Jump to content

Pistolgrep på hagle, lovlig eller ikke?


Hulken_Hagen

Recommended Posts

Fra Gjeldende Rundskriv punkt 3.6.3.1:

 

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller

innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av

personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne

generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i

kammeret

Tillater bruk av avtagbare magasiner

 

Så vidt jeg vet er det kun halvautomatiske hagler som har disse begrensningene (så lenge minste lengder er oppfylt i korteste form).

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det kun halvautomatiske hagler som har disse begrensningene (så lenge minste lengder er oppfylt i korteste form).

 

 

Nei, etter de nye forskriftene som kom 15 okt, gjelder det samme for pumpehagler....

 

Dvs pistolgrep, frittstående fra kolben under våpnet, er forbudt på halvautomat OG pumper.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på frittstående pistolgrep er rimelig gammel.

Det er når pistolgrepet ikke er festet til selve kolben (d.v.s. Om du tar av kolben, og pistolgrepet kan bli stående igjen, så er det ett frittstående pistolgrep).

I USA har de lenge produsert div. pistolgrep til pumpe og 1/2auto våpen som tilfredstiller lovens krav (og gjør at de ikke kan stå igjen om man tar av kolben).

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på frittstående pistolgrep er rimelig gammel.

Det er når pistolgrepet ikke er festet til selve kolben (d.v.s. Om du tar av kolben, og pistolgrepet kan bli stående igjen, så er det ett frittstående pistolgrep).

I USA har de lenge produsert div. pistolgrep til pumpe og 1/2auto våpen som tilfredstiller lovens krav (og gjør at de ikke kan stå igjen om man tar av kolben).

 

 

Og du har fått denne definisjonen bekreftet av POD/JD?

Eller er det noe du tror/mener?

Link to comment
Share on other sites

Har vert praktisert slik i hele USA i mange år nå. Tror dere virkelig pod skal finne opp hjulet på nytt igjen, når definisjonen og forståelsen av begrepet har funnets i mesteparten av den vestlige verden?

 

Tenk litt!

1: Hva er poenget med ett slikt forbud (hva er det pod ønsker å hindre)?

2: Hva er det t.d. endel amerikanske myndigheter ønsket å hindre?

3: Dette det er selvfølgelig akkurat det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan det blir praktisert i USA er uinteresant. Det er ingen garanti for at POD gjør det samme selv om de av og til lager lign regler til det i USA.

Og å bruke "de har gjort det slik i USA i mange år og derfor antar jeg er det også er ok i Norge" som grunnlag for å komme med ett juridisk råd, synes jeg blir feil.

 

Tror dere virkelig pod skal finne opp hjulet på nytt igjen, når definisjonen og forståelsen av begrepet har funnets i mesteparten av den vestlige verden?

 

De gjorde det med heldempa våpen, så hvorfor ikke med pistolgrep? I "mesteparten av den vestlige verden" inneholder ikke definisjonen av heldempet våpen krav om at man ikke skal kunne demontere demperen....

Link to comment
Share on other sites

Har vert praktisert slik i hele USA i mange år nå.

 

Hva er det du refererer til egentlig? Det har ALDRI eksistert noen føderale lover som regulerer pistolgrep på pumpehagler og det lovtillegget som regulerte pistolgrep på halvauto gikk ut på dato for over 7 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagla jeg sikter til har pistolgrep i bakkolba. Man kan ikke ta bort kolben å la pistolgrepet sitte igjen.

Det blir nesten som en shur-shot kolbe.

 

Vil det si at denne type hagle er lovlige? Sånn jeg har skjønt det nå er det hagler som har et oppsett likt en f.eks. M4/AR15 er ulovlig der hvor kolben og pistolgrepet er separert?

Er jeg helt på jordet nå eller er de nye lovene noe lignende ?

Link to comment
Share on other sites

En slik kolbe skal utififra normal forståelse av begrepet "frittstående" være lovlig, men kan være ulovlig om den kan kortes for mye inn (krever i så fall fastmontering av stoppere).

 

P.s. Thor, var vel de gamle 1/2auto reglene jeg siktet til ja. Der var frittstående pistolgrep så vidt jeg kan forstå det definert til ett grep som sto igjen på våpenet når en tok bort skulderstøtten (kolben) på ett tohåndsvåpen (glem våpentype, det har ingenting med definisjon på hva ett frittstående pistolgrep er for noe). Slik at våpenet kunne avfyres som en pistol (poenget er jo å ikke gjøre tohåndsvåpen om til brukbare enhåndsvåpen).

 

Noen annen forståelse av begrepet har ihvertfall jeg ikke fått med meg (disclaimer, info fra noen år med lesing av amerikanske våpenblader. Ikke selve lovverket).

 

T.d mener jeg å huske AR (Mini14?) kolber med faststøpt pistolgrep mot kolben (i prinsippet en ekstrem form for tommehuls grep, der man har en tynn plast sammenkobling mot kolbe fra bunne av pistolgrepet og bak til fast kolbe), samt en form som er tett mellom pistolgrepet og fast kolbe (Hello Kitty rifla, for de som husker den) selges over dammen.

 

P.s. 2 Er det ikke slike begrensninger på endel 1/2auto rifler/hagler, t.d i PRC (Peoples Republic og California)?

Link to comment
Share on other sites

Bildet over ville blitt omfattetet av både Californias nåværende og den gamle Assault Weapons loven i statene. Den eneste definisjonen på pistolgrep som var gitt (om det kan kalles definisjon) var:

 

A pistol grip that protrudes conspicuously beneath the action of the weapon.

 

Dvs. at så lenge man hadde et grep som stakk ut under kolben var våpenet omfattetet av paragrafen. Om grepet var en fysisk del av kolben eller ei spilte ingen trille. Når man skriver lover på denne måten legger man byrden av tolkningen på sluttbrukeren, noe som er veldig behagelig for både lovgivende og utøvende myndigheter.

 

Som et appropos prøvde man å omgå loven på midten av 90 tallet med såkalte tommelhullsstokker (som egentlig var mer i retning av Dragunov type stokker). Etter et uttalelse fra ATF som kan sammenlignes med PODs rundskriv, ble dette definert som et ulovlig smutthull. Man ser ikke denne typen stokker sammen med gjenget løp eller bajonettfeste på halvautomatiske rifler solgt nye mellom 1999 og 2004 i alle fall.

 

Det er mulig at denne diskusjonen kan virke off-topic, men man tranger ikke akkurat ha innsideinformasjon for å se hvor POD har funnet inspirasjonen til sine rundskriv, og nå, ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Slik saken står i dag, ja. Hva som skjer fremmover aner vi ikke noe om.

 

P.s. Om våpenet er originalt utrustet med nevnte kolbe og solgt over disk i Norge, burde det ihvertfall ikke føre til alvorlige problemer for fremtiden (man risikerer jo altids ett omsettningsforbud, men det er en sjangs t.d. de fleste av oss som har kjøpt 1/2auto rifler i dag tar).

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjon, vil en fast kolbe med pistolgrep fast i kolben være lovlig på en pumpehagle med lovlig lengde?

Kolben kommer orginalt med hagla så den er ikke kjøpt på i ettertid.

 

Det ville ikke jeg vært så sikker på. Ring POD og spør.

Da må forskriftene tolkest på "snillest" måte.

Den kan være det er slik men det er ikke sikkert.

 

Det hele står på definisjonen av Frittstående.

Jeg tror den nok havner på den Thor referer til da POD nok så på '94 AW loven da de fant på den nye ordlyden.

 

 

Og etter den, er pistolgrep forbudt

Link to comment
Share on other sites

Er mest enig med vingemutteren i denne meget gode tråden, men ser og frykter muligheten av at andre har rett.

 

Så vidt jeg husker, så har dette vært oppe flere ganger, også på Sluttstykket. Og så vidt meg bekjent så er det ingen som har spurt POD ennå.

 

Men tror det generelt ikke skal være nødvendig med kunnskap om utenlandsk lov for å tolke norsk lov med mindre det er en klar henvisning. Et annet prinsipp er at lovteksten skal være forståelig for den jevne borger. Hvordan ellers skal folk kunne rette seg etter reglene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...