Jump to content

Skyting på Hjørungavåg


KnuteriK

Recommended Posts

Som overskriften sier, så er dette en tråd om skyting på Hjørungavåg.

Vi har der tilgang til en fin skytebane, med 100 meter skivetrekk, 200 meter elektronikk, og en gammel 300 meter, med 14 skiver.

Vi er en gjeng som sysler litt med langhold, somme lenger enn andre, men vi prøver å få til noe fast skyting på 300 meter fremover, da det er ok trening. På andre siden av veien kan vi skyte til 1300 meter, og vi vil ila 2012 prøve å få til iallefall ett langholds treff, og kanskje noe på 300 meteren, ala gruppeskyting eller et poengstevne. Innspill taes imot med takk.

 

Det skal være årsmøte i skytterlaget her nå rett over nyttår, og vi vil da fremme våre planer, og håper å kunne få faste treningsdager, slik at folk som bor i regionen og andre som vil komme, vet når det foregår skyting her. Vi har vært en liten gjeng på 4 mann som møtte idag, for første gang, og vi hadde en kanon dag. Det er toaletter her, og fullt kjøkken, i tillegg har vi et oppholdsrom vegg i vegg med standplassen for 2 og 300 meteren, der vi varmer oss og spiser og drikker kaffe. Oxo her inne vil vi lage til gode fasiliteter etterhvert, og oxo prøve å få til å samles i ny og ne for lading og tullprat på kveldene. Det er oxo muligheter for å skyte innendørs, på 15 meter miniatyr bane, vi disponerer endel luftvåpen, men dette vet jeg ikke om det er noe interesse for. Jeg kommer til å melde meg frivillig til å drive med rekruttering blant barn og unge utover vinteren, har gjort dette før, og se om det er noe interesse for DFS skyting blant disse.

Det kan på en måte være gruppa vår sin oppgave, som takk for å få benytte anlegget. Jeg har sittet i styret her snart 10 år, og nå er det på tide å få en oppsving i miljøet, da rekrutteringen er lik 0. Men det vi først og fremst fokuserer på er trening til langhold, og selvfølgelig konkurrering for de som vil prøve dette. Det er ikke så langt opp til Nidaros for oss, så kanskje man skulle blitt litt listefyll der i år.

 

Vi hadde en knall dag i dag, gode forhold, en svak vind som stadig skifta retning, gjorde at samlingene skifta fra høyre til venstre side i inner og yttertieren på 300 meter skivene. Men etterhvert fikk vi taket på det, og kunne skyte mer eller mindre sentrert. Jeg la mest vekt på samlingene, og var ikke så opptatt av hvor på skiva jeg traff, noen testa diverse ammo, og andre skjøt for å teste seg selv og rifle for første gang på denne avstanden. Uansett, det var mye bra skyting, til å være såpass urutinerte folk, meg selv inkludert.

 

Vi disponerer en ATV, så vi slapp å gå frem og tilbake gjennom snøen til skivene, og det var bare lekkert. Stor takk til sønnen til en av de største grunneierene her.

 

Jeg legger ved noen bilder, skal ta bedre bilder og oxo filme litt neste gang vi er der, over nyttår. Men dere får da et lite inntrykk av hvordan vi har det her.

 

DSC00993.jpg

DSC00992.jpg

DSC01005.jpg

DSC01020.jpg

DSC01023.jpg

DSC01024.jpg

DSC01002.jpg

DSC01022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihvertfall interessert!

 

Bor på Sula, så det er jo i og for seg i passende avstand. Det er jo skyting i Molde/Aureosen, men det blir litt i lengste laget hvis en skal dra ofte. 1300 meters bane høres jo unektelig svært gøy ut!

 

Hva trenger du av folk og utstyr? Hva vil du at fremtidige medlemmer skal bidra med?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihvertfall interessert!

 

Bor på Sula, så det er jo i og for seg i passende avstand. Det er jo skyting i Molde/Aureosen, men det blir litt i lengste laget hvis en skal dra ofte. 1300 meters bane høres jo unektelig svært gøy ut!

 

Hva trenger du av folk og utstyr? Hva vil du at fremtidige medlemmer skal bidra med?

 

-T

 

Dere er velkommen :)

 

Først må årsmøtet holdes, så får vi se hva resultatet blir av det. Ang skyting til 1300 meter, så er det noe jeg nå driver og skalø få skriftlig godkjenning på, men det skal være i orden rett over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Venter på årsmøtet, men vi skyter et annet sted nå, så ting er litt enklere.

Jeg kan ikke invitere til baneskyting før årsmøtet er avklart, men skal gi beskjed så fort alt er i orden.

 

Skytingen på det andre stedet foregår på dagtid, men har du fri, er det bare å ta kontakt, så kan vi skyte ut til 1500 meter om du vil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er alt avklart, og jeg har gleden av å ønske alle velkommen til skyting på Hjørungavåg sin skytebane, fredager kl 1700.

Vi disponerer da 100 meter og 300 meter.

 

For ikke medlemmer av skytterlaget her, blir det en engangs avgift på 300 kr. Da er fri skyting hele året.

Dette går utelukkende til skivemateriell.

 

Vel møtt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å komme. Skal nok klare å fyre opp en kaffetrakter oxo, og muligens noen pølser.

 

Om noen har egne skiver de vil bruke, feks fra Mytargets.com, så er det bare å ta med å stifte de på.

 

Jeg bruker å stifte på en drøss med små skiver på den ene store som jeg har, slik at jeg slipper å fly frem og tilbake for hver serie. Jeg har 2 skive kikkerter, så det er ingen problem å se kulehull fra standplass på 300 meter.

Vi har 10 plasser på standplass, og evnt 14 skiver. Men satser på å bruke 10 skiver utover. Regner ikke med at oppmøtet blir det helt store, men man vet aldri. Skytebana ligger 8-10 min kjøring fra ferjekaia på Hareid, ta til venstre i rundkjøringen mot Hjørungavåg og kjør til du er på plass. Rett frem hele veien.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi skutt igjen idag. Vi var 5 mann, alle lokale.

Jeg var ute tidligere idag og satte opp 5 vind markører, så nå kan man lese vinden fra 100 meter og utover. Litt artig å se at det av og til er vindstille på 200 meter, mens det blåser endel på 100 og 300.

 

Jeg hadde med 6.5x65 rws, har ikke skutt med den på lenge, og det viste igjen på skivene mine. Men jeg legger nå ut et bilde lell, så kan vi se seinere om jeg forbedrer meg. Skjøt en del bedre med 338'n forrige fredag. Vinden var lur idag, følte det ble mye knepping sideveien, men oxo litt opp og ned, før det stabiliserte seg på de siste 3-4 seriene. Skjøt 10 serier a 5 skudd.

 

Flott vær, 15 grader og ca 2-5 m/sek vind.

 

2012-04-20174229.jpg

 

2012-04-20174300.jpg

 

2012-04-20192244.jpg

 

2012-04-20192302.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tar meg gjerne ein tur viss det skulle bli skyting der

Det er vel det største problemet for både skyttere og skytternorge. Alle kommer "hvis det blir skyting", vel, gjett hvordan det "blir skyting"?

 

Faktum er at det ikke "blir skyting" av seg selv, det er noen som ordner skyting. Slik at det "blir skyting", disse som ordner går ofte, av og til/ i perioder/ leie, og da "blir det ikke skyting", kanskje de ordner skyting for seg selv, det kan ofte være like greit - da slipper man f.eks. å

- sette opp skiver til de som "kommer hvis det blir skyting"

- forklare de alt mellom himmel og jord..

- be de la være å peke rifla på folk andre ting den ikke skal peke på

- være (fullt så) redd for at noen skal bli skutt

- rydde etter de som kom fordi "det ble skyting"

- ta kjeft fra folk for det de som kom fordi det "ble skyting" har slengt fra seg, ødelagt, slitt ut,

- jobbe dugnad for å fikse det overnevnte

- få kjeft for at folk som kommer når "det blir skyting" aldri jobber dugnad

- og så videre ad nauseam

 

Og så faens videre - schultz&larsen, denne er ikke til deg egentlig, du bare fikk meg over kanten. Denne tråden er og full av folk som venter på at det "skal bli" skyting: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=98025&p=1017672&hilit=kristiansand#p1017672 De kan alle kontakte meg så kan de få bidra til at det "blir skyting" 8)

 

Akkurat like lite som jeg tror Jesus kommer igjen av at man venter, tror jeg på at det blir skyting av det :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...