Jump to content

Leica Geovid med avstandsmåler(8x42/8x56)


Moosehunter

Recommended Posts

Er det noen der ute som har jaktet med en av disse to håndkikkertene?

Hvor raske er de til å lese?

Hvor gode er de i skumring?(er 42"en god nok som skumringskikkert?)

Er de lette å betjene?

Har selv bestillt en EL Range,men en kamerat av meg vurderer Leica,og den er jo tross alt noen lapper rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hadde valgt Zeiss sin RF isteden for Leica sin. Har brukt begge selv...

 

Hei Poacher. Jeg vurderer og kjøpe kikkert med avstandsmåler, evt kikker og avstandsmåler nå.

Leica og zeiss er absolutt på listen over kanditater.

 

Får jeg spørre om hvorfor du ville gått for Zeiss fremfor Leica? Kommer akkurat fra villmarksmessen og Leica'n føltes som en potensiell turkammerat de neste 25 årene.

 

Redd for å kjøpe feil allikevel ;)

Link to comment
Share on other sites

Får jeg spørre om hvorfor du ville gått for Zeiss fremfor Leica? Kommer akkurat fra villmarksmessen og Leica'n føltes som en potensiell turkammerat de neste 25 årene.

 

Fordi jeg syntes laseren er bedre på Zeiss sin kikkert.

Skulle jeg kjøpt idag, hadde det blitt Swarovski sin EL Range 8x42, den ligger godt i hånda, og laseren er bra.

Så min rekkefølge hadde vært: Swarovski EL Range 8x42, Zeiss RF 8x45 så Leica 8x42

 

Personlig ville jeg ikke vurdert en 10x overhodet. Den passer meg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer og kjøpe kikkert med avstandsmåler, evt kikker og avstandsmåler nå.

Leica og zeiss er absolutt på listen over kanditater.

 

For guds skyld kjøp med innebygget avstandsmåler! Som Poacher så ville jeg også kjøpt EL range hvis du har tid til å vente på den. Hvis ikke er geoviden en super kikkert det også. Det jeg ikke liker med Zeissen er at det kan være vanskelig å se tallene i displayet hvis det er lyst ute og optisk er den hvertfall ikke bedre en den "gamle" geovid brf så med den nye HD utgaven vil jeg anta at den er bedre en Zeissen optisk. Jeg kikket på EL rangen på messa og bestemte meg for å bytte min gode, gamle 8x42 geovid med denne til vinteren. Litt usikker på om jeg vil ha 8 eller 10x men hvis jeg får råd til det beholder jeg geoviden og kjøper El range 10x42 i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Folk mener leica faller av lasset ved måling mot små mål.Jeg har så vidt prøvd både leica og zeiss, så har lite erfaring selv. Etter hva jeg har forstått kan leicaen stilles til enten punktmålig for stille mål, eller kontinuerlig for små eller bevegelige mål. Kan den betydelige forskjellen mange har erfart skyldes feil innstilling/bruk?

 

Jeg kommer til å måle en del mot fugl på vann, altså noe av det værste en kan utsette måleren for... Derfor er dette litt viktig for meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...