Jump to content

Sporsnøjakta 2011/2012


Ulfhedin

Recommended Posts

Til onsdagen er det meldt snø. Slår det til vurderer jeg å avspasere på torsdag og tilbringe dagen i skogen. Har aldri jakta på sporsnø før, så alle gode tips mottas med takk. Synes det virker som en spennende jaktform.

Planen er bare å dra ut i skogen og se etter spor. Så følge dem og prøve å ringe inn eventuelle interessante områder. Regner med at det er hare som er mest sannsynlig å treffe på denne måten, men ser egentlig etter alle slags spor.

Link to comment
Share on other sites

Holder til på Østlandet. Det er hare, men kanskje ikke så mange. Hva er det da mest sannsynlig å komme over sporene etter, rev, mår, skogsfugl? Eller er det sånn at jeg skal ha flaks for å finne spor etter noe som helst? Det går fem kilometer vei inn i terrenget, tenkte å se etter kryssende spor når jeg kjører inn.

Link to comment
Share on other sites

Eller er det sånn at jeg skal ha flaks for å finne spor etter noe som helst?

 

Jeg tror det.......

........snøværet er ifl. yr.no avlyst. (heldigvis)

 

Når det gjelder harespor avhenger det av hvor mye snø det kommer. Et par cm gjør normalt ingenting og det vil være spor dagen etter. Kommer det feks. 10-20 cm kan det dagevis uten å se spor. Haren beiter nok, men har da utrolig liten beiteplass. Du skal derfor ha rimelig bra flaks for å treffe på den.

Er det derimot bare litt nysnø kan du få kilometervis med spor å nøste opp. Jeg har normalt ikke sansen for harejakt uten hund, men de som klarer å nøste opp ett slikt nattetråkk unner jeg en hare. Det er ingen enkel oppgave, og vil vise litt av hva en harehund har å "slite" med.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt snø ganske lenge nå, spesielt i fjellet. Forige lørdag tok jeg med rifla og stakk til fjells for å se etter harepus, men det gikk ikke lenge for rypene lettet i stedet og til sammen støkket jeg over 200 ryper med rifla på skuldra den dagen :lol:

Bestemte meg å gå min vanlige rute og følge sporene som gikk i de mest vanlige tråkkene. Hadde fulgt et ferskt spor max 500m før haren hoppet frem og beinet oppover fjellsiden. Kom meg kjapt ned over en stein med sekken som anlegg og fulgte haren i siktet. Den sprang en stund før jeg kom på å plystre. Haren stoppet et sekund og jeg lot skuddet gå. Regner med det var rundt 100-130m og skuddet satt midt i :D Den kom seilende nedover nesten hele veien i fanget på meg. Sporjakt etter rev og hare er noe av det morsomste jeg gjør med buksa på :smile:

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner

Er nok antagelig en helt annen harebestand der du bor i forhold til her på østlandet. Blir vel antagelig 2 forskjellige "idretter" å drive sporsnøjakt på hare i nord-norge og her på sørpå hvor det iallefall i høst er forholdsvis langt mellom harene.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert sant, men om en er litt uheldig så kan en gå hele dagen uten å se en eneste hare. Det eneste som er bankers er skumringen men da kan det til gjengjeld være vanskelig å skyte.

Nysnø er er et greit hjelpemiddel og så er det jo veldig motiverende med spor overalt :D

 

Stakkars harehundene sørfra vet jo ikke hvilket spor dem skal følge her oppe. Biløpere over alt og losen går ofte uhyre langt avgårde så da nytter det ikke å sitte på post uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 years later...

Blåser liv i denne tråden som premiere for min egen del her på kammeret. Fersk jeger denne høsten og har gått en del etter skogsfuglen som jeg har sett lite til, bare støkket et par sopplukkere og en harejeger på stolsekken i grantetta😊 Var ute her på Østlandet mandag med nydelig føre på nysnøen, egentlig på jakt etter tiur’n, men endte med å gå lenge i et harespor...uten å nå noe hi eller hare før det ble bål og kos:) 
 

Så...kan noen skildre jaktformen, sporjakt på hare? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...