Jump to content

noen med peil på ATV?


JoeHugin

Recommended Posts

Hei!

Har en Polaris 500 worker, sliter litt med at den ikke vil starte. Eller, dvs, det klikker når jeg trykker på startknappen, men starteren går ikke rundt. Har vært slik før også, men da har det løsnet seg med å lade batteriet. Det hjelper ikke nå.

 

Går fint å bruke snorstarten. Noen som har noe tips?

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på åssen starteren på slike doninger funker.

Men hvis det er en vanlig starter, med startrelee og spole, og spolen ikke klarer å dra drevet inntil startkransen, selv med fulladet batteri vil jeg tippe på enten dårlig spole, møkk i spolen/bendixen, eller dårlig kontakt i startereleet med påfølgende høyt spenningstap til spolen som igjen gjør denne for svak.

Hvis spolen slår inn som den skal, men starteren ikke går rundt, selv med fulladet batteri kan det være som det sies over her at du bør gå over ledningene og kontaktene til selve starteren.

Link to comment
Share on other sites

"Kakk" på startreleet( Liten rund sylinder på starteren) med skafte på en stor skrutrekker samtidig med at du prøver å starte. Om den starter da har du dritt i/dårlig startrele. Løsne startrelet og fjern smuss og dritt, og det holder kanskje ennå noen år. Om alt annet er i orden kan det jo også være noe så banalt som startbryteren osv. GammalAmazon skriver:

Men hvis det er en vanlig starter, med startrelee og spole, og spolen ikke klarer å dra drevet inntil startkransen, selv med fulladet batteri vil jeg tippe på enten dårlig spole, møkk i spolen/bendixen, eller dårlig kontakt i startereleet med påfølgende høyt spenningstap til spolen som igjen gjør denne for svak.

Hvis spolen slår inn som den skal, men starteren ikke går rundt, selv med fulladet batteri kan det være som det sies over her at du bør gå over ledningene og kontaktene til selve starteren.

Link to comment
Share on other sites

Starteren her er litt spesiell, det er ikke noe innslag som på en bil-starter, her er det sentrifugalkraft som presser en fjærbelastet "drevpakke" som sitter på starteren, når starteren går rundt så presses starter-drevet ut og griper tak i svinghjulet.

 

Har ikke sett noe til noe "innslag" i form av et relé PÅ selve starteren, som jeg kan kakke på. Men det må sitte ett rele ett eller annet sted, så får vel røske av plasten og begynne å lete.

 

Den var slik i fjor også, da hadde jeg opp hele skiten og renset starteren/"drevpakken", smurte opp og alt fungerte helt ypperlig. Og da med fulladet batteri.

 

Så batteriene var dårlige, og begge disse er nå byttet ut (ikke av meg, det er litt dumt for da vet jeg liksom ikke "hva som er gjort", liker best å skru selv..)

 

Tenker selv på dårlig kontakt ett sted. Syns det er pussig at lyset i speedometerhuset "dimmer" når jeg trykker på¨startknappen, når ikke starteren går rundt. Tenkte først at starteren hadde satt seg/kilt seg på svinghjulet, men går helt fint å dra igang med snor, som nevnt.

Prøvde å lade batteriene også, stod 2 døgn med "smartladern", og når jeg da prøvde å starte så var det like herlig "klikk". Får prøve med startkabler fra ett av de mangfoldige bilbatteriene som jeg har stående i garasjen, så jeg virkelig får utelukket dårlig batteri.

 

Vinsjen fungerer upåklagelig, forresten..

 

Bilde av "drevpakken" forresten, så mistenkelig likt ut.

starter-bendix-explained.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er det for lav spenning på batteriet, nekter "smartladern" å begynne å lade. Må kople til ett hjelpebatteri for å starte ladinga.

Siden instrumentlyset dimmes, så lukter det dårlig batter / utladet eller dårlig kontakt noe sted.

Sett på hjelpestart/startkabler å se hva som skjer da.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å poste i et ATV forum, eller kanskje tom. et Polaris ATV forum :?: Dette er tross alt et jakt og skyterelatert forum, og strengt tatt hører vel ikke ATV inn under kategoriene her...Men når det er sagt har du enten a) Irret kontaktflater på et eller flere steder så som pluss ledningen, der den er klemmt rundt kabelskoen etc. eller b) gåen starter.

Jeg tipper a) Det hjelper ikke med 1 million startampere hvis du nesten ikke har kontakt. Det er et rele som står over batteriet, der er det vann og dritt somregel. I det hele tatt er det flere som bytter starter som fikser det av den grunn, men i mange tilfeller var dårlig kontakt årsaken likevel...bare at med bytting av starter blir det skrudd på poler og kontakter :wink:

 

Test; Ta å sett strøm via kabler fra et stort batteri DIREKTE på starter. men vær forsiktig når du driver med det. Da finner du ut om det er starteren eller kablingen .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...