Jump to content

Kikkert .22LR langholdtrening..


Hydrox

Recommended Posts

Hvilke kikkerter bruker dere på salongen deres til langhold trening? Er på jakt etter kikkert til salong selv og vil ha noe som egner seg til dette bruket.

Selv om jeg personlig er interessert i å IKKE vrenge lommeboken så er det bare å fyre på med hva dere bruker. Da blir jo tråden interessant for flere :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Leupold MK4, 3,5-10x40 M2, og det funker helt greit.

Men skulle jeg kjøpt en kikker til formålet i dag hadde jeg valgt noe med MIL/MIL og FFP i stede.

Kansje en Vortex eller noe som ligner og ikke koster alt for mye. Parallakse ned til 10m hadde heller ikke vært en ulempe hvis man skulle finne en som har det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker litt i de baner som deg Bly, en Vortex Viper PST FFP hadde sikkert vært god sort, men synes den er litt dyr til salongen. (Vurederer den til en .223 som jeg skal ha meg)

Har funnet en BSA inne hos midway som er FFP men har en litt uffen magefølelse på hvordan kvaliteten på denne kan være. Salongen kommer jo til å bli med på jakt og da bør man jo kunne stole på siktet.

Her er link til BSA siktet jeg kom over.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/456482

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor siktet på en 22LR må være så mye billigere enn på ei anna rifle? Siktet må jo oppfylle kravene en stiller, og stå i forhold til hvor mye en bruker rifla. Her i huset står stort sett de dyreste siktene på 22LR, for det er 22LR som blir skutt mest.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er enig med M67. Tror det lønner seg å bruke litt penger på .22LR siktet. Jeg har i hvert fall hatt mye glede av å ha en "god" kikkert med nøyaktig justering montert på min. Det som kansje er den største utfordringen er å finne et sikte som ikke veier for mye, hvis man har en lett til moderat tung salong. Har man en 200 str, eller en kopi av en "voksen" rifle er det ikke så nøye.

 

@M67;

Hvorfor vil du ha et sikte uten parallaksejustering, og parallakse satt til 300m på en salong?

Link to comment
Share on other sites

@ Bly,

Trening, moro, jakt - lille-PMen er ikke så stor og tung, har masse klikk, og sålenge bildet er skarpt så opplever jeg ikke parallaksefeil som et stort problem (men det ER en utfordring), på ei rifle med justerbar kolbekam, det krever litt konsing det er alt.

Idag står en 2.4-10x42 på ene salongrifla, savner parallakse, ja. Men er det et must, mnjaei..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sånn en kikkert du tenker på :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

71951_1546106104820_1600051205_1259980_2901163_n.jpg

 

Er på min Anchutz 64 Sporter nå, og har bare en ting å si, det enkleste er bare det beste. Kun 2 ratt og skru på, og jeg treffer bare fantastisk bra med denne :D

 

Ikke noen BR kikkert på 50 m, men kråkene hater denne komboen, noe så innihelv....e :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en Schmidt & Bender PM II 5-25x56 som vanligvis sitter på en Tikka T3 6,5x55. Jeg har lyst til å prøve meg på BR50. Denne kikkerten er hva jeg vil kalle "overkill" på en .22, men frem til jeg skaffer meg en annen kikkert så vil jeg gjerne bruke den. Spørsmålet er da om kikkerten er noe glad i .22 cal. Gidder jo ikke hvis det tar livet av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en Leupold VX-3 4,5-14x50 en såkalt Long-Range Tactical med mil-dot og parallaxejustering på min Sako Finnfire Varmint - en utroliog fin kombinasjon. Idag ville jeg lett etter en lignende kikkert gjerne med mer forstørrelse og mil-mil klikk/retikkel.

 

Savner en slik salong igjen og må si meg enig med flere her at det lønner seg å ha en god kikkert uansett kaliber.... Selv liker jeg PM2 kikkertene spesielt godt og den nye 3-20x50 som er i komminga bør være et godt valg...

 

Leupold har flere modeller med parallaxejustering og target tårn

 

Mitt intrykk er at skal du skyte på ekstremt korte hold bør du ha parallaxe. Tror ikke denne justeringen er like viktig på "lange" hold med salongen da det begrenser seg pga kaliberet.

 

På praktisk jakt på fjellrype ble parallaksejusteringen mer en hindring....

Link to comment
Share on other sites

Ser at en del mener at det er verdt å legge noen kroner også i optikk på salongen. Der må jeg si meg helt enig!

For min del så er det salongen som får suverent flest skudd gjennom seg i løpet av en sesong, og da vil jeg gjerne ha optikk som jeg trives med og kan stole på.

Har prøvd noen ulike kikkerter på salongen (lett opp-hora CZ452) alt fra billig-drit og opp til den jeg har nå. Den blir nok stående, det er en Meopta meostar R1 4-16 Tactic med ikke-medforstørrende Mil-dot retikkel. Betalte ikke dagens listepris for den for å si det slik, men den er klart mer verdt enn rifla ihvertfall og jeg vil ikke koste på mer på salongen nå. Ihvertfall ikke før jeg splasher ut for en Anschutz...

Meoptaen har etter mitt syn bra optikk, klikkene er gode og fullt repeterbare, og parallaksen er justerbar ned til 10m om det skulle bli behov for det. Ulempene er at den er lang, tung og klumpete, at parallaksejusteringen er litt tungvint, og at den muligens har litt snevert synsfelt.

Med godt innarbeidet klikktabell, avstandsmåler og tofot er ikke kråkene trygge med min CZ/Meopta kombo...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...