Jump to content

Testskiver for hagle - trykkeri?


Sigurd

Recommended Posts

Hei.

 

Prøver å skyte litt patroner på papp for å se spredning med forskjellige forladninger/choker og avstander. Har skjært ut noen digre pappskiver, samt brukt litt gråpapir, men alt sammen blir litt mye styr. Greit å lage ting selv, men å kjøpe noe ferdig er ofte enda bedre.

Derfor; noen i trykkeribransjen her? Har søkt litt på nettet, men er ikke bevandret i kvaliteter og slikt, derfor spørsmål her. Trenger skiver hvite/grå - 1m x 1.20m med påtrykt tydelig 70cm sirkel midt på. Kanskje endog med et tydelig siktepunkt i midten. Noen som har ide om hva slikt koster i opplag - tja - si 500 stk? Denslags blir jo fort litt tyngde/størrelse, så henting Oslo/Akershus området er nok hva jeg tenker meg.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Testskiver blir ofte for små. Og ferdigtrykte testskiver betinger at du treffer helt perfekt, ikke alltid det skjer.

 

Det beste er å finne papir på rull med tilstrekkelig bredde. Jeg har brukt avispapir som jeg har hentet på trykkeriet, dette er småslumper på noen titalls meter og er fin å trekke ut en bit etterhvert som man skyter. Kraftfôrsekker er også fine..

 

Disse har selvfølgelig ikke noen treffpunkt eller opptegnede sirkler etc.

 

Til dette brukte jeg en ståltrådmal som jeg la over treffbildet og så tolket jeg skuddbildet ut i fra det. Et lysbord funker også, her er "testskiva" tegnet opp på ei glass/plexiglass plate og et kraftig lys under. Da er det bare å hive skiva oppå bordet og studere i vei.

 

På denne måten blir det billigere enn å kjøpe ferdige skiver, og så blir det mer nøyaktig da man kan plassere malen riktig over senter av treffbildet.

Link to comment
Share on other sites

Tar denne opp igjen jeg, for om mulig få flere synspunkter/tips.

 

NJFF har testskiver. Bare ring de så får du hjelp.

 

Jepp, 7,50 for stykket. Selges i rør à 20 stk til 150,-.

 

Ring Løkka Grafisk i Larvik, og spør etter Tom, han har utviklet en testskive for haglepatroner.

 

Jepp, Jeger og Friluft ved Jarlsberg har maaange liggende og driver opphørssalg. Samme pris her 7,50 pr stk.

 

NJFF sine skiver har printa ei rype på midten. Løkka grafisk sine skiver er en mer ordentlig skive med inndelinger osv osv.

 

Jeg er primært på jakt etter ferdigtrykt sirkel, og hvis mulig, noe rimeligere enn 7.50 pr stykket. Noen flere tips?

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

man tager en rull med gråpapir,selges på byggvarer og brukes ofte til å maskere gulver etc når man maler. denne festes i et gjære,mellom trær etc med mest mulig fri bakgrunn så skuddbildet ikke forstyrres av haggel som returnerer i pappen i gjen-valgfritt om du strekker ut 2 eller 20m.... så tar man en sprayboks med maling og "skyter" runde merker bortover hele lengden. så skriver du dataene om ammo og avstand. fyr løs... det er best å se på motsatt side av sprayblinken på papiret når skuddbildet skal studeres. dette er en veldig enkelt og bærevennlig testblink.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det altså ikke man-tager-en-rull-gråpapir metoden jeg var ute etter, men greit nok.

 

687eell hadde svaret; takk for det.

 

Jeg har foreløpig ordnet meg med pappskiver som jeg skjærer ut av esker, store esker. Det hender det kommer inn utstyr som er pakket i svære esker, og jeg har fått tak i eskene og skjært til skiver. Så har jeg tegnet sirkel og good to go. Har også handlet inn tapetlim og gråpapir fra Biltema, og satser på tapetsering for gjenbruk. Ligger ~30 skiver i garasjen og venter.

Jeg vil ha papp fordi; det er enklere å stifte opp på ei ramme og papp ikke krøller seg så sinnsykt fordi det ikke ligger på rull. Skyter forøvrig som oftest fra benk, så da er det greit å holde midten.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

 

Hva skal du med ferdigtrykt sirkel? Jeg er bare nysgjerrig..

 

Liker å kunne tallfeste noe i registeret mitt. Så og så mange hagl innenfor en 70cm diameter sier noe om skuddbilde, men selvfølgelig ikke alt. Fotografi av skuddbilde må også til, og aller helst flere skudd av samme patron i samme choke/avstand kombinasjon. Har alt elektronisk i en enkel database.

Vet at noen sverger til metoden der man tegner sirkel etter at man har skutt for å få med flest mulig hagl. Etter min mening har denne metoden en helt åpenbar svakhet; hvordan vet du at ladningen din går der du sikter/peker? Jeg skyter mine testladninger fra en benk, så det er enkelt å sikte ordentlig på midten.

 

I hine hårde dager var det metoden for å teste skuddbildet/dekning ja :wink: Ei stålplate, jotaplast 07, og ei malingsrulle var det som skulle til.

Jeg vil at det skal bli lov med blypatroner igjen nuh!

 

Blydiskusjonen gidder jeg ikke her, jeg hjemmelader kvalitetspatroner med stål;

 

DSC_0159-1.jpg

 

Dette er hastighet på 2m avstand fra munning.

 

mvh

Sigurd

 

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Joa. Dekning foreløpig ukjent - prøver stort sett å få til en testrunde med trykk (+ hastighet) først, så blir det dekningstester etter det. Frykter at dekning er dårlig, har sett det tidligere - noe som etter sigende kalles "paradox" effekten. Men gjenstår å se. Hvis dette blir bra, så skal jeg lage en liten tråd om den i hagleladingsforumet.

 

Bruker Alliant Steel og 12/76 samt lett ladning her da; 28g, for å få den hastigheten. Hyggelig å se av de foreløpige trykkmålingene at det kan være enda mer fart å hente ut av denne. Trykket er ikke avskrekkende høyt her; 13000 - 14000 psi (900 - 965 bar sånn ca) - dog målt i et par plussgrader.

 

Kommer sikkert tilbake med mer.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Gammel tråd, men har like vel et tips.

 

Jeg har gått å fundert på hvordan jeg skulle gjøre dette enkelt. Løsningen min blir å ta mellomlegg for bruk på paller (bølgepapp) 5 kr stk, 750x1150mm. Ta en pall, sette den opp og skru 4-6 kroker ala den typen som brukes for å henge bilder på veggen, slik at jeg bare kan skli en plate inn bak krokene og skyte, enkelt å bytte. Trenger jeg større plater, bruker jeg 2...

Etter å ha skutt bruker jeg "Noteshelf" på Ipaden og tar et bilde. Så er det bare å skrive på bildet. Kanskje merke haglene med "Bingo tusj" før jeg tar bilde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...