Jump to content

cz 200 s


kjetilh

Recommended Posts

får helt klart billigere børser. men er ikke så forbaska mye å velge i om man skal ha match-lignende børse til en overkommelig pris.

M.Landrø har stadig noen fine i butikken, men prisen er ofte litt drøy, selv brukt. er på jakt etter match(light) gevær som går godt, for skyting på min egen innendørs 19m bane (kjellerstua, og ut i garasjen) :-)

Link to comment
Share on other sites

matchvåpen er gjerne svake og beregnet på blinkskyting på 10 meter.

Hastighetn er lav, gjerne ikke mer enn 140-150 m/sek.

 

Ser du etter noe med litt mer fres og høy presisjon er du straks på vei mot PCP hvor du kan få rimelige modeller i cal .177 som gir deg mange skudd pr fylling.

 

Toolfarm har faktisk et alternativ i sin nettbutikk til en overkommelig pris

Link to comment
Share on other sites

Sålenge børsa går bra så ser jeg ingen grunn til å ha et kraftig gevær.

Det er pcp gevær jeg skal ha, men jeg vil ha noe skikkelig! Rimelige pcp gevær har somregel veldig varierende utg hastighet.

Skal jeg jakte, så bruker jeg lovlig skyts. Skjønner ikke poenget med luftgevær som går 300m/s

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

matchvåpen er gjerne svake og beregnet på blinkskyting på 10 meter.

Hastighetn er lav, gjerne ikke mer enn 140-150 m/sek.

 

Ser du etter noe med litt mer fres og høy presisjon er du straks på vei mot PCP hvor du kan få rimelige modeller i cal .177 som gir deg mange skudd pr fylling.

Ikke for å spikke fliser, men matchluftriflene ligger gjerne på 170-180 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke poenget med luftgevær som går 300m/s

 

 

Det skjønner du når du skyter på langt hold, feks 80 meter eller mer. Det er langt for et luftvåpen. Har selv et pcp som yter som standard 300 m.sek med 15 grains kule, men 15 blir litt lett på langt holdt. Imidlertidig kan de fleste pcp skremmes opp endel uten de største inngrepene og plutselig har du 300 msek med en 22 grains. Du får flatere kulebane og kula er mindre følsom for vind. Snakker da om cal .22

Link to comment
Share on other sites

matchvåpen er gjerne svake og beregnet på blinkskyting på 10 meter.

Hastighetn er lav, gjerne ikke mer enn 140-150 m/sek.

 

Ser du etter noe med litt mer fres og høy presisjon er du straks på vei mot PCP hvor du kan få rimelige modeller i cal .177 som gir deg mange skudd pr fylling.

Ikke for å spikke fliser, men matchluftriflene ligger gjerne på 170-180 m/s.

 

 

Ja det er kanskje forskjeller, men de jeg har sett ligger ikke så høyt.

En ting er hva fabrikanten oppgir, en annen ting er hva kronografen sier.

De aller fleste luftvåpen yter mest presisjon med en tyngre kule.

Link to comment
Share on other sites

Ja såklart trenger man kronograf, ellers er det umulig å se hvilken vei det går når man justerer.

Omtrent uten unntak er alle hastigheter som er oppgitt av produsent/leverandør feil i forhold til slik man ønsker at våpenet skal yte. Det er stort sett bestandig benyttet svært lette kuler, gjerne plastvarianter og andre lette saker for at tallene skal se imponerende ut.

I virkeligheten fungerer det oftest slik at presisjonen da blir helt bak mål med slike lette kuler, det er vel mer flaks om du treffer det du sikter på.

 

Ikke mange produsenter skriver mye pent om de kvalitetene som virkelig teller.

 

F.eks avtrekket er svært viktig.

Mekanikkens evne til å levere eksakt lik mengde luft hver gang.

Muligheter for finjustering tilpasset brukerens ønsker.

Tilgang på deler og service for de som skrur litt selv.

Kvaliteten over tid.

 

Som regel er det kanskje et par linjer om hvor super hastighet man får, at de sprer som en hagle er for mange uviktig. Etter å skutt noen hundre skudd uten å egentlig forstå hva man driver med og treffsikkerheten er sånn passe Bob-Kåre blir man bare dritt lei og gir opp.

Svært kraftige luftvåpen trenger svært gode og jevne kuler for å yte godt, det er da brukeren forstår at presisjon blir viktigere en hastighet.

Derimot er det iblant slik at en kule som går godt i ett våpen trenger ikke fungere bra i et annet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når det gjelder Steyr sine anbefalinger (til LG 110) så har jeg forstått det slik at 175-176 m/s er valgt fordi denne hastigheten gir best presisjon i den pipa som brukes i 10-metersmodellene. Og når man ser på hvilke resultater som har blitt oppnådd med denne luftrifla, vil jeg tro at presisjonen er god nok? (men som pistolskytter kan jeg bare anta...)

 

Uansett er det jo viktig, som du sier, at man bruker gode kuler (sjøl kjøper jeg bare RWS og H&N) og at man tester ulike lot'er slik at du finner de som går best i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, de har sikkert sin "egen oppskrift" og det er neppe tilfeldig at de har lagt seg på den hastigheten de nevner. Om et konkurransevåpen leverer 170 eller 150 m/sek er nok uvesentlig så lenge våpene leverer eksakt samme mengde luft hver gang. Tar du en 170 m/sek og putter i ei 9grains kule vil nok hastigheten synke der også :winke1:

 

Jeg har et russisk våpen med svært godt avtrekk og ganske så god presisjon, dessverre er den i slappeste laget med sine 130 m/sek da den med tyngre kuler gjør at den istedenfor å stanse hull i skiva så revner den.

 

Høy hastighet og smell lurer mange førsgangskjøpere til å handle Hatsan og Gamo samt noen andre "kraftige" luftvåpen og du finner dem gjerne tilsalgs på finn.no fordi "interessen ikke er tilstede eller tiden ikke strekker til". En sannhet med modifikasjoner, jeg antar dem er dritlei.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke poenget med luftgevær som går 300m/s

 

 

Det skjønner du når du skyter på langt hold, feks 80 meter eller mer. Det er langt for et luftvåpen. Har selv et pcp som yter som standard 300 m.sek med 15 grains kule, men 15 blir litt lett på langt holdt. Imidlertidig kan de fleste pcp skremmes opp endel uten de største inngrepene og plutselig har du 300 msek med en 22 grains. Du får flatere kulebane og kula er mindre følsom for vind. Snakker da om cal .22

 

nå snakket jeg om 10-19m innendørs. kanskje den blir tatt med bak i hagen en fin sommerdag, men holdet blir ikke på over 15-20m uansett.

 

skjønner fortsatt ikke poenget med høyest mulig utg. hastighet på et luftgevær

Link to comment
Share on other sites

Plinking og stålmål på diverse avstander er grunn nok for litt hastighet. De av oss som har ambisjoner om å forsøke å stille opp i et FT-stevne en gang i fremtiden kan også ha behov for litt mer fart enn de typiske 10-metergeværene. Men om du kun skal skyte papp på under 20 meter, ser jeg absolutt poenget med minimal støy og luftforbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...