Jump to content

varmespredning med frittliggende ny pipe???


Ole_Netland

Recommended Posts

Jeg hadde en telefon i går kveld fra en kamerat som var bekymret for riflen sin. Han fikk varmespredning.

 

Våpenet er en sauer 202 av den gamle syntet typen (er vel stål kasse) pipe er en helt ny kongsberg pipe i 308 av typen som var tiltenkt forsvarets mausere i sin tid, denne pipa er montert i en lokal versjon av heen muffe, sikte er en meopta montert i leupold montasjer (jeg vet ikke hvilket sikte eller hvilken montasje).

 

ammo er 155grs Lapua Scenar ladet på norma hylser fylt med N11 krutt "ca midt på treet etter boksen" sa han.

 

Så til saken, det han sa til meg da var at før denne skytinga var pipa skutt 65 skudd fordelt på tre turer på banen med innbrekking og kald pipe mellom hver serie, og har da vist cola kork presisjon som han selv sa (trolig skutt med tofot). Men, denne gangen samlet den så bra den første serien, så skulle han skyte over kronograf men fikk ikke resultater der pga lysforhold, så da tilbake i blinken samlet den ikke bedre enn 10cm. der var da forsøkt 10 skudd over kronografen. Etter disse 5 skudda som samla på 10 cm ble rifla lagt til siden og 22lr ble tatt i bruk, etter halv time ble der nytt forsøk med saueren, første serien på cola korken, andre serien snusboks, og to etter det ca 10 cm.

 

Jeg spurte da om løpet var frittliggende, alle skruer dratt korekt til og alt slikt, og der var brukt moment nøkkel på alle skruer og der var plass til dobbelt postkort mellom stokk og løp hele veien.

 

Hva kan da være årsaken? for min del er der da to alternativer, ene er olje mellom låsekasse og muffe, andre er maskineringsfeil. men jeg trodde begge disse skulle gitt gjevn spredning, og ikke følge varmen? jeg vet ikke hva børsemaker som er brukt, men han bor på stavanger kanten så antar det er noe lokalt der.

 

jeg spurte om han hadde brukt demper og da svarte han nei, om han har demper/gjenger til rifla vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en M59 pipe som har hatt 19mm munningsdiameter orginalt kan den være neddreid i diameter?

At det har dukket opp spenninger i piper som er neddreid har jeg hørt om før. Har bla en kompis som fikk en 200str pipe neddreid å han påstår den flytter treffpunkt når den blir varm (ganske mye og, ut i 7ern prata han om).

Link to comment
Share on other sites

var ein spøk d m levetia på pipa da.

Har sjøl pipe av denne varianten og har vondt for å tru at det er veldig mye spenninger som blir frigjort av å dreie ned 3 mm på dia.

Men husk desse pipene er laga for 50-60 år siden med verktøy fra samme tids epoke å må muligens slites til litt da flatene kan være litt rufsete.

Hadde samme problem m ei blaser pipe i 308 der endte eg med å lade kuler påført slipepasta etter dette går denne problempipa som ei stråle

 

 

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...