Jump to content

Klikktabell


erik Buås

Recommended Posts

Det finnes ikke en generell klikktabell for "langholdsskyting" Hva mener du med langhold forresten? 300 til 1000m?

Ut til 300m med kjøpeammo, så kan denne siden hjelpe deg litt på veg: http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

trykk på ballistik metrisk.

 

Det finnes dataprogrammer som beregner kulebaner på lange hold, men den vil variere med veldig mange faktorer.

Kulas utgangshastighet, vekt og kulas ballistiske koeffisient (bc), er det viktigste, men andre faktorer spiller også inn om du skal skyte på 1000m.

 

Jeg tror at både Lufttrykk/temperatur, rotasjon på kula/riflestigning, evt sidevind, osv, osv... er med på å bestemme kulas ferd mot en prikk der ute. Og med ditt spørsmål, så avslører du at du skjønner like lite av dette som meg. Det er ikke sikkert at de som kan dette gidder å svare engang, men det finnes tråder om langholdsskyting her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Som nevnt tidligere i tråden: last ned PCB og lag tabeller ut ifra data du vet om kula du skal bruke.

Jeg gjorde det slik at jeg fant BC for kula som jeg benyttet fra produsenten sine internettsider. Deretter laget jeg en del tabeller med litt forskjellige utgangshastighet for våpenet mitt. Når jeg så kom meg på banen og fikk kronografert et par skudd, så valgte jeg den tabellen som lå nermest den V0 jeg hadde målt. Den tabellen som jeg da endte opp med stemte tålig bra, ihvertfall ut til rundt 500m. Alle avvik ble notert ned slik at jeg kunne korrigere tabellen i etterkant.

 

Ballitstikkortert mitt så da ut omtrent som dette:

normal_NM60.JPG

Som du ser så har jeg valgt å også tegne inn retikkelet med målsettinger, og også litt enkel matematikk. Når man ikke driver med dette daglig, så er et utrolig hvor fort man begynner å tulle med matematikken når man ligger på skytebanen og ting ikke helt stemmer. Derfor kan det være greit å ha formelene tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lasta ned PCB og laga meg klikktabell for min Tikka supersporter i 308Win med ny Zeiss conqest 6,5-20x50 kikkertsikte,

Skaut inn på 100m med nato og klikka meg ut til 650 m.Kulene traff stålgongen ganske så midt på :)

Likedan på den lille gongen på 15x15cm på 500 m var rimelig enkel.PCB er det beste balistikkprogram jeg har brukt til nå.

Nato ammo går ganske godt i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...