Jump to content

Zeiss 20X60 S Image Stabilization


Guest solheimen

Recommended Posts

Ta en titt på den bildestabiliserte Canon 10X42'en. Den har linser av beste Canon-kvalitet, og hevdes fra produsenten å være mer vanntett enn de andre kikkertene som Canon leverer. Prisen blir vel omtrent den samme.

Når det gjelder pris kan det være en ide å ta en kikk hos Binoculars.com også.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss gir bare 5 års garanti på mekaniske deler på denne kikkerten.

Så dermed har jeg avbestilt den.

Dette er for dårlig Zeiss

 

Kikkerten er det råeste som jeg noen gang har sett. I en helt annen klasse enn de elektronisk stabiliserte Canon-kikkertene.

 

Men grunnen til at de gir så kort garantitid er at mekanikken er ganske skjør, noe som kommer av prinsippet. Det sitter et tungt prisme opphengt i dempede fjærer som stabiliserer bildet. Altså er denne tunge massen i de myke fjærene som fungerer som lavpass-filteret. Denne løses ut av en knapp på kikkerten. Hvis man rister på kikkerten når knappen er trykket ned, vil mekanismen gå i stykker. Derfor må kikkerten transporteres i sin egen koffert, hvor det er umulig å løse ut mekanismen. Stapper man f.eks denne ned i en sekk, hvor knappen kan bli trykket inn, og går seg en tur, vil man mest sansynlig ødelegge mekanismen. Siden det er så lett å ødelegge denne kikkerten ved feilbruk, har de nok satt garantitiden så lav for å spare seg diskusjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For den som kunne tenkt seg å gjøre et kupp på denne så selges det en fra Crifo i Trondheim. Et firma som driver med tvangssalg o.l.

 

http://www.crifo.as/details.aspx?id=2009390

 

Høyeste bud ligger på 17.000,- Har vært fristet til å hive meg på budrunden. Men jeg har jo egentlig ikke bruk for den. Så da er det bedre å tipse noen kammerater.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så lett å ødelegge denne kikkerten ved feilbruk, har de nok satt garantitiden så lav for å spare seg diskusjoner.

Men likevel kan den nok fikses av Zeiss hvis problemer. Jeg er ikke i tvil om at dette er en noe av det ypperste som er laget. Kikket nemlig i en da de kom, og da var hverken økonomi eller behov tilstede :lol:

Men for de som takler vekta :D

 

Til mitt bruk oppfyller Canon IS modeller alle behov. Men styr unna 8X30 IS. Skjønner ikke at de gidder å ha slikt ræl på markedet å ødelegger bare for seg selv idet folk tror at 12X30 og 10X42L også er slik. Eller så fikk jeg en mandagsmodell deluxe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...