Jump to content

Tung kikkert = Brystreim?


Bjer

Recommended Posts

Etter å ha slitt på rypejakt med en altfor tung kikkert hengende fra halsen endte jeg med å legge kikkerten i sekken. Jeg har også gjort det samme under hjortejakt i krevende lier og tett skog. Dette er absolutt ikke et bra alternativ da kikkerten blir liggende i sekken mesteparten av tiden. Jeg vet at mange sliter med samme problemet.

 

Målet må være at jeg kan bruke kikkerten aktivt, men at den ikke er til bry.

 

Slik jeg ser det finnes to løsninger:

 

1. Kjøp kompaktkikkert (http://www.kikkertspesialisten.no/pub_docs/files/tester/testkomp.pdf)

2. Kjøp brystreim

 

Denne tråden viser til samme problemet, men jeg frykter at en kompaktkikkert blir ubehagelig å bruke. Jeg opplever øyenokularene som for små, og jeg frykter at det blir slitsomt i lengden (øyenvippene tar borti: har prøvd zeiss victory 8x25, zeiss conquest 8x20. Muligens Leica Ultravid 8x20 BL er bedre på dette området?).

 

1. Er det noen som har skiftet fra en dyr kikkert til kompaktkikkert og vært fornøyd med alternativet?

2. Jeg lurer også på om noen bruker brystreim, og om dette er å anbefale i stedet?

 

Kom gjerne også med andre alternativer :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som flere av de andre som har svart bruker jeg også brystreim. Som en bieffekt syntes jeg også reima er med på å øke stabiliteten så det er lettere å se tydelig på lange avstander, selv med høy puls etter forsering av bratte fjellskrenter. Pleide også å ha kikkerten rundt halsen før, men syntes det var ubehagelig og den endte nok alt for ofte opp i sekken. Nå henger den alltid rolig midt på brystet og er lett tilgjengelig.

Absolutt et produkt som kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Hvilken brystreim er best?

Aaaaner ikke hvem som er best. Jeg har kjøpt en til 450 på ei villmarksmesse, den funker.

Kjøpte ei til 50 spenn på tilbud hos XXL for to tre år siden, den fungerer like bra. :roll:

Så hva som er best er neggu ikke godt å si. Personlig liker jeg den enkle typen med en liten lærbit på ryggen og to elastiske reimer som holder kikkerten. Er minimalt i veien, sekk bæres uten at man merker noe til kikkertreima, og kikkerten holdes godt på plass. Mye smak og behag vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på den reima du linket til odvar686, synes jeg at den ser veldig behagelig ut! Men på samme tid ser det ikke så godt ut å gå med ryggsekk i tillegg? Det blir kanskje noe klumpet over skuldrene? Uten sekk ser den derimot MEGET behagelig ut :winke1:

 

Jeg tror jeg kommer til å gå for en enkel som du nevner SSamik. Jeg får se hva de har på xxl, vekt er selvfølgelig alltid et tema.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst å forklare det litt nærmere? Kommer de i norske butikker om 1-2 mnd? Jeg var på xxl og forhørte meg i går, men der sa at de kom til å få inn nye reimer først til neste jaktsesong. Natur og fritid har brystreimer. Er disse for dårlige gle?

Link to comment
Share on other sites

Flott at dere legger ut linker!

 

Hvordan er det egentlig å regulere bekledningen når en går med brystreim? Har man reimen rett under jakken, slik at reima må av for å ta av laget under? Jeg tenker for eksempel i forhold til rypejakt i høyfjellet med mye opp og ned. Det kan virke litt tungvint..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sparker litt liv i denne tråden igjen :)

 

Utvilsomt mange praktiske og gode bæreanordninger for kikkert - men jeg er i tvil hva jeg bør satse på for egen del. Har kjøpt Zeiss RF10x56, og trenger gode råd til en solid, praktisk og god anordning / reim. Noen som har en bæresele dere kan anbefale til denne type kikkert i denne "vektklassen"?

 

Winge Våpen har Badlands Bino Strap til ca 440 kr. Synes den ser veldig solid ut - men kan noen si noe om den er verdt å gå for - og ikke minst om den er praktisk og uproblematisk i bruk ?

 

Legg gjerne med en link eller tre dersom dere har tips til gode kikkertreimer som ikke er nevnt tidligere i denne tråden

 

Gode tips mottas med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...