Jump to content

Heilmantel og gåsejakt


LabRat

Recommended Posts

Hei.

 

Skaut nokre gås i helga og fekk litt blanda resultat.

Brukte 308 med eit 168gr Partizan HPBT

Tenkte at ikkje denne skulle ekspandere så mykje, men den gjorde litt meir skade enn eg hadde håpa.

 

Svaret blir nok ein ny kule til neste jakt og antakeleg ei FMJ kule, men er det forskjell på kvaliteten på desse ?

 

Er nokon hardare enn andre ?

 

Er f.eks ein del forskjell i pris på Hornady sin 150 gr og Norma sin FMJ

Dessutan er Norma sin meir butt. Det er kanskje og ein fordel.

 

Så er det jo og spørsmål om det er kula sin feil eller om fuglen blir kanskje øydelagt likevel om kula treff mykje bein på sin veg.

 

Hadde håpa ein ganske rein gjennomskyting.

 

Begge eg skaut var frå sida. ca midt i. kanskje litt lengre bak på den eine grunna mykje vind.

 

Nokre tankar ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har litt blanda erfaring med FMJ, skutt flere med 6,5 FMJ, gammel Raufoss kule, det ga veldig lite kjøtt ødleggelse i de fleste tilfellene, og da med skutt tvers gjennom fileen. Men var ikke så fornøyd med knall og fall effekten. Og traff jeg ben ble det mye ødelagt uansett.. Derfor bestemme jeg meg for og prøve noe litt mer dødelig og heller plassere skuddet ett annet sted en midt i fugl. Det ble en Norma nosler ballistic tip(var det jeg hadde for øyeblikket, fins sikker bedre egnet kuler) sikta på nakkegropa og gåsa var død i smellen og 0 kjøtt ødleggelse:) Dette gir en litt større utfordring ift. plassering av skudd men jaggu mye gøyere når skuddet sitter! Så jeg er ikke i tvil lenger! Sku jeg få ett dårlig skudd og ødlegge mye får det være straffen og ett signal om å trene mer;) veldig mye mer gøy å se skuddee sitte der man ønsker når man kommer bort til gåsa og det ikke bare er ett sted midt på fuglen! Dette gjorde vaffal gåsde jakta mi litt mer spennende og utfordrende og ga gåsa en rask død!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt klart det sikreste stede og skyte så full forståelse for det!

Sånn jeg har forstått det er norma sin jaktmatch litt buttere i tuppen for og bli litt mer dødelig men alikevel gjøre lite skade, så da er vel den kanskje og foretrekke på gås som er litt hard skutt? De spisse FMJ jeg har brukt har som sagt gitt litt blanda effekt, og flere av fuglene har ikke vært døde når jeg har kommet bort til fuglen. Dette med skudd midt i gåsa.

 

lapua scenar har jo fått mye skryt på fugl så det er kanskje ett alternativ.. Jeg har som sagt brukt 6.5 så mulig dette ikke er idielt i en .308?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sitter å skal bestille kuler til gåsejakta. Men er veldig usikker på hvilke kuler jeg burde gå for. Ønsket hadde vært en kule med gunstig pris slik at jeg kunne gå for samme ladning på trening og jakt.

Men utifra hva jeg leser så ser folk flest ut til å helle mot Jaktmatch. De kulene finner jeg ned i kr 5,70, men med en pris på kr 9,90 for ferdigrullet så kjøper jeg heller det til jakta og får 50 fine hylser å lade treningsammo i.

 

Har dere andre noen tips til billige treningskuler som ikke er hard med gåsa og har grei bc? Greit å kunne opperere med bare en ladning.

 

 

Kaliberet er .308w

Link to comment
Share on other sites

Skal skyte inn rifla .222 rem til bruk på skadefelling grågås. Lurer på hva jeg skal lande på:

1. Lapua E369 blyspiss

2. Norma Jaktmatch.

 

Håper på svar med god begrunnelse.

Har ikke prøvd helmantel i .222 før på gåsa.

 

(Til trådstarter: Lånte tråden da det var samme overskrift som jeg ville brukt.)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har brukt Sellier & Belliot FMJ og Norma fågel på skarv og ender i kaliber 6,5 med godt resultat. Skudd gjennom hals/hode gir et meget lite utgangshull, gjennom kroppen har disse også gitt svært lite kjøttskade.

 

Eneste skikkelige kjøttskade ble ved treff på skarv liggende i vannet, hvor kula traff under vannlinjen - da ble det ene brystet skutt vekk, så deretter har jeg skutt fugl på vann gjennom hals/hode og fugl på land gjennom kroppen.

 

Kjøpt nytt kikkertsikte i år - så satser på treff opp mot 300 meter, opp fra ifjor på ca. 240 meter.

 

Gleder meg til gåsejakta i Øygarden og har allerede sett flere par i de ulike sundene.

Link to comment
Share on other sites

tror jeg skal satse på 155gr scenar til 30-06 iår på gåsa...

men ekspanderer den i en fart opp mot 900ms?

vet ikke, du får teste i telefonkatalog el aviser. Burde holde fint med 800 m/s. Hvor lang pipe har du for å nå 900?

 

53cm

så en go dose n19 så regner jeg med å være oppi 850-880ms.

 

kompiss som har 60cm pipe ligger like over 900ms me den ladninga som går best.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt oryx med knall og fall effekt, virkar som gjess er nokså hardskotne for heilmantel

 

Jeg har egentlig motsatt erfaring, gåsa bikker rett over med 17 hmr gamepoint hvertfall, men jeg er ute etter noe mer vindstabilt. Jeg anser ikke meg selv som kapabel til å skyte hode/hals så det er skudd rett i maskinrommet som gjelder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Prvi Partizan FMJ sine ferdigrulla patroner i kaliber 6.5x55 (9 g) på gåsa. Kulen på denne patronen er litt butt framme så dette måtte prøves på fugel med litt størrelse. Etter treff ved vingefestet bakset gåsa et par ganger med vingene og ble liggende steindau. Ikke noe kjøttødeleggelse på fugelen. Kunn gjennomhull. Ble imponert over denne patronen som også ga meg en god presisjon i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt oryx med knall og fall effekt, virkar som gjess er nokså hardskotne for heilmantel

 

Jeg har egentlig motsatt erfaring, gåsa bikker rett over med 17 hmr gamepoint hvertfall, men jeg er ute etter noe mer vindstabilt. Jeg anser ikke meg selv som kapabel til å skyte hode/hals så det er skudd rett i maskinrommet som gjelder for meg.

 

17 hmr?? blir nesten som å skyte med knappenåler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...