånn passe moro.

 

Sådan i forhold til det opprinnelige spørsmål til trådstarter ville jeg nok valgt en Mauser 03 uten å være helt sikker på hvorfor. Jeg elsker min 202 til det jeg bruker den til (trening/bane/jaktfelt) grunnet avtrekk, sluttstykkegang, løst magasin og billige løp når det gamle er skutt ut. Til jakt synes jeg løpsbytte ble for mye hassle og skaffet meg Blaser med et knippe løp. Men ettersom ikke Blaser inngår i vurderingen ville jeg gått for en Mauser om du skal jakte med den.

Link to comment
Share on other sites

Kan med et ærlig og godt sinn anbefale at du får kjøpt deg en Heym. Min far har forøvrig en slik en Heym Sr20N, og jeg kan så absolutt anbefale denne modellen, og øvrige modeller, sånn som den du her (Heym Sr21) viser til. Børsen min far har, og som jeg så meget passende har fått bruke, passer meget godt til både posteringsjakt og drivjakt, og jeg har selv skutt dyr i begge scenarier, rådyr forøvrig, hvis dette skulle være av interesse. Jeg kan dessverre ikke anbefale den til lange turer i li og hei, da jeg etter en meget tung og strabasiøs tur rundt halve det flotte vestlandet, Rosendal kommune forøvrig, fant ut at et slikt vakkert og solid våpen fort kan veie mye idet du skal drasse det med deg èn og en halv time oppover i 20graders stigning i mykt underlag sammensatt av barnåler, jord og mose. Dette tatt i betraktning, så kan jeg likevel helt og fullt ut anbefale en slik en Heym-børse fra det fantastiske Heym-Waffenfabrik.

CCFTW out!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sliter med det samme problemet, hadde egentlig bestemt meg for en X-Bolt, så prøvde jeg en sauer og endret mening.

Skulle bestille en 202 på XXL i dag men selgeren er så bastant på at Heym er mer for pengene at han tar inn ettpar børser til utstilling (Tromsø) sånn at jeg kan tafse på SR21 før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror XXL har langt høyere marginer på Heym enn de har på Sauer, så jeg ville tatt de varme anbefalingene med en klype salt. Selgere har alltid en agenda, og er vel omtrent de siste jeg ville tatt råd fra. Klå på alle og ta beslutningen selv basert på hva DU føler kjennes rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror XXL har langt høyere marginer på Heym enn de har på Sauer, så jeg ville tatt de varme anbefalingene med en klype salt. Selgere har alltid en agenda, og er vel omtrent de siste jeg ville tatt råd fra. Klå på alle og ta beslutningen selv basert på hva DU føler kjennes rett.

 

Flink gutt :mrgreen:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange svar her å mye fornuftig skrevet. Nå er det nå en gang sånn at Heym fortsatt er billigere eller Sauer å det er vel også litt billigere eller Mauser også vist jeg ikke husker feil. Kvaliteten er like god på alle tre men det som burde spille noen trille her er heller den at du velger den rifla som passer deg best.Men som sagt så spiller det jo inn hvor godt tilbud du får på de forskjellige pakkene også da :)

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt i dine sko for ikke så lenge siden. Endte opp med å bestille meg en SR21 i 30-06 fordi den passa best i mine hender. Får den i februar og gleder meg som en unge :) Hadde jeg bytta løp hyppig er nok Mauseren min favoritt. Veldig lettvindt.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...