Jump to content

Benelli vs. beretta


Grågåsa

Recommended Posts

Hei. Er ny her på forumet :) Har lest gjennom mye men finner ikke svar på det jeg vil vite. Jeg skal etter hvert kjøpe meg ny hagle. Tenker å betale fra ca. 11 000kr til ca. 17 000kr. Har sett på beretta silver pigeon I 686 og benelli comfort. Grunnen til at jeg har sett på benelli hagla er mulighet av tilpasning av kolbe(ettersom jeg vokser en del enda), og den syntetiske kolben. Men er usikker på løpslengden(66cm eller 71cm), balansen osv, vil være på et slikt våpen i forhold til beretta`en. Kanskje dere har andre tips på våpen? Jeg jakter alt fra gås, due, rype og skogsfugl + et par turer på lerduebanen i uken(muligens litt konkurranse). Jakter for det meste støkkjakt når jeg jakter rype og skogsfugl. Hadde vært kjekt med noen kloke svar her :D Er klar over at det avhenger av hvilken hagle som passer meg, men hadde vært fint med tips :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beretta eller Benelli er begge på øverste hylle med hensyn til kvalitet og funktion.

Halvautomater blir litt "lange" med 71cm løp, men er gode på gåsjakt og på banen (jegertrap).--Til mer allsidig bruk...støkkjakt på skogsfugl eller rype, ville kansje 66cm løp fungere bedre med bedre balanse og er noe"raskere". En automat blir da i lengde og balanse mere lik en o/u med 71cm løp.

Norsk lov tilsier 2 skudd maximalt, så sånn sett har ikke en halvauto noen fordel. -- Det som taler IMOT synes jeg, er at stadige nye modeller kommer og at det er vanskeligere å se (for andre) om de er laddet/uladdet.- Med et brekkvåpen signalerer du til omgivelsen (jaktkamerater eller på banen) at du er "ufarlig".

Liker du svart plast og "hi teck", så gå for Benelli og du får god kvalitet.

 

JEG ville tatt Berettan,...har en selv og den har aldrig skuffet (eller klikket). - Ønsker uansett lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Remington 11-87, Beretta urika og har Benelli Crio halvauto.

Kjøper du deg Berettaen så får du en pusse jobb siden den er gassdrevet, Benellien er rekyldrevet og tilnærmer vedlikeholdsfri, alt går ut løpet.

Feilen men Beretta er og at den har sikringen forran på avtrekker bøylen, er ikke bare meg som har solgt ene og alene pga dette, mista noen fugler pga det med Brettaen, fikk det bare ikke til å stemme med sikringen der. Mulig en øvingssak over tid men for meg ble det helt feil.

 

Les alltid første innlegg er moralen :lol: nå så jeg du hadde sett på en Beretta o/u og ikke en Beretta halvauto :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttige svar :D Men når det kommer til tilpasning ? Viss jeg tenker på å kjøpe meg en hagle til ca. 15 000kr, vil det da være lurt å kjøpe en hagle der man kan justere kolben etter hvert som både kroppen og skytestilen vil endres ? Benellien har jo forskjellige shims man kan bytte med, noe beretta`en ikke har :D

Link to comment
Share on other sites

Når du skal velge mellom Beretta og Benelli, må du først velge vilken type hagle du ønsker.

Begge er kjempe bra merker, men skal du ha dobbelløpet må du ha Beretta, og skal du ha halvauto må du kjøpe Benelli.

Så enkelt er det.

Begge er markedsledende på hvert sitt område.

 

Så og si alle halvautomat merker fås med justeringsskims.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal velge mellom Beretta og Benelli, må du først velge vilken type hagle du ønsker.

Begge er kjempe bra merker, men skal du ha dobbelløpet må du ha Beretta, og skal du ha halvauto må du kjøpe Benelli.

Så enkelt er det.

Begge er markedsledende på hvert sitt område.

 

Så og si alle halvautomat merker fås med justeringsskims.

+1 :thumbup: Kun Benelli som gjelder på halvautofronten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er stor sjangse for at jeg går for en benelli comfort eller m2(spørs hvilke jeg liker best) :D Selv om det er diskutert tidliger er jeg fortsatt usikker på løpslengden jeg skal velge til en benelli, siden jeg kommer til å bruke hagla til så mye forskjellig. Lerdueskyting(på bane), litt konkurranseskyting, trickshooting, gåsejakt, støkkjakt osv. Står mellom 65cm og 70cm. Noen tips ? Vet at detter er veldig individuelt da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er stor sjangse for at jeg går for en benelli comfort eller m2(spørs hvilke jeg liker best) :D Selv om det er diskutert tidliger er jeg fortsatt usikker på løpslengden jeg skal velge til en benelli, siden jeg kommer til å bruke hagla til så mye forskjellig. Lerdueskyting(på bane), litt konkurranseskyting, trickshooting, gåsejakt, støkkjakt osv. Står mellom 65cm og 70cm. Noen tips ? Vet at detter er veldig individuelt da :wink:

 

Gå for 65 cm, dette er langt nok uansett om du sammenligner med en o/u med 71 cm løp. Halvautoen vil uansett bli lengre med 65 cm løp en en o/u med 71-75 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

vist du har tenkt deg eit par turer i uka på leirduebanen ville eg hatt ei rein konkuransehagle.disse haglene har bedre balanse og bedre grep,men egner seg ikkje noko spesielt til jakt pga vekt...

Har selv ei beretta urika 391 og er godt fornøyd med den,men skulle eg kjøpt ny hagle nå har det blitt benelli m2 uten tvil...

den ladder skudda perfekt og kiler aldri skudda!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Halvautomatene fra Benelli er veldig bra, de er artige å skyte med og "lette" å treffe med, men de egner seg ikke særlig på konkurranser. I hvert fall ikke på Jegertrap. Grunnen til dette er at når man slipper sluttstykke frem, så har kasterene en tendens til å slippe dua og i verste fall kan man få registrert bom. I tillegg til dette er det også dette med utkasteren, hylser som spruter overalt er ikke bra. Dette kan jo løses greit med et strikk, men allikavel. De fleste som skyter Jegertrap benytter en over og under hagle. Til grener som Sporting og Figurjakt kan det nok være mer hensiktsmessig med en halvautomat.

 

Jeg har skutt med mange halvautomater opp i gjennom årene og jeg syntes at Benelli har de beste halvautomatene, både M2 og militærutgaven M4 er veldig gode å skyte med. Eneste halvautomaten jeg syntes er bedre er den gamle Browning A5. Jeg har også en Silver Pigeon og 682 som jeg bruker til jakt og konkurranser og jeg må si at til konkurranser, så er 682'en å foretrekke. Denne har 76 løp og god balanse.

 

Eneste ankepunktet for å kjøpe en halvautomat til jakt, er at det er knotete sikring på de fleste halvautomater. Sikringen ligger som regel bak/i avtrekksbøylen og du rekker ikke å avsikre hagla før skogsfuglen har fløyet. Dette opplevde en kamerat av meg med sin Benelli i begynnelsen av årets jakt. Det er jo ikke heldig å gå med hagla avsikret heller. Finnes selvsagt måter å komme rundt dette på, en av dem er å sette en patron på tvers foran sluttstykket og la haglen være avsikret. Ser man fugl, så "tupper" man til patronen, slik at den faller ut og sluttstykket føres frem og man kan skyte. Dette krever dog en del trening. Sikkerhet er viktig !

 

Når det gjelder justering av kolbe og slikt, så er det like lett på en 686 som en Benelli. Riktignok har Benelli shims for dette, men man får kjøpt lærstykker til å legge oppe på kolben på 686'en også. Dersom det ikke hjelper, så koster det ikke mange kronene hos en børsemaker å få justert hagla. Enten en mer permanent justering, eller ombygging til justerbar kolbe. 686'en leveres også som Sporting utgave, denne har justerbar kolbe. Man må skyte noen tusen skudd før man foretar justeringer uansett (forutsatt at hagla passer sånn ca når man starter). Skytestilen utvikles nemlig etter hvert og når man får på plass god kinnkontakt, riktig løfteteknikk og bevegelse, da kan man først begynne å skru på ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, og godt nyttår til alle :D Skal til å levere inn en våpensøknad nå. Og har bestemt meg for å kjøpe en benelli comfort. Men så har jeg lest her inne på forumet at noen har opplevd at kinnstykke/kolben har tatt til seg vann og nesten "svulmet" opp på sin benelli comfort. Også en kompis av meg har opplevd dette med sin hagle(også benelli comfort) Er dette et kjent problem med denne haglen ? I tilleg lurer jeg på om det kommer en nyere modell av benelli comfort i 2012? Håper på svar slik at jeg får sendt inn søknaden snarest mulig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå fått en benelli comfort i hus. bestilte egentlig hagla med 65cm løp men disse var de tomme for, så fikk en med 60cm løp isteden. Har mulighet til å bytte men må da vente ca. to måneder på ny hvis jeg vil ha 65cm løp. Så spørsmålet blir da, er det verdt det ? blir det stor forskjell på balanse og andre ting ? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...