Jump to content

Søknad om våpen uten jegerprøve, nylig innmeldt i skytterlag


Oddeiste

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat begynt med jegerprøven, ferdig i slutten av januar.

Har tenkt å jakte på fugl (fjellrype) med rifle (223 el lignende).

MEN:

For å få litt mengdetrening før jeg begir meg ut på jakta, har jeg lyst å kjøpe en salongrifle nå, (og muligens en 6.5x55 eller .223), som jeg kan skyte noen tusen skudd med i tiden frem til februar, så jeg ikke er helt nybegynner da og kan jakte effektivt i en og en halv måned uten å måtte trene en masse på kort tid.

 

Skal melde meg inn i det lokale skytterlaget med en gang. Er 26år med plettfri vandel. Hun på politikontoret var litt usikker, men mente vel egentlig at jeg ikke hadde lov til å kjøpe våpen før jeg hadde avlagt jegerprøven- det skulle hun sjekke opp.

 

Det blir kjøpt inn med tanke på trening(men er jo godkjent til bruk på jakt). Hvis søknaden går i orden, er det bare å begynne å jakte når jegerprøven er bestått, eller må jeg søke på nytt for å få "treningsvåpenet" omgjort til jaktvåpen.

 

Ønsker svar fra de som har vært borti samme situasjon selv, eller noen som vet med sikkerhet at SÅNN er det :winke1:

Erfaringsmessig blir det mye synsing ved slike spørsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Du får normalt ikke kjøpt jaktvåpen på bakgrunn av medlemskap i skytterlag. Noe av vilkåret er at det er terminfestede konkurranser og treninger med den type våpen du ønsker å kjøpe. Er du med i skytterlag kan du dokuementere behov for våpen som normalt brukes i DFS, altså banebørse. Dersom skytterlaget mot formodning har en jaktfeltavdeling vil jeg tro du kan søke om erverv av jaktfeltbørse.

Link to comment
Share on other sites

Hva med et luftgevær? Finnes i alle prisklasser (men er ikke lovlig til jakt).

 

Hvis du skulle ha en jula-butikk i nærheten, så har de kampanjepris på gevær+kikkertsikte for 299 ut desember. Neppe verdens beste kvalitet, men ikke mye penger i vasken heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke få godkjent noen våpen før du har tatt jegerprøven eller vært medlem i skytterlaget i 6 mnd med nok aktivitet.

 

Hvis du kjenner noen med våpen så jag de med på trening, eller meld deg inn i skytterlaget og lån klubbvåpen til du har fått tatt jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Det blir kjøpt inn med tanke på trening(men er jo godkjent til bruk på jakt). Hvis søknaden går i orden, er det bare å begynne å jakte når jegerprøven er bestått, eller må jeg søke på nytt for å få "treningsvåpenet" omgjort til jaktvåpen.

 

vis du får godkjent et våpen som er godkjent for jakt, trenger du ikke søke på nytt.

jeg har sauer, den er jo kjøpt som konkuranse våpen, men lader jeg med jaktammo kan jeg jakte med den.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, men det er en liggnende sak. Vad med en jakt/jægerforening? Jeg tenkte selv, når tiden finnes (kanskje aldrig..) starte med leirdueskyting og trenger da en hagle. Jeg har forsåvitt jegereksamen men det blir jo ikke helt riktig og søke på jaktvåpen når jeg ikke skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

Får muligens kjøpe et .22 kalibers konkurranse-våpen fra klubben. Må jeg da ha vært i klubben i seks måneder eller burde det gå greit å kjøpe det med en gang? Må jo selvfølgelig skrive i søknaden at det er et treningsvåpen, da det ikke er godkjent for jakt.

Kan jeg da trene med det hjemme også?

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke få godkjent noen våpen før du har tatt jegerprøven eller vært medlem i skytterlaget i 6 mnd med nok aktivitet.

 

Hvis du kjenner noen med våpen så jag de med på trening, eller meld deg inn i skytterlaget og lån klubbvåpen til du har fått tatt jegerprøven.

 

Dette gjelder pistol og revolver ikke rifle og hagle. Blekket på mitt medlemskort var knapt tørt da jeg søkte og fikk invilget rifle til dfs skyting.

 

Men jaktvåpen får du ikke med mindre klubben har et jaktskyteprogram.

 

Men om du kjøper deg en mauser i 6,5x55,308win eller 30.06 så er disse godkjente våpen og kaliber i dfs så om du kjøper en med kikkert i steden for diopter så er det bare du som vet det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg bommet ang. 6mnd regelen. Ser ut som om det kun gjelder håndvåpen.

Se §13 her http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... nkort*

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer.

 

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...