Jump to content

Tåler et kikkertsikte .50 mitraljøse?


barerobert

Recommended Posts

Det var de samme kikkertene de monterte på 12.7 mitr som var ombygd til halvauto, som de hadde på .30-06 Winchester riflene sine. de hadde med seg montasjene og satte på våpen der terrenget krevde det , skjøt de inn og 2500 yards avstand var i rekkevidde. 8x kikkert på de, men når en vet hva en skal se etter og har spotter og erfaring , samt veldig bra justering på tripoden på våpenet går det bra.

 

Det han fikk lengste skuddet på var en ung VC soldat, noe under den lovlige kriminelle alder, men hvis en er gerilja og "frihets kjemper" så spilelr visst ikke alder noen rolle :roll:

 

Han så en soldat som trilla en sykkel fulllasta med våpen og sendte et varselskudd, sykkelen fortsatte, et skudd til knekte ramma på sykkelen, han ville at terren skulle overleve. Men da terren grep en AK av det våpenstativet på våpenet og satte i et magasin og lada det var det som måtte gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Om retikkelet er etsa inn i glasslinsa i staden for å vera samanlodda trådar, varar det hekkan så mykje lenger. Og eg skal love deg at det ristar godt når ein fyrar av ein 84mm RFK òg, utan at kikkertsiktet ser ut til å ta skade av det. På den andre sida er ikkje ildfrekvensen heilt den same heller...

 

Støtte denne. De få tilfeldene jeg vet om att kikkertsikktene til 84mm har gått i filler er når RFKn mistes i bakken, eller når kikkertsiktet sitter på plass og man feks raskt skifter skytested og mister/slår eller på annen måte fysiskt påvirker siktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt, men jeg husker ikke helt/vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg vet med ganske høy sikkerhet at jeg opplevde retikkelproblemer på de kikkertene jeg på våpen mitt. Kikkerten vi brukte var MØR kikkerten(zeiss) og Smith&bender 1,5x6xuvist. S&B sikte ble det paralaxe feil på.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg kort, siden posting på iphone er et herk! ;) I Afghanistan bruker vi kikkertsikte på 12,7mm mitraljøsene til observasjon. Litt mer praktisk enn å veksle mellom kikkert og "anlegg-stilling" på 12,7'n. Kikkertsikte er da montert i sidemount 10cm til siden for senter. Ettersom avstandene vanligvis er av typen langt hold (500-2500) brukes 12,7'n mer som et områdevåpen enn presisjonsvåpen mtp egenspredning og flere mål etc... Om noen lurer: Ja, jeg har vært der

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.387490,10.347997

Link to comment
Share on other sites

De holder.

Det kommer selvfølglig an på hva man putter på og før eller siden går alt i filler men jeg regner med hele mekanismen i M2en tar såpass mye av svingningene på grunn av tyngde og massetreghet at jeg vil tro kikkerten faktisk kan leve flere skudd på denne enn f.eks en Barret 50 boltaction.

viser hva som skjer under rekyl på en AI .50 semiauto, ligger bedre slo-mo-klipp der ute og men det er sent :-)

Legg merke til at selv om basen flekser en del så er det like mye kikkertrøret som faktisk bøyer seg.

 

Skal se om jeg kan få skutt en highspeed-serie av kikkert og rekyl på en .338 i løpet av våren, isåfall skal jeg få fotografens tillatelse til å legge den ut her (for å sammenlikne)...vi skal ha en seanse med highspeed-kamera for å samle effekter til et kulturprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...