Jump to content

Ferdigammo til rådyr i 308


Snøfte

Recommended Posts

Endelig skal jeg og 308 en komme oss på rådyrjakt. Neste skritt blir å velge ut ammnisjon. Er det noen som kan tipse meg om ferdigammo som normalt gir god presisjon og ellers fungerr bra på rådyr?

Jeg nevner med det samme at jeg ikke er overbegeistret for rekyl :oops: og dermed gjerne holder meg unna de tyngste kulene.

Prisen er ikke så veldig viktig- men jeg skjønner jo at jeg ikke trenger de dyreste superkulene til rådyr.

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega finnes i 150 grn/9,7 gram, og det har jeg vært godt fornøyd med. Har brukt den på reinsdyr også, og egentlig har funket fint det også. Den rekylen er som man kan vente med 150 grn i 308.

 

Dersom du virkelig ikke liker rekyl finnes (ihvertfall fantes) Lapua Mega også i en versjon som veier bare 8,4 gram. Den funker sikkert fint på rådyr den også, men er ikke godkjent for storvilt.

 

mvh

U

Link to comment
Share on other sites

Du bør etterstrebe å finne den kule som går best i DIN børse. Hvertfall jeg erfarer at tunge kuler går best i MINE børser.

 

Hvis den kula du finner er tung, og gir mye rekyl, kan jeg sterkt anbefale at du monterer en demper. :)

Fjerner mye følt rekyl, og du får ofte ytterligere bedre presisjon. 8)

 

Har ikke jaktet med denne ammoen selv, men synes Norma Oryx samler bra på skivene. Skyter innenfor femmern. Tenker jeg skal bruke denne på jakt til høsten. Har skaffet et par fellingsløyver i statsskog, så krysser fingrene for hvertfall ett dyr til høsten.. I så fall må det bli ny fryser også... :oops:

 

 

Lykike til! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar så langt.

Tenkte i første omgang å prøve Fusion 9,7g.

Ser også at Sako har to både blyspiss og helmantel på 8 g. som jeg antar bør ha ganske likt treffpunkt. Men jeg vet ikke om noen forhandlere i østlandsområdet.

 

For å nevne det; jeg har ikke SÅ store problemer med rekyl som det kanskje hørtes ut. Synes bare det er bedre med litt enn mye :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...