Jump to content

Våpen fra Albert Wilhelm Wolf


raijo

Recommended Posts

Noen som kjenner til våpen fra Albert Wilhelm Wolf........

Jeg har selv et (smykke :roll: ) s/s i 9,3x74R med ekstra løpsett i kaliber 20-76 som jeg er meget godt fornøyd med :winke1:

Blier ikke enig med meg selv om jeg skal montere kikkert, eller benytte de åpne siktene (eksisterende er jeg ikke fornøyd med) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen 30 mm på den rifla blir nok ikke aktuelt, men en liten smekker 1.5-5 amerikaner.... vurderer sterkt sving mont i stede for hake.

Bilder har jeg ikke kompetanse til og legge ut :oops:

 

Lurer virkelig på om jeg er den eneste her på Kammeret som har en Wolf...

Link to comment
Share on other sites

@raijo: Jeg vet at endel av puristene her inne kommer til å sette kaffen i vrangstrupen av denne uttalelsen, men jeg støtter deg fullt ut. En Leupold VX-3 1,5-5 i 1" rør er i mine øyne den perfekte kikkerten for slike våpen, samt kombier og drillinger. Lett og kompakt og suverent fleksibel på øyeavstand (de eldre VariX-III modellene var enda mer fleksible, men mindre lyssterke). Og den ivaretar estetuikken langt bedre enn de europeiske siktene, og for meg er det viktig på denne klasse av våpen. Det er ikke det våpenet jeg ville ta med på måneskinnsjakt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett er du ikke fornøyd med eksisterende kikkertsikte på børsa og du vil bytte til et nytt kikkertsikte.

Skal du bytte kikkertsikte på en dobbelt rifle må du tenke deg meget godt om.

Er børsa regulert med det gamle siktet risikerer du at reguleringen ødelegges når du begynner å tukle med nytt sikte / ny montasje.

I alle fall bør du velge et kikkertsikte med samme vekt som orginal siktet.

Samme diameter på røret evt med samme skinne slik at du ikke må endre montasjen. Dette slik at du minsker risken for å ødelegge reguleringen.

 

Er børsa regulert uten kikkertsikte. Bruk de åpne siktene eller kjøp en ny.

 

Dobblinger er sære damer så vær forsiktig

Link to comment
Share on other sites

Rifla her ikke kikkert i dag, kun åpne sikter som jeg ikke er fornøyd med :roll:

Ja jeg er fult klar over at dobbelt rifler er sære greier, men det er fult mulig å lade amo som går bra hvis "feilen" (sammskytinga ) ikke er for stor. Er sammskytinga ikke bra må det til regulering.....

 

Er det noen som har erfaring med å etter montere kikkert på s/s rifler, og hva er sannsynligheten for at jeg må regulere pipene.......

 

http://www.jagdwaffen-wolf.de/geschichte.html

Link to comment
Share on other sites

Rifla her ikke kikkert i dag, kun åpne sikter som jeg ikke er fornøyd med :roll:

Ja jeg er fult klar over at dobbelt rifler er sære greier, men det er fult mulig å lade amo som går bra hvis "feilen" (sammskytinga ) ikke er for stor. Er sammskytinga ikke bra må det til regulering.....

 

Er det noen som har erfaring med å etter montere kikkert på s/s rifler, og hva er sannsynligheten for at jeg må regulere pipene.......

 

http://www.jagdwaffen-wolf.de/geschichte.html" target="_blank

 

Vel vil du på død og liv ødelegge en dobbeltrifle så sett i gang. Så vidt jeg vet er det ingen i Norge som har kompetanse til å omregulere for deg. Det å å eksportere et våpen til Tyskland for reprasjon er ikke enkelt.

Fortell oss hvordan det går. Det kan bli en artig tråd.

Link to comment
Share on other sites

Vågsland er et sikkert kort for regulering på våpen og kikkert montering , men i Sverige er det bla

 

http://www.bossmakaren.com/ som kan regulere og mye mere av våpen arbeide. Leste en god artikkel i et for lengst inngått amerikansk blad der englund hadde bygd opp fra grunnen med låskasser ,skjefter, løpssett osv 2 dobbeltrifler for to kamerater , en i tysk stil og engelsk stil .

Link to comment
Share on other sites

Du har rett amatør, de kjøper halvfabrikata fra Merkel og bygger de opp. Etter det jeg har fått høre, er det slik at Merkel også setter bort en del av lux arbeidene sine til "underlevrandører" som A. W. Wolf.

 

Dette våpnet har en fantastisk balanse både med riflepipene og haglepipene 8)

 

Tror jeg må sende en mail til tyskland for å få noen svar.....

 

Jeg tar i mot alle råd i forhold til ja eller nei til kikkert på Wolfen....

Link to comment
Share on other sites

@raijo: Jeg vet at endel av puristene her inne kommer til å sette kaffen i vrangstrupen av denne uttalelsen...
Jeg er en av de som ikke liker amerikanske kikkertsikter på europeiske stasvåpen, men jeg bryr meg også om hvordan kikkertsiktene passer utseendemessig på fine brekkvåpen. Desværre er trenden blandt europeiske produsenter å lage styggere og styggere kikkertsikter. (Diskutert i denne tråden her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=53237)

 

Den mest elegante siktet for slike våpen, etter min mening, ble produsert av Nickel tidligere. den øverste på bildet. Den har både entoms rør og ultraslankt okular.

 

normal_HPIM1338.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...