Jump to content

Marlin Goose gun 12/76


Tommy B.

Recommended Posts

har nettopp arvet en Marlin Goose gun 12/76, bolt hagle med 3 skudds magasin :D

 

våpenet veier god å væll 4kg+ og har full trangboring. har iallfall det længste løpet jeg har sett! :shock:

 

noen som har erfaringer med slike hagler? kan de skytes med stål? rekkevidde på skudd og slike ting?

 

vet at våpenet er eldre enn 1990 modell, men ikke mer

 

gleder med veldig til våpenet kommer hit :D

Link to comment
Share on other sites

"Goose Gun" har aldri vært det samme som kaliber 10, vet ikke hvor dere har dette fra, da det vanligste kaliberet var 12/76. Marlin Model 55 "Goose Gun" var et populært våpen i spesialiserte gåsejaktkretser, ikke minst på grunn av treskudds kapasitet (to i magasinet, en i kammer). Boltmekanismen var også helt særskilt kontra andre hagler. Det lange løpet hadde fast full trangboring for ekstra dekning på litt lengre hold (falsk trygghet, spør du meg).

 

"Model 5510 SuperGoose" var varianten i kaliber 10, men var egentlig en kuriositet som ble produsert på 1970- og 80 tallet. Den originale Marlin Model 55 hadde som standard kaliber 12/76, men ble også produsert i kaliber 20 og 16. Våpenet ble produsert på 1950- og 60 tallet.

 

NB: Det er fortsatt kun tillatt å bruke to patroner i hagle, selv i dette våpenet, på jakt.

 

01.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
kaliber 10en var ikke noe falsk trygghet på lange haglehold....har skutt flere rever på rundt 50-60 meter med den....forøvrig det første våpenet jeg skaut med.....ganske heftig start :lol:

Fluktskudd etter fugl på lange hold er et sjansespill med tanke på å beregne foranhold og å få tett nok dekning samt ha høy nok hastighet på haglene, noe annerledes blir det med vilt som står i ro på bakken. 50-60 meter ville jeg ikke anbefalt uansett…

 

Regner med du fikk deg en kilevink hvis 10-kaliber var det første du skjøt med ja, he he! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...